Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny skupenství.
Advertisements

Těleso a látka.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
Látky, tělesa - síla Atomy a molekuly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Skupenské změny.
FYZIKA Barbora Bartovská.
Částicová stavba pevných, kapalných a plynných látek
Částicové složení látek
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Částicová stavba látek
Látky jsou složeny z částic
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mechanické vlastnosti plynů Co už víme o plynech
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:září 2011 Určeno:6. ročník ZŠ.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Molekulová fyzika a termika
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
Jak lze změnit odpor polovodičů
Vedení elektrického proudu v plynech
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Skupenské přeměny Rozeznáváme skupenství pevné, kapalné, plynné a plazma. Skupenství vosku Plazma Plynné Kapalné Pevné.
Vlastnosti látek pevných, kapalných a plynných
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Hustota-odvozená fyzikální veličina
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Skupenství látek - pevné, kapalné, plynné
Částicová stavba látek Vlastnosti vyplývající z jejich struktury
Magnetické pole cívky s proudem
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Změny skupenství.
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Částicové složení látek
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vlastnosti kapalin.
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.17_Fyzika pro 8. ročník Název: Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Rozdíl v uspořádání molekul u pevného, kapalného a plynného skupenství. Žáci popíší silové působení mezi molekulami. Skupenství v praktickém životě, žáci určují skupenství látek a přeměny skupenství. Žák zná rozdíl mezi látkou krystalickou a amorfní. Žák se seznámí se čtvrtým skupenstvím hmoty tzv. plazmou.

Vzájemné vzdálenosti molekul: V pevných látkách a kapalinách jsou téměř stejné – obvykle menší než 1 nm. Molekuly v plynném skupenství jsou od sebe mnohem dále. !!! Důvodem je rozdílné silové působení mezi molekulami v jednotlivých skupenstvích. Krystalická mřížka NaCl

Vzájemné vzdálenosti molekul: V pevných látkách a kapalinách jsou téměř stejné – obvykle menší než 1 nm. Molekuly v plynném skupenství jsou od sebe mnohem dále. !!! Důvodem je rozdílné silové působení mezi molekulami v jednotlivých skupenstvích. molekula vody

Silové působení v látce: 1) Pevné skupenství: Síly, kterými na sebe molekuly působí, jsou tak velké, že pevná tělesa nemění snadno svůj tvar ani objem. Molekuly mají často pravidelné uspořádání. 2) Kapalné skupenství: Síly mezi molekulami jsou slabší. Jsou od sebe stále stejně vzdáleny, proto jsou i kapaliny téměř nestlačitelné. Molekuly po sobě jakoby „kloužou“, jejich vzájemná poloha se proto neustále mění.

Silové působení v látce: 3) Plynné skupenství: Molekuly jsou od sebe značně vzdáleny. Silově na sebe působí jen při vzájemných srážkách nebo při srážkách se stěnou nádoby. Molekuly se pohybují naprosto neuspořádaně. Jejich vzájemné vzdálenosti se neustále mění. Plyny jsou stlačitelné.

Látky amorfní: Mají značně porušenou pravidelnost krystalické struktury. Většina z nich vzniká smísením různých krystalických látek a jejich roztavením. Patří sem např. asfalt, vosk, pryskyřice, plasty nebo sklo.

Plazma: čtvrté skupenství hmoty Vzniká silnou ionizací plynu. Ionizace plynů můžeme dosáhnout např.: značným zvýšením teploty elektrickým polem Takový plyn je silně vodivý, obsahuje velké množství nabitých částic. Plazma vzniká: elektrickým výbojem v plynu (blesk, el. sváření, v zářivkách) při termonukleárních reakcích (v nitru hvězd, v termonukleárních laboratorních zařízeních) Za plazma můžeme považovat také plamen ohně.

Odpověz na otázku: 1) Proč mořská voda nezamrzne při teplotě 0°C jako voda v řece? Najdi v tabulkách nebo na internetu, jaká je teplota tuhnutí mořské vody při normálním tlaku.

Odpověď na otázku č.1: Na teplotu tuhnutí (tání) má vliv i čistota látky. Obsah soli a mnoha chemických prvků i sloučenin způsobuje snížení teploty tuhnutí mořské vody. Teplota tuhnutí mořské vody při normálním tlaku je přibližně – 2 °C.

2) Vyber správnou odpověď: Na obrázku je molekula: Plynného skupenství: parfému Kapalného skupenství: vody Pevného skupenství: ledu

Odpověz na otázku: 3) Uhlík patří k látkám, které se vyskytují v jednom skupenství ve více různých podobách. V jakých podobách se můžeme setkat s uhlíkem v pevném skupenství? Formy uhlíku

Odpověď na otázku č. 3: Nejznámějšími podobami uhlíku v pevném skupenství je grafit a diamant. Pro elektrochemii se uměle připravuje skelný uhlík.

vzájemné silové působení atomů nebo molekul v látce 4) V následující tabulce vyznač křížkem, jak silně na sebe působí molekuly v různých látkách. látka vzájemné silové působení atomů nebo molekul v látce slabé silné velmi silné olej diamant vzduch voda síra

Vyber správnou odpověď: 5) Který z následujících prvků – olovo, rtuť, cín a dusík – je za normálního atmosférického tlaku při pokojové teplotě v kapalném skupenství? cín dusík rtuť olovo

Použité zdroje: galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. Karel Rauner, Josef Petřík, Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, 2006. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/NaCl-Ionengitter.png/220px-NaCl- Ionengitter.png [cit: 2011-12-21] http://www.mbi-berlin.de/en/research/projects/2-04/highlights/water_librational_mode.gif [cit: 2011- 12-21] http://www.parfemista.cz/img/FM%20Group%20molekuly%20parfemu.jpg [cit: 2011-12-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Eight_Allotropes_of_Carbon.png/300px- Eight_Allotropes_of_Carbon.png [cit: 2011-12-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Uhl%C3%ADk.PNG [ cit: 2011-12-21] http://www.oskole.sk/userfiles/image/novy/obrazky%20OSKOLE/Uhlik2.jpg [cit: 2011-12-21] http://www.zschemie.euweb.cz/latky/skupenstvi.jpg [cit: 2011-12-21] http://www.suzaglass.com/static/images/m_sklo_01.jpg [cit: 2011-12-21] http://www.stefajir.cz/files/Rtut.jpg [cit: 2011-12-21]

Metodika prezentace: Žáci si zopakují základní vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství. Vysvětlí rozdíly ve vzdálenostech molekul a popíšou síly, které působí mezi molekulami. Žáci se dozví, jaké vlastnosti má plazma. Pochopí, že se změnami skupenství se mění i vlastnosti látek. Dozví se, že to, v jakém skupenství se látka nachází, závisí především na její teplotě a tlaku. Žáci dokážou charakterizovat amorfní látky a uvést jejich příklady.