E. O. & Česká republika III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
R. E. H. & Česká republika III. Opakování Hnutí Duha (tendence a velké zlomy) /1997, 2003/ Nesehnutí (tendence a velké zlomy) /1997, 2002/ Ideové základy.
Advertisements

Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Obecně prospěšná společnost pro Český ráj působí v Českém ráji od roku 2003, a to na území zahrnující centrální část Českého ráje a od roku 2006 působí.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jsou venkovské školy horší než městské?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
R. E. H. & Česká republika I. Názory na zelené v České republice
Příspěvek na konferenci
Financování přímých NIV
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Vykazování postupu nebo stavu
Elektromagnetická slučitelnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Technické prostředky v požární ochraně
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Životní cyklus.
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Tisková konference ČMKOS
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Sčítání lidu domů a bytů 2011
Specifikace cíle odborného textu
Ministerstvo financí ČR červen 2011
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Život bez střeva , Praha.
Rezervy x rezervní fond
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Statistická pravda o insolvenčních řízeních
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

E. O. & Česká republika III. Opakování Hnutí Duha (tendence a velké zlomy) /1997, 2003/ Nesehnutí (tendence a velké zlomy) /1997, 2002/ Ideové základy Hnutí Duha a Nesehnutí /těžkosti & údaje/

E. O. & Česká republika III. Další organizace – vývoj a ideové základy Děti Země A. Co spojuje Děti Země a Hnutí Duha A.1. Vznik – Děti Země sice vznikají ještě před Hnutím Duha (a sice 28. září 1989) a mají jistou prehistorii („Bořena“ – ČSOP) i rychlejší start, ovšem vznik je časově velmi blízký a ideové základy jsou velmi podobné (v době vzniku). A.2. Síla – Ačkoliv jsou Děti Země na počátku silnější než Hnutí Duha, jejich vliv, počet příznivců i síla se postupně sjednotí a mezi lety 1992-2000 jsou Hnutí Duha i Děti Země podobně silné (z hlediska více kritérií) organizace. Rozpočet Dětí Země v roce 1990 byl 30.000,- Kč, ale v roce 1999 už přes 4.000 000,- Kč. Zlom ve vývoji Dětí Země si uvědomíme z rozpočtu v roce 2002 – pouze 175 000,- Kč.

E. O. & Česká republika III. A. Co spojuje Děti Země a Hnutí Duha II.: A. 3. Postoj k ochraně přírody – Opět ačkoliv se Hnutí Duha a Děti Země od samého počátku odlišovali koncepcí, mírou radikality i postojem ke změně moderní společnosti jejich postoj k ochraně přírody byl velmi podobný. Stejně jako Hnutí Duha byly též Děti Země přesvědčeni o nutnosti zásadních změn a nikoliv pouze technologického řešení. A.4. Rozkol – Stejně jako došlo k rozkolu v Hnutí Duha (v roce 1997), došlo o několik let později i k rozkolu v Dětech Země (2001). Tento rozkol – jak uvidíme dále, měl ovšem pro Děti Země mnohem závažnější důsledky.

E. O. & Česká republika III. B. Co odlišuje Děti Země a Hnutí Duha Pro odpověď na tuto otázku se nejprve podívejme na jednotlivé etapy vývoje. B. 1. Vznik a rozvoj Dětí Země v letech 1989-1993 Děti Země vznikají jako poměrně silná organizace (bývá uváděno kolem 60 zakládajících členů, pravdě se blíží spíše 40 aktivistů), která od samého počátku má aktivní a fungující pobočky. Je to organizace, jejíž hlavní stan sídlí v Praze a má všechny předpoklady k tomu stát se nejvýznamnější organizací v České republice. Ovšem proti tomu stojí tři skutečnosti: Děti Země nemají tendenci překročit určitou hranici radikality (také prostředků, ale především cílů), takže ekologisty láká více Hnutí Duha. Děti Země mají od počátku demokratickou strukturu, na které jim záleží a která je prostě méně efektivní v porovnání s Hnutím Duha. Po rozkolu v roce 1993 si Děti Země nechají od Hnutí Duha „přebrat“ některá zásadní témata či spíše kauzy (JE Temelín).

E. O. & Česká republika III. B. Co odlišuje Děti Země a Hnutí Duha II. Přes všechny uvedené „handicapy“ jsou Děti Země až do roku 2001 stejně silným hnutím jako Hnutí Duha a to jak počtem aktivistů, tak z hlediska financí či vlivu na média a politické dění. Zpět k vývoji v letech 1989-1993 Děti Země se zaměřují na následující aktivity: Ozonová vrstva (také pro Hnutí Duha důležité – úspěšná kampaň, která měla širokou podporu) Jaderná energetika (protesty proti JE Temelín organizovali nejprve lidé z Dětí Země a Greenpeace, Hnutí Duha spíše pouze doplňovalo) Doprava a znečištění ovzduší (po celou dobu existence Dětí Země důležité) Tmaň – cementárna v českém krasu

E. O. & Česká republika III. Vztah k dalším organizacím A) Období vzájemné podpory (1990-1991) Děti Země i Hnutí Duha se navzájem podporují a částečně koordinují své aktivity. B) Období prvního ideového střetu – Most (1992) – konference: střet zástupců Hnutí Duha s představiteli Dětí Země v vznikajících Greenpeace. Míra radikality cílů hlavním zdrojem sporu. C) Období námluv (1993) – v tomto roce usiluje Hnutí Duha o sloučení s Dětmi Země, předseda Dětí Země Jindřich Petrlík toto odmítá z důvodů jiné organizační struktury i jiného zaměření hnutí. D) Období neviditelné konfrontace (1993-1996). V tomto období zejména Hnutí Duha usiluje o vytlačení Dětí Země z některých témat a kampaní. E) Období status quo – (1997-2001).

E. O. & Česká republika III. V roce 1994 (po nepodařeném sloučení s Hnutím Duha) Děti Země výrazně posilují a to přesto, že v některých oblastech spíše utlumují svoje aktivity (JE Temelín). Posilují personálně (díky konfliktu v Greenpeace ČR) i co do počtu aktivistů a aktivit. Počet zapojených aktivistů: mezi 100 a 130 lidmi. Počet kampaní 3+6. Rozpočet > 1 500 000,- Kč. Hnutí se však záměrně stahuje z „radikálních“ témat a příliv nových aktivistů se zastaví dříve než v případě Hnutí Duha.

E. O. & Česká republika III. Nejsilnější období Dětí Země (1994-2000). Podobně jako u Hnutí Duha jsou Děti Země nejsilnější v letech 1994-2000. Nárůst počtu členů a poboček, pokles počtu kampaní na 3 – Příroda, Doprava, Odpady a toxické látky. Kampaň příroda – Akce Falco (raroh a sokol), Český kras (tzv. Čertovy schody), Polabí. Kampaň odpady a toxické látky – Dioxiny, spalovny, recyklace. Kampaň doprava – Plzeň, Den bez aut, R34. Prudký nárůst rozpočtu – rok 2000 – 6 340 000,- Kč. Děti Země postupně opouští lidé, kteří přišli z Greenpeace (tzv. kampaníci). Snaha určité části lidí o „studiové“ hnutí a o změnu – odpor části Dětí Země.

E. O. & Česká republika III. Rozkol a následnictví (2001) Rozpor mezi jednotlivými představiteli Dětí Země vrcholí v roce 2001. Jindřich Petrlík, Miroslav Šuta, Mirek Patrik Miroslav Šuta odchází do Greenpeace. Jindřich Petrlík zakládá Arniku (z hlediska počtu poboček a financí mnohem silnější než Děti Země) Mirek Patrik „převezme“ Děti Země (velké uvozovky).

E. O. & Česká republika III. Po roce 2001 Jsou vlastně dvoje Děti Země – Arnika a Děti Země. Arnika je odbornější, specializovaně zaměřená a mediálně slabší, Děti Země jsou aktivističtější, zaměřeni na média (ve výročních zprávách se začínají objevovat počty tiskových zpráv) a daleko slabší, co se týče počtu aktivistů. Arnika – charakteristika současnost Děti Země – charakteristika současnost

E. O. & Česká republika III. Další organizace – vývoj a ideové základy Greenpeace ČR I. Od samého počátku odlišuje Greenpeace ČR od ostatních organizací hned několik rysů: Jsou finančně podporováni svojí „matkou“ a nemají existenční problémy, které ovlivňují jak Hnutí Duha, tak Nesehnutí, tak Děti Země. Jsou zároveň pod kontrolou Nizozemské centrály, a proto je jejich vývoj značně ovlivňován zvenčí (jak spory na mezinárodní úrovni (kampaníci vers. studiáři tak rozhodováním o sporech uvnitř zvenku). Jsou podle vzoru mezinárodních Greenpeace akční, ovšem ne „jdoucí na kořen věci“.

E. O. & Česká republika III. Další organizace – vývoj a ideové základy Greenpeace ČR II. V Greenpeace Europe probíhá koncem 80. a počátkem 90. let prudká expanze, která se týká také Československa. Greenpeace ČR vznikají v roce 1992 a mezi nejdůležitější představitele patří: Ivo Šilhavý (původem z Dětí Země) – umírněný environmentalista, který důraz kladl na lobbying, studie a informování. Jan Piňos a Petr Hlobil – Piňos později v Hnutí Duha, Petr Hlobil v Dětech Země (přestože o něj mělo zájem i Hnutí Duha) – oba důraz na kampaně, mediální ovlivňování veřejnosti oba „radikálové“ prostředků.

E. O. & Česká republika III. Další organizace – vývoj a ideové základy Greenpeace ČR III. Připočteme-li konflikt kampaníků a studiářů na mezinárodní úrovni nutným vyústěním byl konflikt Piňos & Hlobil kontra Šilhavý Greenpeace rozhodnou ve prospěch Šilhavého a Greenpeace se na dlouhou dobu promění ve velmi neradikální organizaci. Změna – mezi lety 1998-2000, kdy mezinárodní Greenpeace trvají na změně financování. Greenpeace o sobě musí dát vědět – změna charakteru akcí a návrat k radikalitě prostředků u mediálně přijatelných kampaní. Velryby, toxické odpady, jaderná energetika. Greenpeace se stávají finančně soběstační – v roce 2001 (74% prostředků z dobrovolných dárců v ČR).

E. O. & Česká republika III. Další organizace – vývoj a ideové základy Greenpeace ČR III. Lidé v Greenpeace ČR – Jiří Tutter, Jan Rovenský, Karel Dolejší. Aktivity: Proti radaru, fauna, genetické modifikace potravin, pralesy.

E. O. & Česká republika III. Další organizace – vývoj a ideové základy Greenpeace ČR IV. Greenpeace dnes: David Murphy Programy: Ochrana klimatu a energetika Toxické znečištění Bráníme naše oceány Ochrana světových pralesů (Genetické modifikace) – už ne Lidé: Petr Kucka, Jan Rovenský, Jitka Nesrstová

E. O. & Česká republika III. Porovnání textů všech čtyř hnutí (radikalita): Prostředky: Nesehnutí, Greenpeace, Hnutí Duha, Děti Země Cíle: Nesehnutí, Hnutí Duha, Děti Země, Greenpeace