Regulátory v automatizaci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Elektromagnetická slučitelnost
Regulátory v automatizaci
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Senzory pro EZS.
Základy automatického řízení 1
Typy programovacích technik PLC
Obchod a význam obchodu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Elektronické zesilovače
Elektrické měřící přístroje
MATEMATIKA Funkce.
Regulátory v automatizaci
Elektrické měřící přístroje
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Elektrické měřící přístroje
Elektronické součástky a obvody
Základní pojmy v automatizační technice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Logické funkce a obvody
VY_32_INOVACE_pszczolka_ Vstupy a výstupy čítače
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Lineární rovnice a nerovnice I.
VY_32_INOVACE_ Snímače hladiny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Reproduktorové výhybky I. a II. řádu
Regulátory v automatizaci
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektronické součástky a obvody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Domovní elektrická instalace
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Logické funkce a obvody
Regulátory v automatizaci
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_ Regulace
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektromagnetická slučitelnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Elektrické měřící přístroje
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Logické funkce a obvody
Elektronické součástky a obvody
Autor: Pszczółka Tomáš
Regulátory integrační
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Hardware číslicové techniky
Elektrické měřící přístroje
Logické funkce a obvody
Logické funkce a obvody
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Digitální učební materiál
Elektrické měřící přístroje
Logické funkce a obvody
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Regulátory v automatizaci VY_32_INOVACE_Tomes_ 05-2-12-Algebra blokových schémat Autor: Ing. Dalibor Tomeš Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace Materiál vysvětluje pojmy systém, kauzalita, strukturu systému a blokové schéma, jenž se v automatizaci využívají. Podává informace o přenosu bloku a blokové algebře. Slouží k výkladu. Lze jej použít i pro samostudium.

Algebra blokových schémat

Kauzální vztah Pojem řízení úzce souvisí s kauzálním vztahem, což je vlastně orientovaná relace (vztah) mezi příčinou a jejím následkem. Příčina  důsledek Činnost objektu, jenž je předmětem řízení, je tedy dána kauzálními (příčinnými) vztahy, které mohou být mnohdy složité. následek příčina Kauzální vztah vstup výstup

Systém a struktura Systém je jakékoli účelové uspořádání jednodušších objektů ve složitější celek. Tyto jednoduché objekty se mezi sebou vzájemně ovlivňují, a tedy interakce mezi nimi určují výsledné vlastnosti systému jako celku. Uspořádání vnitřních jednoduchých objektů tvoří strukturu, kterou graficky znázorňujeme orientovaným grafem – blokovým schématem.

Blokové schéma Struktura systému vstup výstup Kauzální vztah Kauzální vztah Kauzální vztah G1(s) G2(s) G4(p) G3(s) Kauzální vztah Orientované spojnice (šipky) představují směr šířeného signálu (energie, hmoty). Signál je nositelem informace. Pokud se signál rozdvojuje do více bloků, označí se místo rozdvojovaní signálu tečkou. + = + - Jestliže se naopak několik signálů algebraicky sčítá v jeden signál, označí se součtovým členem, při odečítání se příslušná část vyplní.

Popis vlastnosti bloku u(t) y(t) Kauzální vztah G(s) U(s) Y(s) Vlastnosti bloků jsou nejčastěji popsány jejich přenosy G(s) Může však také jít o popis diferenciální rovnicí Vlastnost bloku může dále popisovat funkční závislost, přechodová funkce nebo přechodová charakteristika

Přenos bloku Vlastnost bloku se dá popsat diferenciální rovnici, což je rovnice ve které se vyskytují kromě vlastní funkce y(t) i její derivace y`(t). Funkce u(t) na levé straně je tzv. budící funkce. Jelikož se tyto diferenciální rovnice řeší velmi komplikovaně, převede se tato diferenciální rovnice pomocí Laplaceovy transformace do tvaru klasické algebraické rovnice. u(t) y(t) Kauzální vztah G(s) U(s) Y(s)

Jednotlivé bloky lze spojovat Bloková algebra Jednotlivé bloky lze spojovat Seriově Paralelně zpětnovazebně G1(s) G2(s) U(s) Y(s) G1(s) G2(s) U(s) Y(s) G1(s) G2(s) U(s) Y(s) + -

Bloková algebra Seriové zapojení V(s) Y(s) U(s) G1(s) G2(s) Výsledný přenos G(s) u sériově zapojených členů je dán součinem přenosů jednotlivých členů.

Bloková algebra paralelní zapojení V(s) U(s) Y(s) G1(s) W(s) G2(s) Pro součtový člen platí: Výsledný přenos G(s) u paralelně zapojených členů je dán součtem přenosů jednotlivých členů.

Bloková algebra zpětnovazební zapojení (záporná ZV) + - = zpětnovazební zapojení (záporná ZV) + U(s) E(s) Y(s) + G1(s) - Pro součtový člen platí: Z(s) G2(s) .

Bloková algebra Jednotlivé bloky lze spojovat Seriově Paralelně zpětnovazebně G1(s) G2(s) U(s) Y(s) G1(s) G2(s) U(s) Y(s) G1(s) G2(s) U(s) Y(s) + - Aplikováním znalostí blokové algebry můžeme zjednodušit složitá bloková schémata a určit výsledný přenos zapojení.

Pravidla pro úpravu blok. schématu Y(s) U(s) Y(s) U(s) G(s) G(s) Y(s) Y(s) G(s) přesun uzlu před blok U(s) Y(s) U(s) Y(s) G(s) G(s) U(s) 1/G(s) U(s) přesun uzlu za blok

Pravidla pro úpravu blok. schématu Y(s) U(s) Y(s) U(s) G(s) G(s) X(s) X(s) 1/G(s) U(s) přesun součtového členu před blok U(s) Y(s) Y(s) U(s) G(s) G(s) X(s) X(s) G(s) přesun součtového členu za blok

POUŽITÁ LITERATURA BÍLEK, Jan a Jiří BAYER. Základy automatizace pro učební a studijní obory středních odborných učilišť. 1. vyd. Praha: SNTL, 1990, 169 s. ISBN 80-030-0570-1. Obrázky: vlastní tvorba autora v programu PowerPoint