NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Advertisements

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_20_Zaklady.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Energetická hodnota potravin (EH)
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Změny skupenství látky
Genetický kód – transkripce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základy biochemie KBC / BCH
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Translace Proteosyntéza.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Molekulární genetika Tok genetické informace:
Regulace genové exprese u prokaryot a jejich virů
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Teplota – souhrnná cvičení II.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu):
Autor: Stejskalová Hana
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Nukleové kyseliny - RNA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sekvencování DNA.
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NUKLEOVÉ KYSELINY DEFINICE DRUHY SLOŽENÍ FUNKCE REPLIKACE
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Struktura genomu a jeho interakce s prostředím
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_120_M6
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Molekulární biologie (c) Mgr. Martin Šmíd.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Otáčení Země + Poledník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1082 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_6C_08_Struktura a exprese prokaryotických genů TÉMA SADY: Genetika II. ROČNÍK: 4.ročník, oktáva DATUM VZNIKU: leden 2013 AUTOR: Markéta Fialová

Anotace prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologického semináře ve 3. a 4.ročníku gymnázia (a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) v prezentaci je obsaženo rozšiřující učivo navazující na základní znalosti z oblasti genové exprese závěr prezentace je doplněn krátkým opakováním klíčová slova: gen, regulační oblast, promotor, transkripční jednotka, terminátor, operon, represor, induktor, korepresor

STRUKTURA A EXPRESE PROKARYOTICKÝCH GENŮ

Gen základní jednotka genetické informace určitý úsek molekuly DNA, který je přepisován do struktury m RNA (transkripce) a následně překládán do struktury určitého proteinu (translace) počátek i konec translace jsou označeny tzv. iniciačním a terminačním kodonem toto vymezení je zjednodušené, ve skutečnosti je sekvence genu delší mnohé úseky genu důležité pro transkripci nejsou do mRNA přepisovány vůbec, nebo jsou následně odstraněny

Rozdělení genů strukturní geny obsahují informaci o primární struktuře proteinů geny pro funkční RNA produkty jejich transkripce nepodléhají translaci geny kódují syntézu t RNA, r RNA

Začátek a konec transkripce gen na úrovni DNA je označen tzv. regulačními oblastmi: 1) promotor sekvence DNA, která není transkribována před začátkem transkripce na ni nasedá molekula RNA- polymerázy vlastní transkripční jednotka obsahuje informace pro tvorbu vlastního proteinu terminátor - po transkripci této oblasti se RNA- polymeráza odpojí

promotor a terminátor mají význam pro správné napojení a odpojení RNA- polymeráz a dalších proteinů s regulačním významem sekvence promotoru a terminátoru neobsahují informace o primární struktuře polypeptidového řetězce promotor se vůbec netranskribuje, terminátoru předchází terminační kodon

Bakteriální operon má jeden společný promotor i terminátor několik po sobě jdoucích genů, vytvářejících ucelenou transkripční jednotku má jeden společný promotor i terminátor z něho se transkribuje jedna celá molekula m RNA; v ribozomech dochází k translaci do jednotlivých proteinů

Regulace transkripce bakteriálního operonu za promotorem se nachází operátor (regulační sekvence) na operátor se váže regulační protein, tzv. represor represor za určitých podmínek znemožňuje transkripci

Represor zabraňuje navázání RNA- polymerázy k promotoru nebo zabraňuje přesunu RNA- polymerázy po matricovém vlákně DNA působení represoru je ovlivněno spoluúčastí dalších molekul (př. některé AMK, sacharidy): induktory- vazbou na represor ho inaktivují - dojde k zahájení transkripce korepresory- vazbou na represor ho aktivuje - transkripci zastavuje

Laktózový operon skupina genů obsahujících informace pro tvorbu enzymů podílejících se na metabolismu laktózy přítomnost laktózy má funkci induktoru, spouští transkripci operonu (zjednodušeně)

OPAKOVÁNÍ ROZHODNĚTE, ZDA-LI JE TVRZENÍ SPRÁVNÉ: Strukturní geny kódují m RNA, která podléhá translaci. Promotor je skupina bakteriálních genů, které mají společné regulační oblasti. Promotor je jiný název pro STOP kodon. Induktor inaktivuje represor. Induktor se váže na represor, čímž umožňuje transkripci.

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI ANO NE- operon NE- specifická nukleotidová sekvence umístěná před strukturním genem, která spouští transkripci genu

ZDROJE KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4. ALBERTS, B. a kol. Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 2005, ISBN 80-902906-2-0. ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5.

OBRAZOVÝ MATERIÁL Str.10- AUTOR NEUVEDEN. Google.cz [online]. [cit. 5.1.2013]. Dostupný na WWW: http://userpages.umbc.edu/~lrowan1/operons.htm Str.12- KELVINSONG. wikimedia.org [online]. [cit. 5.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Operon.svg?usel ang=cs