Cyklus veřejné politiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Advertisements

Cyklus veřejné politiky Veřejné politiky VSFS.
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Jana Smiggels Kavková Praha, PODPORA VYVÁŽENÉHO ZASTOUPENÍ ŽEN A MUŽŮ V ROZHODOVACÍCH POZICÍCH.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Plán činnosti ministerstva zdravotnictví Praha,
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Harmonogram finalizace přípravy a SUR X. a XI. 2009, implementace a monitoring 2.
1 5. Zasedání PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Aktualizace SUR ČR Hlavní změny po veřejných diskusích Ing. Igor Hartmann Ministerstvo pro.
Hazardování s hazardem Jan Bartošek místopředseda KDU-ČSL a Poslanecké sněmovny ČR.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Mise BLOM Návrhy efektivního prosazování v záležitostech nad provinčního zájmu Soudržnost a spolupráce v prosazování Prosazovatelná nařízení Společné stanovování.
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Josef Středula, předseda ČMKOS
Správa sociálního zabezpečení
Státní organizace.
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Výrobní faktory v organizaci
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Náměty pro činnost Národního fóra
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Pozemkové úpravy.
Správa sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Praha – 31. květen 2011 Petr Šobotník – Prezident KAČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Klíčové aktivity projektu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Cyklus veřejné politiky VSFS 11.5.2018

Kontext veřejných politik Neexistence jedné sdílené definice Politologie – proces, jehož prostřednictvím jsou činěna rozhodnutí Veřejná správa – role byrokracie ve formování politiky a v implementaci rozhodnutí Sociologie – porozumění společnosti jako celku, sociální status, problémy, zájmy Filozofie – hodnoty, ideje, etika Ekonomie – analýza nákladů a přínosů rozhodnutí, maximalizace užitku INTERDISCIPLINÁRNÍ PŘÍSTUP

Poznání veřejných politiky Jak se politický proces vytváří, jak vznikají politická rozhodnutí a jaké jsou důsledky těchto rozhodnutí Jak se vytváří veřejný zájem, veřejné mínění, poznání tzv. veřejného prostoru Jaké dopady mají jednotlivá rozhodnutí

Problematika VZ Ve společnosti mezi sebou vzájemně soupeří různé hodnotové orientace a vize, což se projevuje i v rozdílném hodnotovém ukotvení různých veřejných politik. Např. diskuse o podobě státního rozpočtu (vyrovnaný za všech okolností vs. podpora vědy a školství i za cenu rozpočtového deficitu) Očkování dětí Povinná předškolní docházka Regulace internetu – je veřejný zájem? 11.5.2018

K diskusi: seřaďte následující problémy dle důležitosti – co je veřejný zájem č. 1 a co je nejméně důležité Reforma VS – zvýšení velikosti obcí Přijetí nové ústavy Zavedení zákazu kouření v restauracích Podpora krachujících firem a bank Zavedení povinné branné povinnosti Posílení počtu policejních složek Podpora českého hokeje Větší investice do OZE Podpora české kinematografie Podpora výzkumu vesmíru 11.5.2018

CYKLUS VEP KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) KAM CHCEME JÍT ? (rozhodnutí o VZ, veřejná volba: nastavení politik a programů, priority rozvoje společnosti a zvolené cesty, dlouhodobé vize - politická vůle a průchodnost řešení, stanovení alternativ, příprava projektů) JAK SE TAM DOSTANEME? (implementace VZ na základě příslušné politiky, nástroje VEP) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr. obslužnost, zachování KD, ekonomika ) 11.5.2018

Proces uplatňování VZ IDENTIFIKACE zjištění základních rozvojových problémů a potřeb společnosti: krátkodobý x dlouhodobý VZ skryté problémy předpovědi budoucích deficitů společnosti. neúměrné vyčerpání zdrojů, zdravotní sociální ohrožení, demografický vývoj, migrace ekologické poruchy, bezpečnostní rizika Ekonomické problémy (banky) 11.5.2018

Identifikace VZ Jak jej konkrétně zjistíme ? monitorování a hodnocení sociálních problémů (jejich důsledků, příčin, podmínek, nositelů i poškozených aj.), Odborné analýzy, spolupráce s experty 11.5.2018

Identifikace VZ Výzkumy, ankety, šetření – jaké skupiny se anket účastní ? Internetové diskuse Každodenní kontakt s občany, zástupci soukr. Sektoru, NO Pravidelná setkávání (sport, kultura, společenské události, panelové diskuse, kulaté stoly, slavnosti) Media Formální i neformální komunikace Analýzy nezávislých institucí 11.5.2018

Aktéři identifikace Všichni aktéři VeP politické strany Think tanky Analýzy nadnárodních organizací (OECD, EU, MMF, SB apod.) Soukromý sektor, lobbing Média NO, asociace, OS, OBČAN!!! informační dialog a participace občanů Komunikace a partnerství se všemi dotyčnými subjekty 11.5.2018

Proces identifikace Volby jako výběr různých politických priorit, řešení kterého problému má pro nás prioritu Politika „středu“ Znalost politiků, politických programů, vztah k veřejnému prostoru a zájem o věci veřejné + zpětná vazba Volební účast 11.5.2018

Proces uplatňování VZ FORMULACE A PREZENTACE pojmenování + vystihnout základní hodnotu, jež má být naplněna zdůvodnění VZ: vývoj společnosti, podstatných sociálních skupin (globální oteplování) poukaz na zdroje a prostředky použitelné k realizaci veřejného zájmu Aktéři: jednotlivci i reprezentanti organizací, politických stran či státních institucí, pracovníci vědy a VŠ, skupiny občanů, významné osobnosti (politici, vědci, umělci apod.). – autorita, charisma zveřejnění v programech politických stran, programových prohlášeních vlád, v projevech, v tisku, v odborných publikacích, někdy i v uměleckém díle, v televizních pořadech a zejména v politickém dialogu 11.5.2018

Proces uplatňování VZ UZNÁNÍ VZ VZ---VeP --- nutnost být uznán jako společensky významný vyjednávání mezi partnery (ministry, senátory, poslanci, případně zájmovými organizacemi, lobby, dialog s občany) zhodnocení nezávislých analýz situace a jejich souvislostí, možností zdrojů a prostředků Program veřejné politiky (priorita, legislativa, program opozičních stran, minoritní hnutí…) VEŘEJNÁ VOLBA, ROZHODNUTÍ PS, ZASTUPITELSTVA OBCE, KRAJE 11.5.2018

IMPLEMENTACE Uskutečňování, realizace, provedení příslušné politiky za účelem dosažení VZ Zavádění zákona, politiky, programu Provádění politického rozhodnutí Cíle politiky, záměr a žádoucí výsledky Monitoring a evaluace implementace ve vztahu k žádoucím cílům 11.5.2018

Nástroje implementace VZ Uznání – zákon, podzákonné normy, administrativní opatření Realizace: Koncepce Implementační struktury (VS, nezisková a soukromá sféra, rozdílné cíle a záměry jednotlivých aktérů): např. sociální politika Mobilizace zdrojů (VR, soukromé zdroje, NO, participace občanů) Zpětná vazba dopadů opatření 11.5.2018

Nástroje implementace VZ Legislativa, zákonné normy (např. veřejný prostor, odpadové hospodářství aj.) Ekonomické a finanční nástroje Administrativní nástroje Informační nástroje Povinné (regulační) nástroje x motivační (stimulační nástroje) 11.5.2018

FAKTORY ÚSPĚŠNÉ IMPLEMENTACE Jasné a konzistentní politické cíle Podpora zájmových skupin a veřejnosti Stabilita sociálně ekonomického prostředí Technologická proveditelnost (zdraví, ŽP…) Legální proveditelnost (soulad zákonů, SP x zaměstnanost), mezisektorová komplexnost politiky Psychologická proveditelnost (postoje objektů VeP, setrvačnost hodnot) Administrativní proveditelnost 11.5.2018

Administrativní kapacita VS jako hlavní aktér implementace VEP Faktor úspěšné implementace veřejného zájmu Schopnost vlády efektivně formulovat, realizovat a PREZENTOVAT vhodné politiky Schopnost státní správy a samosprávy realizovat dané politiky Respekt občanů a státu k institucím, které určují jejich vzájemné ekonomické a sociální vztahy Hodnocení kvality VS - Governance Matters (SB): demokracie a politická stabilita, výkonnost vlády a regulační kvalita, právní řád, kontrola korupce 11.5.2018

Ukazatelé kvality správy GM1 – Demokracie GM2 – Politická stabilita GM3 – Efektivita vlády GM4 – Regulační zátěž GM5 – Právní řád GM6 – Kontrola korupce. 11.5.2018

Zdroj : http://martinpotucek.cz 11.5.2018

Problémy vládnutí Nedostatečná koordinace mezi jednotlivými resorty (cílené programování, horizontální řídící struktury) Dominance liberálních přístupů: liberalizace trhu – oslabování administrativního institucionálního rámce – oslabení pilířů sociální soudržnosti (komunitní plánování, rozvoj občanských forem řešení sociální inkluze) 11.5.2018

Problémy vládnutí Krátkodobé zájmy korporací x dlouhodobý veřejný zájem (udržitelnost rozvoje x profit) Neodpovědnost politické reprezentace Neodpovědnost občanů ve vztahu k veřejným záležitostem vzdělávání a zrovnoprávnění forem a rámců participativní a zastupitelské demokracie 11.5.2018

Úkoly VeP pro ČR Analýzy a seriózní výzkumy budoucích potřeb Veřejná diskuse o cílech a prioritách Posilování odbornosti na úkor politiky Učení se odpovědnosti a kultivace rozhodování vysokých úředníků a politických elit Strategické myšlení Kontinualita rozhodování Koordinace jednotlivých politik Korupce 11.5.2018

Proces uplatňování VZ IMPLEMENTACE VZ politické rozhodnutí – legislativní opatření VS - organizační a administrativní role - informační zabezpečení a průběžné vyhodnocování plnění opatření, - zpětná komunikace - hodnocení informací, návrhy dalších opatření 11.5.2018

Proces uplatňování VZ Politické strany nejmocnější role ve formulaci a prosazování VZ volby --- rozhodující pozice Preference stran – preference veřejnosti · konzervativní strany protikladně jiná od levicových stran v pojetí soukromého vlastnictví a privatizace, ·  liberální strana bude mít s ní totožný vztah k soukromému vlastnictví a převážně i ke státu, avšak bude poněkud odlišně přistupovat ke vztahu občanů a institucí, · určité odstíny v koncepcích společnosti můžeme nalézt u stran křesťanských, což můžeme nyní sledovat ve stanoviscích k restituci církevního majetku u nás, ·  i mezi stranami se stejnou ideovou základnou spatřujeme diference, které nás mnohdy překvapují, mezi sociálně demokratickými, socialistickými a jinými levicovými stranami v západní Evropě a začíná být i v postkomunistických zemích. 11.5.2018

DIFERENCIACE POLITICKÝCH HNUTÍ Strana zelených (N, Rak, ČR) Piráti Hnutí Ano Úsvit T.O. VV LES Nezávislí …. Řada malých a často málo transparentních stran – malá míra transparentnosti VEP Diferenciace zastoupení obce x kraje x stát x EP 11.5.2018