SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Specifické vývojové poruchy učení
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_1_36 Autor Mgr. Tatiana Zezulčíková.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Genetická metoda čtení
Číslo v digitálním archivu školy
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo v digitálním archivu školy
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Cirkusová zvířátka - hláska na začátku slova
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 8_18
Algoritmizace - opakování
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Specifické poruchy učení
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Diagnostika Kognitivní procesy.
Název: Word pokračování DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_04
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_Český jazyk
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Název školy : ZŠ Pardubice - Spořilov
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Poměr v základním tvaru.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Slabiky II. VY_32_INOVACE_1B_07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Logopedie P - L JAZYK A ŘEČ.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Hláska K VY_32_INOVACE_3B_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: MŠ a ZŠ,Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
PowerPointu Ing. Hana Vláčilová
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
JAZYK, ŘEČ, ZPĚV A VNÍMÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Barevné korálky vnímání.
Informatika – Základní operace s buňkami
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Diagnostika dítěte předškolního věku
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_02_Hudební obrázky
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1 Specifické poruchy učení (SPU) Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2015 371305@mail.muni.cz

Specifické poruchy učení dyslexie dysgrafie dysortografie dyskalkulie dyspinxie dysmúzie dyspraxie

Dyslexie specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami postihuje rychlost a správnost čtení, techniku čtení, porozumění čtenému textu

Dyslexie projevy: záměny tvarově podobných písmen (b-d, s-z, t-j) záměny akusticky podobných hlásek, obtíže ve sluchové diferenciaci a diskriminaci hlásek (a-e-o, p-b) neschopnost akustické a optické analýzy a syntézy slov obtížné skládání hlásek a písmen do slabik, pomalé slabikování přidávání nebo vynechávání písmene / slabiky / slova přehazování pořadí slabik, slov ve větě přetrvávání tzv. dvojího čtení domýšlení textu, odhadování slov, odříkávání textu zpaměti poruchy čtení s porozuměním - neznalost obsahu textu ani bezprostředně po přečtení, také tzv. mechanické čtení pravolevé čtení, vracení se na začátek slova / řádku vynechávání řádků

Dysgrafie specifická porucha psaní, která postihuje grafickou stránku písemného projevu, tedy čitelnost a úpravu vázána na estetickou úroveň psaní

Dysortografie specifická porucha pravopisu, která je velmi úzce a často spojena s dyslexií vystupují zde do popředí specifické poruchy řeči a nedostatky ve sluchovém vnímání

Dyskalkulie porucha matematických schopností, která postihuje manipulaci s čísly, číselné operace, matematické představy, geometrii klasifikace dyskalkulie: verbální (slovní označení počtu) lexická (čtení číslic) grafická (psaní číslic) operační (základní matematické operace) praktognostická (manipulace s předměty) ideognostická (pochopení pojmu číslo)

Další specifické poruchy učení dyspinxie specifická porucha kreslení kresebný projev dítěte je nápadně primitivní, charakteristická je neschopnost spodobnit danou představu nebo tvar způsobem adekvátním k věku dítěte dysmúzie specifická porucha hudebnosti, tj. schopnosti vnímání a reprodukce hudby, osvojování hudebních dovedností dítě s dysmúzií má potíže také při vnímání a reprodukci rytmu dyspraxie specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony nazývána též syndrom nešikovného dítěte

Etiologie poruch učení lehká mozková dysfunkce (LMD) dědičnost neurotická nebo nezjištěná etiologie

Formy vzdělávání a podpory žáků s SPU individuální péče poskytovaná třídním učitelem individuální péče poskytovaná speciální pedagogem „cestující učitel“ - pracovník PPP docházející do škol třídy individuální péče (výuka některých předmětů ve specializované třídě) třídy pro děti s SPUCH školy pro děti s SPUCH třídy při dětských psychiatrických léčebnách individuální a skupinová péče v PPP

Reedukace dyslexie metoda obtahování metoda Fernaldové metoda postřehování čtení se záložkou (okénkem) čtení v duetu metoda vyhledávání chyb metoda dublového čtení nácvik dlouhých a krátkých samohlásek metoda globálního čtení

Reedukace dysortografie rozlišování měkkých slabik di, ti, ni, dy, ty, ny: mačkadlo (destička, na které jsou zvýrazněné tvrdé a měkké slabiky), tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny, a měkké kostky s di, ti, ni nejprve procvičujeme poslech, pouze jednu skupinu, poté obě, po zvládnutí přistupujeme i k psaní slov, diktát slov s barevným zápisem

Reedukace dysortografie rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek: zpočátku učíme vyslovovat dlouhé samohlásky ve slově s prodloužením pak vybíráme slova, která kvalitou samohlásky mění význam může - muže dítě se učí vyslovená slova zapisovat, kvalitu samohlásky zvýrazní barevně zdůrazňujeme dítěti i rytmus slova, využíváme zaznamenávání, zábava - … pomocí značek tvoří slova práce s bzučákem krátké diktáty

Děkuji za pozornost 