Alchymie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Advertisements

Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
AnotacePrezentace pro 5. třídu ZŠ speciální k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji vlastivědných vědomostí o bydlení dříve a dnes. Je určeno pro.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Anotace Žáci se během prezentace seznamují s novými pojmy astrologie, astronomie, alchymie. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření duben 2012 Ročník.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Druh učebního materiálu
Podnebné pásy – tropický pás
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_74_PRV1
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Volně žijící zvířata – rybník, potok
Vztah živočichů a neživé přírody
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_238_ČJ2
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
Základní společenstva – skály a hory
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Magnetické vlastnosti látek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vláda prvních Habsburků
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_36_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Rozmnožování organismů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Alchymie

Alchymie (arabsky al-kimijá) je obor lidského poznání, který měl jisté prvky z několika vědních oborů (fyzika, chemie, medicína, astrologie, magie). Alchymie je chápána jako předvědecký obor, který v hojné míře rozvinul experimentální metody poznávání přírodních dějů.

Slovo alchymie Als – sůl (řecky) Chymie – roztavení, rozpuštění ---: šťáva nebo mok Keme (staroegyptské slovo) – hlína Jiný význam – kněžské umění, egyptské umění

Časová období 1.) Původní období pochází z Egypta,šíří se obchodními cestami 2.) Řecké období 3.st.př.n.l. Alexandrie – založena 1.Akademie,Alexandrijská knihovna – písemnost 3.) Arabské období od 3.st.př.n.l. čerpá z egyptských, antických pramenů, oblíbena u arabských učenců 4.) Evropská alchymie od r. 1 000 Křižáci přinášejí první spisy o alchymii, překládají se arabská díla

Alchymie se zabývala : Příprava universálního rozpouštědla Separace „ducha světa“ – oživuje osláblou hmotu Extrakce částí rostlin, živočichů a kovů Aurum potebile – energický lék, odolnost vůči všem nemocem (tekuté Au) Elixír života Příprava léků Rekonstrukce organismů z jejich popela Homunkulus –vytvoření živé bytosti

Osobnosti alchymie Albertus Magnus – 1200, 1193-1280 popsal slitiny kovů, oddělení Au lučavkou královskou Paracelsus - 1493 – 1541 vystudoval lékařství,rovnováha: S+Hg+NaCl kníže alchymistů – Rudolf II. - 1583 – 1611 dvůr byl rájem alchymistů i podvodníků ( A.Scott, E.Kelly), alchymistické laboratoře: Třeboň, Prachatice, Č.Krumlov

Postupy a pojmy Odděluj a zhušťuj Vodní lázně, hnití Alchymistické nádoby Filosofické vejce – prostředí alch.operací Rozpouštění

Paracelsus 1493 Einsiedeln 24.září 1541 Salzburg Do dvaceti jez, kolik můžeš, do padesáti, kolik musíš, a po padesátce tak málo, jak jen můžeš. Paracelsus, vlastním jménem Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim

Paracelsus byl lékařem, ale také alchymistou, přírodovědcem a empirikem. Učil se od vesnických kovářů, poznával zaříkávání, zažehnávání, znal problematiku lovu a rybolovu. Uznával, že nemoci zvířat a jejich léčba má analogii v léčení lidí. Od horníků slýchal o nemocech kovů, a protože dal na zkušenost obyčejných lidí, na démonologii a mytologii, je jeho dílo protkáno folkloristikou. Vše zpracovával a zastával názor, že každá tato lidová nauka je dobrá pro lékařství jed od léku odlišuje pouze podávané množství.

Význam alchymie Rozpracovala experimentální postupy - filtrace, sublimace, žíhání, rozpouštění Vytvořila množství lab.nádobí - třecí misky, baňky, nálevky Prvky názvosloví

Pracovní list Co rozumíte pod pojmem alchymie Kterou zemi lze nazvat kolébkou alchymie Napište alespoň 5 okruhů bádání alchymistů Který z panovníků podporoval vědu a bádání Jaký význam měla alchymie pro dnešní vědu Kdo byl Paracelsus

Obrázek alchimisty : http://www.epilepsiemuseum.net/raum2/paracels.jpg Autor :Mgr.V.Brtnová Vzdělávací oblast: Chemie Téma : Alchymie Ročník : Osmý Datum vytvoření : srpen 2011 Anotace : prezentace je určena k tématu historie chemie – alchymie Klíčová slova : : alchymie, kámen mudrců,separace, elixír života,extrakce, homonkulus, Paracelsus Zdroje obrázků : Obrázek Golem : http://media1.picsearch.com/is?bntS6SuwjE5QC5Z6GSmP-y9BABuZHtYO50NrniFSEgc Obrázek alchimisty : http://www.epilepsiemuseum.net/raum2/paracels.jpg Obrázek Rudolfa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Hans_von_Aachen_003.jpg/220px-Hans_von_Aachen_003.jpg