Španělské divadlo zlatého věku 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
KOPŘIVA ročník přehlídky netradičních divadel 24. a 25. duben 2009, Kopřivnice.
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Obecné poučení o literatuře
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Antické umění Starověké Řecko.
Anglie v 16. století Alžbětinská doba.
KLASICISMUS.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Romantismus.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Historické památky v Lokti Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
Victor Hugo ( ).
Obecné poučení o literatuře
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jsme profesionální skupina scénického historického tance a nabízíme taneční představení, inspirovaná hudbou, tancem a módou gotiky a renesance.
Řecké divadlo.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Španělská renesance.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Stehlíková Název materiálu: VY_12_INOVACE_EVH.3.Ste.10_Balet Datum:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.
Divadlo španělského zlatého věku 2
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Křivonosková Kateřina
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Literatura v období renesance
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Španělské divadlo zlatého věku 1

Siglo de oro 711 – 1492 pod Maury - vzdělanost Maurský a katolický vliv na dobové drama Španělsko koloniální velmocí – doba expanze, energie a sebedůvěry

Náboženské drama Středověké drama podobné zbytku Evropy Vliv církve intenzivnější Svátek Božího těla Drama náboženské, ale organizují radnice a hrají profesionálové

Autos sacramentales Propojuje motivy moralit a cyklických her Vychází z biblických i čistě světských námětů 2 – 4 ročně 1647 – 1681 píše pouze Calderón Někdy nová, někdy stará

Carros Patrové vozy z dřeva a plátna Cca 5x11 m Slouží jako vstupy na jeviště a šatny pro herce Připojovány k pojízdnému jevišti – postupně nahrazeno pevným

Světské drama 1) předchůdci Lope de Vegy 2) Lope de Vega a současníci 3) Calderón a současníci Přelom 15. a 16. století – vznik zájmu o antické drama.

Fernando de Rojas – Celestina (1499) Zakladatelské dílo španělského dramatu Známé též jako Komedie o Kalistovi a Melibeji Zřejmě určeno spíše k předčítání (rétorika, nebývalý rozsah)

Celestina 2 Mladý šlechtic Kalisto je odmítnout krásnou Melibeou, požádá o pomoc kuplířku a čarodějnici Celestinu – tragické následky Temný obraz zkaženého světa, ovládaného vášní a sobectvím Rady a úvahy Celestiny – protřelý cynismus

Juan del Encina – zakladatel španělského dramatu, vymanil jej z područí liturgie Přechod od náboženského drmatu ke světskému Bartolomé de Torres Naharro – typicky renesanční autor, vydal v Itálii své souborné dílo Vynalezl postavu graciosa – komického sluhy Gil Vicente – dvorní dramatik portugalského dvora Trilogie moralit Hry o lodích

Lope de Rueda (1510 -1565) První známý profesionální herec a principál Dohlížel na slavnosti Božího těla Rozvinul umění dramatického dialogu Nejvíce znám svými pasos – krátké frašky - Olivy Za něj ještě neexistuje stálé divadlo

Miguel de Cervantes (1547 – 1616) Řadový voják, neúspěšný výběrčí daní, vězeň – společenský outsider Samozřejmě Don Quijote! – klíčové dílo evropské litertatury – což Cervantes netušil (Cesta na Parnas)

Cervantes 2 Píše ale i tragédie (Numancia), náboženská dramata (Šťastný darebák) a komedie (Lišák Pedro) Jeho vynálzezem jsou zejména entreméses – Mezihry (Sklep v Salamance)

Typologie dramat Comedia – univerzální označení Comedias de capa y espada – komedie pláště a dýky Comdedias de santos – hry o světcích Comedias de costumbres – komedie mravů Loa – „kompliment“ vlichocující se publiku

Tirso de Molina (1584 – 1648) Kněz píšící pod pseudonymem Intriková a převleková komedie Don Gil v zelených kalhotách

Tirso de Molina 2 Sevillský svůdce a kamenný host - první dramatické zpracování příběhu Dona Juana Zatracený pro malověrnost – náboženské drama, poustevník x lupič

Guillén de Castro – žák Lope de Vegy, píše zejména comedie o manželských neshodách Cidovo mládí – předloha pro Corneillova Cida

Juan Ruiz de Alarcón – doceněný až pozdějšími generacemi, jemná psychologie Spory s publikem Podezřelá pravda – příběh chorobného lháře, který si musí vzít dívku, kterou nemiluje – rovněž předloha pro Corneilla

Corrales Po roce 1570 výstavba stálých divadel Hlavním centrem Madrid Divadla patří nejprve dobročinným spolkům (divadlo vydělává na charitu), pak soukromníkům, pak měšťanům Corrales – veřejná divadla – vzniklá přestavbou dvorů Problémy plynoucí ze sousedství divadla s obytnými domy

Podoba s alžbětinským divadlem Patio – střed dvora, místa k stání Gradas – lavice po stranách Aposentos – lóže (často okno domu) Cazuela – galerie pro ženy – nesmí sedět s muži

Divadelní sezóna – od září do půstu, od Velikonoc do července Představení odpoledne – musí skončit do západu slunce Struktura představení: hudba, zpěv a tanec – loa – tanec – comedía s entreméses - tanec

Publikum Hlučné a neukázněné, dožadující se vzruchu, děje, lyriky, patosu a akce Mosqueteros – nejobávanější publikum Píšťalky, řehtačky, házení předmětů po hercích Volání „Victor!“ Autoři většinou prosí o přízeň publika – Ruiz de Alarcón naopak

Herecké společnosti Existuje jich mnoho druhů – od jednočlenných po dvacetičlenné , podle toho i množství repertoáru Neustálé cestování Kupují si hry od autorů – pouze jednou, není copyright Roční plat herce 6000 realů – autor za hru 500 realů Autos – výhodná „státní“ zakázka

Herci a herectví Herectví stále bezbožné povolání, avšak ve Španělsku lépe než jinde (i finančně) Časově náročné – ráno studium, dopoledne zkouška, odpoledne představení, na přání dvora často i večer Dlouhé spory o povolení účasti žen Důležitou roli hrají tance (i značně vyzývavé – stálé stížnosti)

Kostýmy Pořizují si herci sami – součást osobní výbavy, potřebné pro přijetí do společnosti Až na výjimky (historické postavy, Maurové) se vystačí se současným oděvem Kostýmy pro autos – zvlášť nákladné – platí město

Jeviště a výprava Rovněž podobné alžbětincům Zastřešené jeviště s pevným pozadím Okna – balkóny, věže, hrady Občasné užití závěsů, mansionů či scénických prvků – spíše však náznakovost a slovní dekorace Propadla a létací stroje