Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků
Achenseebahn je úzkokolejná trať v Tyrolích vedoucí z Jenbachu k jezeru Achensee do stanice Maurach-Seespitz, dříve nazývaná Achensee. Konečná je přímo u mola, kde lze přestoupit na lodě a pokračovat dále po jezeře. Rozchod tratě je 1 000 mm, délka 6,8 km, většinou ve stoupání. Z toho je 3,4 km ozubnicová trať se systémem Riggenbach. Největší sklon činí 160 promile. Provoz na této dráze byl zahájen dne 8.června 1889 se čtyřmi dvouspřežní parními lokomotivami. Jedná se o dvouválcové ozubnicové tendrovky na mokrou páru. Lokomotivy byly vyrobeny v roce 1889 v továrně na lokomotivy ve Floridsdorfu. Zpočátku byly z továrny očíslovány čísly 701 – 704 a pojmenovány jmény čtyř hlavních akcionářů. V současné době jsou ve stavu stále čtyři parní lokomotivy čísel 1 – 4 a mají jména Eben am Achensee, Jenbach, Achenkirch a Hannah. Osobních vozů je celkem 6, z toho 4 otevřené a 2 zavřené. Z Jenbachu do Ebenu lokomotiva do příkrého stoupání na ozubeném úseku vlak sune, z Ebenu do stanice Seespitz a také na zpáteční cestě do Jenbachu je pak lokomotiva v čele vlaku.
Začátek trati je na úzkokolejném nádraží v Jenbachu
V Jenbachu je vystavena také hnací náprava s ozubeným kolem
Tady staniční koleje nádraží Achenseebahn končí a začíná trať
U sloupku s "A" se sklon tratě značně lomí a začíná zde ozubnice
Depo Achenseebahn v Jenbachu slouží pro lokomotivy i pro vagony
Druhá konečná Achenseebahn jménem Seespitz je u jezera Achensee
Konec železnice leží v nadmořské výšce 933 metrů
Pohled na stanici Seespitz s nástupištěm a vlakem směr Jenbach
Nechybí zde ani vodní jeřáb pro doplnění vody do parních lokomotiv
Před nástupištěm je kolejové rozvětvení na objíždění lokomotiv
Lokomotiva, která vlak z Ebenu přiveze v jeho čele, zde objíždí
Po objetí lokomotiva osobní vozy pomalu sune ke konci stanice
Cestující zůstávají ve vozech a čekají, až dojedou k nástupišti
Celá akce s objetím lokomotivy a sunutím soupravy trvá jen pár minut
Celkový pohled na stanici s nástupištěm i kolejovým rozvětvením
Po několika metrech dojdeme k molu, kde lze přestoupit na lodě
10.7.2006 přestupují cestující z vlaku po molu na loď
Jedna z lodí, St.Benedixt, která poveze cestující po jezeře
Další loď se jménem Tirol je evidentně modernější a větší
Původní výkres parních ozubnicových tendrových lokomotiv
Lokomotiva č. 1 "Eben am Achensee" dne 10.7.2006 v Seespitz
Hnací mechanismus parní lokomotivy č. 1
Lokomotiva č. 1 ve stanici Seespitz čeká na odjezd do Jenbachu
Klasický pohled na stanici Seespitz s parním vlakem a lodí
25.8.2008 lokomotiva č. 2 "Jenbach" na nádraží Achenseebahn
Tatáž lokomotiva č. 2 na druhé konečné trati Seespitz
Pojezd lokomotivy č. 2 se nijak neliší od pojezdu lokomotivy č. 1
Neopomněl jsem si vyfotit také tabulku oprav a revizí
Lokomotiva č. 2 ve stanici Seespitz dne 25.8.2008
Najít to správné místo na tento záběr nebylo vůbec jednoduché
Lokomotiva č. 3 "Achenkirch" v depu na nádraží Jenbach
12.7.2007 dokončuje lokomotiva č. 3 zbrojení v depu Achenseebahn
Za několik minut je však už lokomotiva na svém vlaku
A nezbytný záběr parního vlaku s lokomotivou č. 3 s lodí a jezerem
Lokomotiva č. 4, na snímku beze jména, jmenuje se však Hannah
25.8.2008 vezla lokomotiva č. 4 zvláštní objednaný vlak s jedním vozem
Takto vypadá souprava pravidelného vlaku bez lokomotivy
Perlička nakonec - jízdní řád Achenseebahn z roku 1925
KONEC Zpracováno srpen 2014 Děkuji za pozornost