SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ
Historie Předprůmyslová éra Vzdělání pro vyvolené (čas a prostředky) Gramotnost masově nebyla důležitá, užitečná! Vynález knihtisku dostupnost knih, využívání písemných materiálů v administrativě = gramotnost
Historie Vzdělání se přesunuje do institucí - pozvolna mizí soukromí učitelé Zavedení povinné školní docházky Industrializace měst - roste mobilita + rozmanitost povolání Obecný základ spíše než praktické dovednosti Moderní společnost – nutnost čtení psaní počítání + schopnosti se učit
Funkční gramotnost schopnost jedinců orientovat se v informacích, vyhledávat je a dále s nimi pracovat gramotnost literární gramotnost dokumentová gramotnost kvantitativní V posledních letech výrazně klesá funkční gramotnost českých dětí porozumění psanému textu a orientace v něm
Teorie jazykových kódů Basil Bernstein, sociolog a lingvista 1924 - 2000 Dva typy kódů - užívají se při výchově v rodině podle původu rodiny omezené kódy - dělnické rodiny rozvinuté kódy - střední vrstvy
Ivan Illich rakouský filozof a sociolog 1926 – 2002 Školy zdůrazňují kázeň a pravidla Učíme se především: nekritické přijímání panujícího společ. řádu „znát své místo a klidně sedět“ Navrhuje: „odškolnění společnosti“
Pierre Bourdieu Koncept kulturní reprodukce – škola umocňuje kulturní orientaci získanou v předškolním věku – šance jedněch omezuje, druhých zvyšuje Kulturní kapitál = kulturní zvýhodnění, jež je v socializaci přenášeno na potomky středních a vyšších vrstev Zaměňuje dědictví za vlastní zásluhy „Elitářství“ víceletých gymnázií
Demokratizace školství Vzdělání: Hlavní mobilitní kanál v sociálním vzestupu Nutnost rovného přístupu ke vzdělání ????
60. léta- mýtus o postindustriální společnosti, kde je důležitý výkon, nezáleží na původu Školní systém podporuje seberekrutaci horních kádrů VŠ - pro střední vrstvy, ale ne pro dělníky (více dělnických dětí je na technických uni) stř. vrstvy lépe formulují očekávání dětí od škol
Častá změna zaměstnání Rychlejší vývoj oborů České prostředí: T. Katrňák: Odsouzeni k manuální práci Častá změna zaměstnání Rychlejší vývoj oborů Nutnost celoživotního/periodického studia Komercionalizace a tržní orientace na vzdělání Kurzy x školní výuka INKLUZE VE VZDĚLÁVÁNÍ???