Metody paleolitického výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jehličkové tiskárny.
Advertisements

Autorka: Ivana Brožová
Počítačová grafika.
Vstupní a výstupní zařízení
Přídavná zařízení.
PERIFERIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Světlana Filipová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Plakát – kreativa 1 - barva VY_32_INOVACE_Mul4r0103Mgr. Jiří Mlnařík.
Základy počítačů a kancelářský software
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
ZOBRAZOVÁNÍ V ŘEZECH A PRŮŘEZECH
Rychlý přehled nejběžnějších typů tiskáren.  8, 9 nebo 24 jehliček  Jehličky skrz barvící pásku protlačují jednotlivé body, čímž vzniká na papíře obraz.
Počítačová grafika.
Kristýna LEIMEROVÁ Katedra geoinformatiky
OPTIKA II.
HARDWARE Technické vybavení počítače. John von Neumann Stanovil teoretické principy (1945), které umožňují vytvořit univerzální počítač Počítač bude využívat.
Laserové tiskárny.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Počítačová grafika.
Dokumentace Úvod do paleolitu Ondřej Mlejnek Opava, podzimní semestr 2013.
ZOBRAZOVÁNÍ V ŘEZECH A PRŮŘEZECH
HARDWARE II Periferie.
ELEKTROTECHNIKA Elektronické počítače
Počátky umění v mladším paleolitu
Trasování lesních cest
Užití skeneru.
Zobrazování - základy..
Strojírenství Technické kreslení Řezy tělesem (ST18)
Metody geoinženýrství Ing. Miloš Cibulka, Ph.D. Brno, 2015 Cvičení č. 3 Vytvořeno s podporou projektu Průřezová inovace studijních programů Lesnické a.
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – tiskárny, 2. část Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Jazyk: čeština Datum vytvoření:21.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Scanner.
Kreslení ozubených kol - PRAVIDLA ZOBRAZOVÁNÍ
Počítačová grafika.
Informatika Počítačová sestava Obrázek:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_ZT_TK_1 Ročník: I. Technické kreslení Vzdělávací oblast: Odborné.
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Analýza obrazu Přehled programů  Sigmaimage (Mocha)  NIH-image, NCSA-image, ImageJ  Lucia  Gelmanager, Gelcompare,
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
ŘEZY A PRŮŘEZY.
Roman Kohut Ústav geoniky AV ČR, Ostrava
HARDWARE Co je to ?.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
M ě s í c.
Tato prezentace byla vytvořena
TECHNICKÉ KRESLENÍ ŘEZ A PRŮŘEZ
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 HARDWARE Autor: Mgr. Aleš Kozák.
Metody vytváření biomechanického modelů
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Obsah prezentace Princip fungování Technické parametry Proces realizace Závěrečné zhodnocení 4.
SP4 - RD PROVÁDĚCÍ v ARCHICADU ing. arch. Vladimíra Jínová 12 - kontrolní tisk a kompletace.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
TISKÁRNY  Jehličkové  Inkoustové  Laserové  Termosublimační  Termální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_14_SKENERY.
Téma:Úvodní cviky s tužkou a perem – lineární kresba Vypracoval: Mgr. Jan Ruml.
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
PC Výstupní periferie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie
Výstupní zařízení počítače - skener
LASEROVÉ TISKÁRNY.
Windows – Malování 1 VY_32_INOVACE_32_650
Výstupní zařízení - skener
Základy úpravy digitální fotografie
CorelDRAW – práce s rastrovou grafikou
Uhlí.
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
PŘÍDAVNÁ ZAŘÍZENÍ.
Mgr. Miroslava Telingerová
Transkript prezentace:

Metody paleolitického výzkumu Ondřej Mlejnek 11.12. 2012

Dokumentace Dokumentace a publikování souborů ŠI

3-D skenování

3-D skenování Laserový skener (Laser scanner) Optický skener (Opto-topometric scanner) 3-D tiskárna (3-D printer)

Laserový skener Cena kolem 3000 EUR (i software) Zabudovaná kamera zaznamenává barvu předmětu Předmět je skenován z více úhlů, jednotlivé skeny se poté v počítači spojují dohromady (align to family) Čím větší rozlišení a počet skenů, tím větší velikost výsledného souboru a požadavky na operační paměť Ve výsledném skenu je nutné vyplnit díry a odstranit přečnívající plochy Výborné výsledky při skenování kostí, při skenování ŠI problémy Laser skener má problémy s lesklými tmavými plochami a s ostrými hranami

Laserový skener

Optický skener Cena kolem 70 000 EUR (i software) Pracuje na principu snímání zakřivení proužků promítaných na skenované předměty Je nutné skenovat předmět z více stran a poté v počítači spojit jednotlivé skeny dohromady Ve výsledném skenu je opět nutné vyplnit díry a odstranit přečnívající plochy Problematické je hlavně skenovaní ostrých hran Je možné použít i na skenování archeologických situací (viz nález lidské lebky z Jebel Irhoud) Lze dosáhnout kvalitnějších výsledků než v případě laserového skeneru

Optický skener

Optický skener

3-D tiskárna Ceny od 12 000 EUR (jednobarevná) po 25 000 EUR (více barev, kvalitnější tisk detailů) Objekty jsou tisknuty z umělé pryskyřice, který se musí nechat zatvrdnout Po zatvrdnutí materiálu dochází k odloupání krycí vrstvy a očištění výsledného předmětu Větší předměty je nutno tisknout z více dílů

3-D tiskárna

3-D tiskárna

3-D tiskárna

3-D tiskárna

Poděkování

Poděkování

Pérová kresba Pérová kresba byla k dokumentaci ŠI používána od počátku odborného zájmu o paleolit Pravidla kresby se postupně vyvíjela směrem od umělecké kresba ke kresbě technické Postupně došlo k stanovení pevných pravidel technické kresby ŠI Zejména došlo k rozvolnění šrafování a tím i k zesvětlení kreseb Šrafování se začalo používat k vyjádření směru odbití předchozích úštěpů

Pérová kresba Artefakty kreslíme bulbem dolů Americký způsob kreslení je bulbem nahoru u debitáže a bulbem dolů u nástrojů Světlo jde z horního levého rohu, proto je v pravém spodním rohu šrafování nejhustější Zahnutí šrafur prozrazuje směr odbití předchozích úštěpů Šrafury kreslíme shora dolů a zleva doprava V místě bulbu kreslíme plnou tečku, pokud je bulbus odlomen, kreslíme kolečko Čerstvý zlom značíme přerušovanou čárou, starý lom tečkami Rydlový úder značíme šipkami Vždy kreslíme dorsální stranu artefaktu, dále podélný a příčný profil, někdy i ventrální stranu Korový povrch vytečkujeme

Pérová kresba

Pérová kresba – další tipy Pro znázornění plasticity je vhodné aby sklon šrafur kopíroval profil artefaktu Odlomené plochy znázorňujeme šrafováním s přímými šrafurami Plochy vzniklé mrazem znázorňujeme soustřednými kružnicemi Případný lesk (postpaleolit) znázorňujeme tečkováním u hrany s leskem Pro méně kvalitní suroviny (křemen, křemenec), šrafujeme artefakty přerušovanými šrafami

Pérová kresba

Děkuji za pozornost