Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
Smyslové vnímání Sluch
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_18_Porod Autor Mgr. Tereza Pasecká.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_20_Rozmnožovací soustava muže Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_32_Tělní tekutiny - opakování Autor.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_25_Smyslová ústrojí 3 Autor Mgr. Tereza Pasecká

POMOCÍ ČEHO VNÍMÁME OKOLNÍ SVĚT??? Mgr. Tereza Pasecká Zdroj: http://zhaykak.ru

… SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ Zdroj: http://pfitblog.com/tag/5-senses/

Ústrojí sluchu vnímá zvuk = mechanické vlnění těles umíme vnímat až 300 000 různých zvukových vjemů dokážeme vnímat zvukové vlny o frekvenci 16 – 20000 Hz zvuky s nižší nebo vyšší frekvencí vnímat nemůžeme (např. pes vnímá zvuky o frekvenci až 100 000 Hz) ústrojí sluchu = UCHO Zdroj: http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=989

Ucho má tři části: 1) vnější ucho 2) střední ucho 3) vnitřní ucho Zdroj: http://acka.blog.cz/1105/smysly-cich-sluch-zrak

Ucho 1) vnější ucho: je tvořeno ušním boltcem a vnějším zvukovodem procházející zvukové vlny narážejí na bubínek = membrána, která se nárazem vln prohne do středního ucha 2) střední ucho: z bubínku se zvukové vlny přenášejí soustavou kůstek (kladívko, kovadlinka, třmínek) - chvění se zesiluje vlny se přenesou na oválné okénko před vnitřním uchem

Ucho 3) vnitřní ucho: = vlastní sluchový orgán- jsou v něm uloženy sluchové buňky leží v kostěném labyrintu skalní kosti – jsou v něm 3 polokruhovité kanálky a hlemýžď je vyplněno tekutinou zvukové vlny rozechvějí tekutinu v hlemýždi a podráždí sluchové buňky dále je podnět veden nervovými buňkami do mozku

Ucho 3) vnitřní ucho: je zde rovnovážné ústrojí = orgán pro vnímání polohy - tvoří ho kulovitý a vejčitý váček a tři polokruhovité chodby - uvnitř je rosolovitá hmota s drobnými krystalky, které při změně polohy těla dráždí smyslové buňky - smyslové buňky vedou podněty do mozečku

Ucho 3) vnitřní ucho: Zdroj: http://www.osel.cz/index.php?clanek=3598

Pár otázek  Může hlasitá oblíbená hudba poškodit sluch? Jak vzniká zánět středního ucha? Jak se léčí? Už jsme se zmínili (v souvislosti s DS) o Eustachově trubici. Co si o ní pamatuješ?

Odpovědi: Ano, hlasitá hudba – i když oblíbená – může poškodit sluch. Zánět středního ucha vznikne, když se zanítí prostor ve středním uchu za bubínkem. Léčí se propíchnutím bubínku, aby hnis mohl z dutiny středního ucha vytéct. Eustachova trubice spojuje nosohltan a střední ucho. Vyrovnává tlaky mezi těmito prostory.

Použitá literatura a zdroje: KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha : Fortuna, 1999. ČERNÍK V. – BIČÍK, V. – MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Biologie člověka se základy etologie a genetiky. Praha : SPN, 1998. JELÍNEK, J. – ZICHÁČEK, V. Biologie pro střední školy gymnazijního typu. Olomouc : Fin publishing, 1996. NOVOTNÝ, I. – HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha : Fortuna, 1995. ROSYPAL, S. a kol. Přehled biologie. Praha : Scientia, 1998.