6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Požadavky k získání známky
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Struktura poradenského procesu
Metody sociální pedagogiky
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rodinné prostředí žáka
Zdravá škola.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Pedagogická komunikace
Psychologie pro sportovní praxi
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Pedagogická psychologie
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Struktura poradenského procesu
Pedagogická diagnostika
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
7. Diagnostika školní zralosti
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vývoj člověka Ontogeneze.
Konstruktivismus Zora Syslová.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Prezentační a komunikační dovednosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí Zora Syslová

Dítě ve vrstevnické skupině Dítě do nástupu do MŠ tráví čas v rodině (ojedinělý typ sociální skupiny s vysokou mírou intimity a vysokým formativním účinkem) Vrstevnická skupina (třída v MŠ) se stává vedle rodiny nejvýznamnější částí sociálního prostředí Od individuálních rituálů, návyků, normám ke společným

Vrstevnické vztahy v předškolním věku Mají svou důležitost – postupné uvolňování od rodiny Symetrické vztahy s kamarády Poskytují méně jistoty než vztahy s dospělými Předškolák si vybírá kamaráda, který mu je podobný, má stejné zájmy, potřeby Vrstevníci se stávají partnerem ve hře Rozvíjí se prosociální chování Dítě je schopné empatie Přirozená je mezi dětmi soutěživost

Změny dané novým sociálním prostředím Vrůstání do skupinových vztahů dítě inspiruje a stimuluje k novým činnostem v aktivitách ostatních dětí chování ostatních členů skupiny ve vzájemných vztazích členů skupiny Objevuje smysl skupinových hodnot a norem

Projevy školní maladjustovanosti Nepřiměřené napětí, úzkost (projevy psychické astenie) – zvýšená nejistota, úzkost, obavy, vnitřní napětí Nepřiměřené (citové) reakce vůči okolí – vůči sobě, dětem i učitelům

Kategorizace sociálních projevů Asociální projevy – vyhýbá se kontaktům Antisociální projevy – poškozuje, ničí ostatní Pasivně sociální – konformní projevy Aktivně sociální – aktivně se zapojuje, je kreativní, spolupracuje, sám iniciuje spolupráci

Zjišťování vztahů ve skupině dětí - strukturované pozorování Metoda nejčastěji používaná k analýze interakce ve skupině Slouží k zachycení určitých dějů ve skupině nebo projevů lidí při společné činnosti Před zahájením je třeba přesně stanovit cíl pozorování Postupovat systematicky a promyšleně

Podklady zahájení strukturovaného pozorování Prosté pozorování „vytipují“ se kategorie pozorování Následuje systematické pozorování a zaznamenávání frekvence vytipovaných projevů Situační pozorování Pozorování je navozeno situací Mělo by se realizovat v různých situacích, v nichž se dítě projevuje Vede k poznání příčin a spouštěcích podnětů reakcí dítěte

Strukturovaný/polostrukturovaný rozhovor Je třeba podrobně si připravit průběh rozhovoru: Promyslet otvírací otázky – navázání kontaktu Tematicky seskupit otázky podle obsahu a zacílení Promyslet způsob záznamu rozhovoru Promyslet způsob vedení rozhovoru Připravit si ukončení rozhovoru

Pravidla účinné komunikace Zaujaté naslouchání Parafrázování Vyjadřování emotivního podtextu rozhovoru Rozvíjení a prohlubování rozhovoru Poskytnutí zpětné vazby – sdělování vlastních prožitků z rozhovoru

Situační navození komunikace Využití techniky hraní rolí Situace „šetření“ je při hře pro dítě přirozenější, přitažlivější Předem připravit stimulující situace (vychází z věku a zájmu dětí) pro motivační zahájení rozhovoru

Interakční hry Plní diagnostickou i formativní funkci Využívá hru, prvky dramatické výchovy, modelové navození situace Probíhá v interakci s dalšími dětmi Modelová situace by měla: Respektovat individuální možnosti dítěte, jeho vnitřní situaci, vývojové osobnostní zvláštnosti

Předpoklady úspěšné realizace interakčních her Důkladná znalost vlastních sociálních dovedností Schopnost sebereflexe v oblasti působení na děti Výborná znalost specifik sociálního vývoje předškolního věku Poznat a respektovat konkrétní skupinu dětí, se kterou pracuje Navození „psychologicky bezpečné“ atmosféry Důkladní obsahová příprava učitele

Použitá literatura: Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno: Paido 2002 Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dětí. Praha: Grada Publishing, a.s. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing. Koťátková, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha:Grada. Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia. Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D. & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, s.r.o..