RISKUJ Z ORGANICKÉ CHEMIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Advertisements

KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Riskuj ANOTACE: Žák si formou hry zopakuje cukry, tuky, bílkoviny a deriváty uhlovodíku AUTOR: MGR. ŠÁRKA BADUROVÁ JAZYK: ČEŠTINA OČEKÁVANÝ VÝSTUP: upevnění.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Alkeny.
PřírodaZábavaVzorceHistorie  Tento plyn mohli nebo mohou produkovat bakterie žijící ve vlhčích oblastech hluboko pod suchým povrchem.
Alkoholy a Fenoly.
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Přírodní látky - systematizace a opakování
Alkoholy a fenoly.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Sacharidy.
Cukry Sacharidy, glycidy.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-05.
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
Modely molekul některých organických sloučenin
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Sloučeniny v organismech
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
CHEMIE 9. ROČNÍK SACHARIDY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
SACHARIDY CUKRY RZ
CZ.1.07/1.1.10/
Chemické značky a vzorce II
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_133.
Karboxylové kyseliny látky, které obsahují ve své molekule - C - OH Názvosloví Alkan Alken Alkyn Aren + ová kyselina.
Základní pojmy organické chemie
ALKENY.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Ch_051_Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
CUKRY = SACHARIDY.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_01_Ch9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Organická.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Přírodní látky 1. Sacharidy.
ALKENY Chemie 9. třída.
Alkany.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Organická chemie Chemie 9. r..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
SMĚSI HRA.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Alkeny Alkadieny Alkyny. Alkeny Alkadieny Alkyny.
Alkany.
Desetinná čísla HRA.
Alkeny Chemie pro 9.ročník ZŠ.
Název vzdělávacího materiálu Cukry
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Význam a výskyt sacharidů
Transkript prezentace:

RISKUJ Z ORGANICKÉ CHEMIE

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/21.2149 Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Datum: 4. 6. 2012 Název: VY_32_INOVACE_13_CH_Riskuj z organické chemie Téma: Organická chemie Anotace: Hra na motivy TV soutěže Riskuj, slouží k procvičení znalostí organické chemie základní školy, podporuje týmovou spolupráci Věková skupina: 9.ročník Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Přílohy: zdroje materiálů  

PRAVIDLA Žáci se rozdělí do skupin Vylosují si pořadí, ve kterém si budou vybírat otázky Za správnou odpověď získávají uvedené body Body zapisujeme na tabuli Možno zařadit bonusové body (např. za vysvětlení pojmu, zdůvodnění odpovědi Do sešitů si žáci zapíší odpovědi otázek, ve kterých chybovali.

Organická chemie Uhlovodíky Deriváty Člověk a chemie Přírodní látky 100 200 300 400 500

Mezi organické látky nepatří a) lůj b) ocet c) vápenec d) vlna

Správná odpověď Zpět a) lůj b) ocet c) vápenec d) vlna

Organické látky nejsou většinou a) těkavé b) rozpustné ve vodě c) sloučeniny uhlíku d) hořlavé

Správná odpověď b) rozpustné ve vodě a) těkavé c) sloučeniny uhlíku Zpět a) těkavé b) rozpustné ve vodě c) sloučeniny uhlíku d)hořlavé

Asfalt se získává z … a) rašeliny b) uhlí c) recyklací olejů d) ropy

Správná odpověď Zpět a) rašeliny b) uhlí c) recyklací olejů d) ropy

Vypočtěte, kolik procent uhlíku obsahuje močovina, její vzorec je NH2CONH2 d) 25

Správná odpověď Zpět a) 50 b) 30 c) 20 d) 25

a) močovinu b) pokrmový tuk c) lepidlo d) ocet Německému chemikovi F. Wohlerovi se podařilo připravit z látky anorganické látku organickou … a) močovinu b) pokrmový tuk c) lepidlo d) ocet

Správná odpověď Zpět a) močovinu b) pokrmový tuk c) lepidlo d) ocet

Který z uhlovodíků obsahuje v molekule pouze jednoduché vazby … a) buten b) naftalen c) butyn d) butan

Správná odpověď Zpět a) buten b) naftalen c) butyn d) butan

Dozrávání ovoce urychluje přítomnost … a) propylenu b) acetylenu c) ethylenu d) butadienu

Správná odpověď a) propylenu b) acetylenu c) ethylenu d) butadienu Zpět a) propylenu b) acetylenu c) ethylenu d) butadienu

Základní surovinou při výrobě syntetického kaučuku je … a) acetylen b) butadien c) ethylen d) propylen

Správná odpověď Zpět a) acetylen b) butadien c) ethylen d) propylen

a) oxid uhličitý a oxid vápenatý b) ethanol a oxid vápenatý Při reakci karbidu vápníku s vodou vzniká … zapiš rovnici a) oxid uhličitý a oxid vápenatý b) ethanol a oxid vápenatý c) etyn a uhličitan vápenatý d) etyn a hydroxid vápenatý

a) oxid uhličitý a oxid vápenatý b) ethanol a oxid vápenatý Správná odpověď Zpět a) oxid uhličitý a oxid vápenatý b) ethanol a oxid vápenatý c) etyn a uhličitan vápenatý d) etyn a hydroxid vápenatý

Který zápis vyjadřuje hoření propanu ve vzduchu ... a) C3H8 + O2 → CO2 + H2O b) C3H8 + 5O2 → 3CO2 + 4H2O c) C3H8 +4 O2 → 3CO2 + 4H2O d) C2H6 + 5O2 → CO2 + 3 H2O

Správná odpověď a) C3H8 + O2 → CO2 + H2O b) C3H8 + 5O2 → 3CO2 + 4H2O Zpět a) C3H8 + O2 → CO2 + H2O b) C3H8 + 5O2 → 3CO2 + 4H2O c) C3H8 +4 O2 → 3CO2 + 4H2O d) C2H6 + 5O2 → CO2 + 3 H2O

Derivátem uhlovodíků není … a) aceton b) naftalen c) methanol d) kyselina mravenčí

Správná odpověď a) aceton b) naftalen c) methanol d) kyselina mravenčí Zpět a) aceton b) naftalen c) methanol d) kyselina mravenčí

Kyselina octová reaguje s hydroxidem sodným. tato reakce se nazývá … a) esterifikace b) chemický rozklad c) neutralizace d) redoxní reakce

Správná odpověď b)chemický rozklad a) esterifikace d) redoxní reakce Zpět a) esterifikace b)chemický rozklad c) neutralizace d) redoxní reakce

Roztoky organických kyselin reagují kysele, protože obsahují ionty … a) H3O+ b) CH+ c) COO- d) OH-

Správná odpověď Zpět a) H3O+ b) CH+ c) COO- d) OH-

Fenoly obsahují … skupinu vázanou na zbytky arenů. napiš vzorec a) karbonylovou b) hydroxylovou c) karboxylovou d) hydronylovou

Správná odpověď a) karbonylovou b) hydroxylovou c) karboxylovou Zpět a) karbonylovou b) hydroxylovou c) karboxylovou d) hydronylovou

d) hexachlorcyklohexan Mezi pesticidy patří …. uveď chemický vzorec a) tetrachlormethan b) tetrafluorethylen c) trijodmethan d) hexachlorcyklohexan

d) hexachlorcyklohexan Správná odpověď Zpět a) tetrachlormethan b) tetraflourethylen c) trijodmethan d) hexachlorcyklohexan

Mezi obnovitelné zdroje energie patří energie získaná z … a) slunce b) vody c) koksu d) nafty

Správná odpověď Zpět a) slunce b) vodních elektráren c) koksu d) nafty

Kvašením roztoků cukerných šťáv se vyrábí … a) tuky b) fruktosa c) aminokyseliny d) ethanol

Správná odpověď Zpět a) tuky b)fruktosa c) aminokyseliny d) ethanol

a) bavlny b) vlny c) polyamidu d) polyesteru Po vyprání na 40˚C v enzymatickém prášku se srazila halenka vyrobená z … a) bavlny b) vlny c) polyamidu d) polyesteru

Správná odpověď Zpět a) bavlny b) vlny c) polyamidu d) polyesteru

a) aminokyseliny a hydroxidu b) tuku a hydroxidu Mýdla se vyrábějí z ….. a) aminokyseliny a hydroxidu b) tuku a hydroxidu c) škrobu a hydroxidu d) bílkovin a hydroxidu

a)aminokyseliny a hydroxidu b) tuku a hydroxidu Správná odpověď Zpět a)aminokyseliny a hydroxidu b) tuku a hydroxidu c) škrobu a hydroxidu d) bílkovin a hydroxidu

Která látka nemůže polymerovat ... a) vinylchlorid b) propen c) ethanol d) styren

Správná odpověď Zpět a)vinylchlorid b)propen c) ethanol d) styren

a) polysacharid b) hexasacharid c) monosacharid d) disacharid Řepný cukr je … a) polysacharid b) hexasacharid c) monosacharid d) disacharid

Správná odpověď a) polysacharid b) hexasacharid c) monosacharid Zpět a) polysacharid b) hexasacharid c) monosacharid d) disacharid

a) neutrální b) exotermická c) endotermická d) neutralizační Fotosyntéza je reakce a) neutrální b) exotermická c) endotermická d) neutralizační

Správná odpověď a) neutrální b) exotermická c) endotermická Zpět a) neutrální b) exotermická c) endotermická d) neutralizační

b) slunečnicové semínko Nejvíce proteinů obsahuje … a) hovězí maso b) slunečnicové semínko c) jablko d) brambory

b) slunečnicové semínko Správná odpověď Zpět a)hovězí maso b) slunečnicové semínko c) jablko d) brambory

Mezi makromolekulární látky patří … a) glukosa b) glykogen c) sacharosa d) glycerol

Í Správná odpověď Zpět a) glukosa b) glykogen c) sacharosa d) glycerol

a) pepsin b) inzulin c) thyroxin d) adrenalin Připravuje organismus na zvýšenou spotřebu energie, zvyšuje množství glukózy v krvi a) pepsin b) inzulin c) thyroxin d) adrenalin

Správná odpověď Zpět a) pepsin b) inzulin c) thyroxin d) adrenalin

Zdroje Texty: vlastní práce autora