ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XV_2_09_Nota osminová Šablona číslo: XV Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 09 Autor: Mgr. Renata Florianová
Žák umí rozlišit a určit notu osminovou, notu umí popsat. Anotace: Žák se hravou formou seznamuje s hudebním pojmem noty osminové a učí se délku noty vytleskávat nebo vyťukávat s počítáním . Očekávaný výstup: Žák umí rozlišit a určit notu osminovou, notu umí popsat. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 7 - 9 let Klíčová slova: Nota celá, nota půlová, čtvrťová, osminová, hlavička, nožička, praporek Pomůcky a materiál: Interaktivní tabule, pero, tužka, pastelky, rytmické nástroje Potřebný čas pro výuku: 20 – 30 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Snímek 3: Úvodní snímek. Snímek 4: Opakování o notách – počítání noty celé, půlové a čtvrťové. Snímek 5-7: Opakování znalostí a říkanek o notě celé, půlové a čtvrťové. Snímek 8: Motivační snímky k vyvození hudebního pojmu - nota osminová. Popis noty. Snímek 9: Žáci se učí počítat a rytmicky vyťukávat nebo vytleskávat notu osminovou. Používáme i jiné rytmické nástroje. Snímek 10: Žáci se naučí jednoduchou rytmickou říkanku o notě osminové. Snímek 11-13: Snímky slouží k vyvození noty osminové s hudebním pojmem trámec. Snímek 14-15: Žáci opakují znalosti o notě celé, půlové, čtvrťové a osminové. Noty vytleskávají a počítají. Snímek 16-17: Rytmizace slov. Žáci slovo vytleskají a přiřadí ke slovům rytmický zápis. Snímek 17 lze vytisknout a pracovat s ním jako s pracovním listem ve skupinách nebo ve dvojicích. Snímek 18: Řešení snímku 17. Snímek 19: Nejdříve zopakujeme říkanky o notě celé, půlové, čtvrťové a osminové. Potom žáci vyhledávají na snímku notu celou a modře ji perem zakroužkují, notu půlovou označí žlutě, čtvrťovou červeně a osminovou zeleně. Snímek lze vytisknout jako pracovní list a žáci ho mohou řešit společně nebo ve dvojicích. Snímek 20: Řešení snímku 19. Učební materiál byl ověřen na interaktivní tabuli.
Nota osminová
Notu celou počítáme na 4 doby. Zopakuj si: Notu celou počítáme na 4 doby. Notu čtvrťovou počítáme na 1 dobu. Notu půlovou počítáme na 2 doby.
Opakujte se mnou říkanky! Nota celá Nota celá, celičká, prázdná celá hlavička. Čtyři doby, nožka žádná, hlavička je vážně prázdná. Opakujte se mnou říkanky!
Nota půlová Prázdné bříško, nožička, jako malá myšička. Počítáme první, druhá, Neříkej, že jde to ztuha. A co nota čtvrťová?
Kdo to zvládl, je šikulka! Nota čtvrťová Dobu jednu, kdo ji má? Je to nota čtvrťová. Bříško pěkně začerni a nožičku připevni. Kdo to zvládl, je šikulka!
Má plnou hlavičku, nožičku a praporek. Nota osminová Má plnou hlavičku, nožičku a praporek. Počítej a drž ji vždy jen na půl doby. Tleskni na každou slabiku.
To se ale natleskáme a naťukáme! 4 prv - ní dru - há tře - tí čtvr - tá To se ale natleskáme a naťukáme! Au, au, moje nožičky!
Nota osminová Nová říkanka ti pomůže. Osminka je parádnice, praporek má uličnice. Počítej ji snadno na půl doby, nožka a černá hlavička ji zdobí.
4 prv - ní dru - há tře - tí čtvr - tá Kvák! To je praporků!
Noty osminové se mohou spojovat i trámcem! Podívej! TRÁMEC prv – ní, dru – há, tře – tí, čtvr - tá 4
4 4 Takže to může být i takhle? Výborně! prv - ní dru - há tře - tí čtvr - tá Takže to může být i takhle? Výborně! Trámec může spojit i všechny noty v taktu! prv - ní dru - há tře - tí čtvr - tá 4
Pozorně se dívej, opakuj a počítej!
Nota celá Nota půlová Nota čtvrťová Nota osminová prv-ní, dru – há, tře - tí, čtvr - tá
Dokážeš spojit slovo s obrázkem i s notami? ?
pampeliška kočka chléb konvalinky žabka hrách vlaštovička čáp slunce
pampeliška kočka chléb konvalinky žabka hrách vlaštovička čáp slunce
Noty celé zakroužkuj modře, noty půlové žlutě, noty čtvrťové červeně a noty osminové zeleně. v v
Řešení: v v
Zdroje: Kliparty www.office.microsoft.com Říkanky: autorka prezentace