Ideologie v digitálních hrách IM090 Kritická analýza počítačových her 11. 4. 2016
Ideologie nepřijatelně stranický či kompromitovaný myšlenkový obsah nebo rámec synonymum pro víru nebo skupinové normy, aniž by obsahoval hodnotící soudy
Marxistický přístup proč kapitalismus nebyl svržen dělnickou revolucí? „falešné vědomí“ mylný buržoazní názor, který sloužil zájmům kapitalistické třídy
Post-marxistický přístup pokus o ustálení významu Odkazuje ke „stmelujícím a legitimizujícím ideám všech sociálních skupin“
Sémiotický pohled Halla Sémiotický pohled nevnímá ideologii jako falešné vědomí, ale spíše jako proces produkce významů
Sémiotický pohled Halla Hall opouští Marxův negativní koncept ideologie a limitující model falešného vědomí legitimizace a reprodukce mocenských vztahů Média jsou v dnešní době nejvíce zodpovědná za popis a vysvětlení událostí ve světě
Zápas o význam Nejde jen o to, co médium říká přímo, ale o propojení promluv Zarámování (framing) – důležitý pro digitální hry Do jakého rámce vložíme znak (slovo, objekt,…)
Rámcování
Zápas o význam ideologie vzniká na základě logiky sociálních procesů, nikoli intencí aktéra Inflace jako něco přirozeného, věda jako jediný výkladový rámec
Rámcování Jak je možné komplexitu obtížně pochopitelných problémů redukovat Sdělení neobsahují pouze holá fakta, ale také hodnotový rámec, který nám pomáhá těmto faktům rozumět Děláme to samovolně
Proč je rámování důležité pro digitální hry? Zápas o význam Proč je rámování důležité pro digitální hry?
Encoding/decoding Hall tvrdí, že ideologie funguje nezávisle na producentovi sdělení Resp. existují rámce při produkci, ale i při recepci významů SDĚLENÍ ENCODING DECODING
Hry a ideologie Hry jsou de facto transformování činností a světa do systémů herních pravidel
Hry a ideologie
Hry a ideologie
Hry a ideologie
procedurální rétorika „praxe využívání procesů persvazivně“ (Bogost)
Proceduralita „pro počítač určující schopnost vykonat sérii příkazů“ (Murray, Hamlet On the Holodeck) procedury mohou svou povahou zahalit naši schopnosti vidět jiné způsoby myšlení (Bogost)
procedurální rétorika využívání procesů persvazivně „praxi využívání procesů persvazivně“ schopnost přesvědčit hráče o konkrétním chování tak, že ukáže a odhalí procesy a jejich důsledky, které se s daným chováním pojí
Proceduralizace Hry tedy přinášejí něco, co bychom mohli nazvat proceduralizací Proceduralita (vlastnost her) x Proceduralizace (proces přenášení vnějšího světa do číselných systémů) Při užívání (percepci) her záměrn i nezáměrně vnímáme vše jako číselný systém herních mechanik (abychom vyhráli)
Co vypovídají hry o skutečnosti? https://www.youtube.com/watch?v=7DbwzN72et4 Opačná recepce
Co vypovídají hry o skutečnosti? https://youtu.be/y2Y_bJYfq5Q?t=35s Přenos do mechanik bývá nepřesný, nereálný, realitu překrucující (ať již vědomě, či nevědomě)