SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
Vysoké mýto.
Primární vzdělávání Pojem primární vzdělávání zahrnuje první stupeň základního vzdělávání. Dochází k zahájení základního vzdělávání a počátku povinné.
Vzdělávání finanční gramotnosti pro české občany každého věku Jak nejlépe vzdělávat děti ve FG? - vysvětlováním základních pojmů od 3 let - hrou - soutěžením.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Gramotnost: definice pojmu
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
INFORMAČNÍ VÝCHOVA JAKO AKTUÁLNÍ DIMENZE PŘÍPRAVY UČITELŮ Rambousek Vladimír – Mošna František Pedagogická orientace 1999, č. 3, s ISSN
Příprava na výkon povolání
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Boj s rasovou diskriminací: Workshop pro instituce občanské společnosti v České republice.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Představení provozu kavárny a cateringových služeb v PwC ČR Roman Anděl, Startujeme, o.p.s.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Projekt Tvůrčí psaní ve výuce humanitních předmětů reg. č. CZ.1.07/1.3.48/ Centrum pro kulturní a sociální studie, spolek.
Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Ústavněprávní pohled na vzdělání
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
RODINA A MANŽELSTVÍ.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Pedagogika jako vědecká disciplína
Rodina jako sociální instituce
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_ 15F Škola:
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Pedie Co mají společné?.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
RODINA A MANŽELSTVÍ.
Transkript prezentace:

SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ

Historie Předprůmyslová éra Vzdělání pro vyvolené (čas a prostředky) Gramotnost masově nebyla důležitá, užitečná! Vynález knihtisku dostupnost knih, využívání písemných materiálů v administrativě = gramotnost

Historie Vzdělání se přesunuje do institucí - pozvolna mizí soukromí učitelé Zavedení povinné školní docházky Industrializace měst - roste mobilita + rozmanitost povolání Obecný základ spíše než praktické dovednosti Moderní společnost – nutnost čtení psaní počítání + schopnosti se učit

Funkční gramotnost schopnost jedinců orientovat se v informacích, vyhledávat je a dále s nimi pracovat gramotnost literární gramotnost dokumentová gramotnost kvantitativní V posledních letech výrazně klesá funkční gramotnost českých dětí porozumění psanému textu a orientace v něm

Teorie jazykových kódů Basil Bernstein, sociolog a lingvista 1924 - 2000 Dva typy kódů - užívají se při výchově v rodině podle původu rodiny omezené kódy - dělnické rodiny rozvinuté kódy - střední vrstvy

Ivan Illich rakouský filozof a sociolog 1926 – 2002 Školy zdůrazňují kázeň a pravidla Učíme se především: nekritické přijímání panujícího společ. řádu „znát své místo a klidně sedět“ Navrhuje: „odškolnění společnosti“

Pierre Bourdieu Koncept kulturní reprodukce – škola umocňuje kulturní orientaci získanou v předškolním věku – šance jedněch omezuje, druhých zvyšuje Kulturní kapitál = kulturní zvýhodnění, jež je v socializaci přenášeno na potomky středních a vyšších vrstev Zaměňuje dědictví za vlastní zásluhy „Elitářství“ víceletých gymnázií

Demokratizace školství Vzdělání: Hlavní mobilitní kanál v sociálním vzestupu Nutnost rovného přístupu ke vzdělání ????

60. léta- mýtus o postindustriální společnosti, kde je důležitý výkon, nezáleží na původu Školní systém podporuje seberekrutaci horních kádrů VŠ - pro střední vrstvy, ale ne pro dělníky (více dělnických dětí je na technických uni) stř. vrstvy lépe formulují očekávání dětí od škol

Častá změna zaměstnání Rychlejší vývoj oborů České prostředí: T. Katrňák: Odsouzeni k manuální práci Častá změna zaměstnání Rychlejší vývoj oborů Nutnost celoživotního/periodického studia Komercionalizace a tržní orientace na vzdělání Kurzy x školní výuka INKLUZE VE VZDĚLÁVÁNÍ???