Ideologie v digitálních hrách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Média a reprezentace reality
Advertisements

Socioekonomická geografie
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
jedinečné zážitky pud sebezáchovy jedinečný relax utužení vztahů spoleh jeden na druhého chovaní v lese schopnosti a vědomosti upevnění vůle herní.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Metody zkoumání ekonomických jevů
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Společnost vědění/učící se společnost
PSYCHICKÉ JEVY.
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Vymezení, funkce, zdroje
Taktická příprava Michal Lehnert.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
(komentovaný přehled)
CHARAKTERISTIKA znaky.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Média a role čtenáře: kulturální studia
ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Databázové modelování
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Metaetika Shrnutí.
Psychologie osobnosti
Systemický přístup v SP
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Diskurzivní analýza v sociologii
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Základní pojmy v automatizační technice
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Generátory tvorby hodnoty
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Profi Gamer ● 1. Úvod ● 2. Něco o nás ● 3. Web ● 4. Cheaty ● 5. Návody ● 6. Hry ● 7. Jak se stát profi. hráčem ● 8. Herní kluby ● 9. Jak vytvořit hru ●
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DIGITÁLNÍ MÉDIA Filip Uhlíř
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
FILOsOFIE A VĚDA.
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Transkript prezentace:

Ideologie v digitálních hrách IM090 Kritická analýza počítačových her 11. 4. 2016

Ideologie nepřijatelně stranický či kompromitovaný myšlenkový obsah nebo rámec synonymum pro víru nebo skupinové normy, aniž by obsahoval hodnotící soudy

Marxistický přístup proč kapitalismus nebyl svržen dělnickou revolucí? „falešné vědomí“ mylný buržoazní názor, který sloužil zájmům kapitalistické třídy

Post-marxistický přístup pokus o ustálení významu Odkazuje ke „stmelujícím a legitimizujícím ideám všech sociálních skupin“

Sémiotický pohled Halla Sémiotický pohled nevnímá ideologii jako falešné vědomí, ale spíše jako proces produkce významů

Sémiotický pohled Halla Hall opouští Marxův negativní koncept ideologie a limitující model falešného vědomí legitimizace a reprodukce mocenských vztahů Média jsou v dnešní době nejvíce zodpovědná za popis a vysvětlení událostí ve světě

Zápas o význam Nejde jen o to, co médium říká přímo, ale o propojení promluv Zarámování (framing) – důležitý pro digitální hry Do jakého rámce vložíme znak (slovo, objekt,…)

Rámcování

Zápas o význam ideologie vzniká na základě logiky sociálních procesů, nikoli intencí aktéra Inflace jako něco přirozeného, věda jako jediný výkladový rámec

Rámcování Jak je možné komplexitu obtížně pochopitelných problémů redukovat Sdělení neobsahují pouze holá fakta, ale také hodnotový rámec, který nám pomáhá těmto faktům rozumět Děláme to samovolně

Proč je rámování důležité pro digitální hry? Zápas o význam Proč je rámování důležité pro digitální hry?

Encoding/decoding Hall tvrdí, že ideologie funguje nezávisle na producentovi sdělení Resp. existují rámce při produkci, ale i při recepci významů SDĚLENÍ ENCODING DECODING

Hry a ideologie Hry jsou de facto transformování činností a světa do systémů herních pravidel

Hry a ideologie

Hry a ideologie

Hry a ideologie

procedurální rétorika „praxe využívání procesů persvazivně“ (Bogost)

Proceduralita „pro počítač určující schopnost vykonat sérii příkazů“ (Murray, Hamlet On the Holodeck) procedury mohou svou povahou zahalit naši schopnosti vidět jiné způsoby myšlení (Bogost)

procedurální rétorika využívání procesů persvazivně „praxi využívání procesů persvazivně“ schopnost přesvědčit hráče o konkrétním chování tak, že ukáže a odhalí procesy a jejich důsledky, které se s daným chováním pojí

Proceduralizace Hry tedy přinášejí něco, co bychom mohli nazvat proceduralizací Proceduralita (vlastnost her) x Proceduralizace (proces přenášení vnějšího světa do číselných systémů) Při užívání (percepci) her záměrn i nezáměrně vnímáme vše jako číselný systém herních mechanik (abychom vyhráli)

Co vypovídají hry o skutečnosti? https://www.youtube.com/watch?v=7DbwzN72et4 Opačná recepce

Co vypovídají hry o skutečnosti? https://youtu.be/y2Y_bJYfq5Q?t=35s Přenos do mechanik bývá nepřesný, nereálný, realitu překrucující (ať již vědomě, či nevědomě)