Doteky minulosti Performance u Býčí skály v Moravském krasu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život na dolním toku Moravy 2. setkání tentokrát ve Vedrovicích nedaleko Moravského Krumlova.
Advertisements

E XKURZE NA SPŠ V T ÁBOŘE. Dne jsme my,9.A -navštívili Střední průmyslovou školu v Táboře. Hned po příchodu nás přivítal pan ředitel Marcel.
EKOABECEDA 3.ÚKOL DO RECYKLOHRANÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
PROJEKT „VAŘÍME SE ŠKOLOU“. Smysl projektu: Děti si vyzkouší různé možnosti, jak lze prostřít stůl a na něj připravit různé druhy pokrmů. Uvědomí si,
Anthropos Brno 2008 Exkurze žáků 6. třídy ZŠ Krucemburk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_587_ Nejstarší písemné památky AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_581_Pravěk na Javornicku AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK,
Název projektu: Vyrovnání handicapu žáků GVN J. Hradec při studiu přírodovědných disciplín praxí Žákovská prezentace z přírodovědných exkurzí Registrační.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
H R Á T K Y S P Ř Í R O D O U. Gymnázium Rýmařov připravilo zábavnou soutěž s ekologickou tematikou plnou zajímavých úkolů pro třídy všech škol v našem.
Orientace v čase, časová osa/přímka
Masarykovo gymnázium.
Technologie ročník, učební obory:strojní mechanik obráběč kovů
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ II. přednáška Doc. Ing. Růžena KRNINSKÁ, CSc. Zemědělská fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Zuzana Ságlová a její výstava
Počátky umění Pravěké umění.
Nejstarší lidé dnešního typu
Exkurze Škoda Auto a Geopark Turnov Projekt „Přírodní vědy pro každého a bez překážek“
PROJEKT Staň se pravěkým umělcem
Umění pravěku a starověku
Projekt: Po stopách lovců mamutů PŘEDBĚŽNÝ CÍL Kognitivní: hravou formou seznámit žáky s historickým obdobím pravěku na našem území Afektivní: Emocionální: vlastním prožitkem a osobní
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
Býčí skála  Leží v střední části CHKO Moravský kras severně od města Brna, v Křtinském údolí mezi městy Adamov a Křtiny. Spolu s Rudickým propadáním tvoří.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
Jeskynní malby VY_32_INOVACE_D Šablona. Vytvořila: Mgr. Zuzana Medveďová Datum: září 2011 Určeno pro: 6. ročník Člověk a společnost, dějepis, pravěk.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
DUM Č.6 DUM Č.6 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Pravěké umění. primitivní nástroje z valounů záměrné opracování do určitého tvaru pěstní klíny mandlového tvaru otisky nohou v jílu načrtnuté prsty, vrypy.
Vedení našich speciálních pedagogů pořádá pro naše klienty aktivity prostřednictvím výtvarné a pracovní výchovy Tématika se zaměřením na podzim a zimu.
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
PŘÍRODA JAKO VÝTVARNÁ DÍLNA
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
Opakování národních dějin (1)
Pravěk uč. 21.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Jak pracovat s učebnicí
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
Umění pravěku a starověku
Senioři s vnoučaty Velké Losiny 2017.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
České země v době kamenné
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
Transkript prezentace:

Doteky minulosti Performance u Býčí skály v Moravském krasu SPgŠ Boskovice, Dagmar Ševčíková

Studenti se v prvním ročníku učili v dějinách umění o pravěku, Keltech a Slovanech a navštívili Moravské muzeum v Brně a výstavu maleb Zdeňka Buriana. V rámci ekologické výchovy bylo v plánu uskutečnit na začátku druhého ročníku exkurzi do Moravského krasu.Rozhodla jsem se,že využijeme daného prostředí a zařadíme do programu performanci u Býčí skály. Inspirovali jsme se známým obrazem Z.Buriana, Halštatský pohřeb,který byl namalován na základě archeologických objevů v Býčí skále,jež byla pojmenována podle zde nalezeného býčka,jehož originál je ve vídeňském muzeu a kopie v námi shlédnutém Moravském muzeu.Také jsme si prohlédli „nepravou jeskynní malbu“pana Matěnce v jeskyni Pekárna.Tato malba má zajímavý charakter.Jestliže před ní pohybujete svíčkou,zdá se,že zvířata běží.

V rámci ekologických aktivit v Krásensku, jsem zařadila do programu techniku drátování, která je jednou z nejstarších při výrobě šperků.

Studenti se měli během letních prázdnin připravit na akci Studenti se měli během letních prázdnin připravit na akci.Vyrobit si zbraně,šperky z přírodních materiálů,sehnat kůže nebo jiný alternativní oděv. Zakoupili jsme barvy na tělo.sice jen modrou,červenou a bílou,ale netroufla jsem si experimentovat na obličeji s přírodními barvivy. Den před samotnou exkurzí jsme shromáždili vše potřebné za poslechu hudby primitivních kmenů.Líčidla,kožešiny,kůže,zbraně,ozdoby,svíčky na osvětlení jeskynního výklenku,balící papír,křídy i přírodní uhel vyrobený jedním studentem.Přemýšleli jsme,co asi jedl lovec,když byl lov neúspěšný a šli jsme na sbírat jablka. Následující den jsme vyrazili ráno do Moravského krasu na ekologickou exkurzi.Pro naši akci jsme měli vymezen poměrně krátký časový úsek asi dvou hodin. Když jsme dorazili k býčí skále a prohlédli si místo,studenti se začali oblékat a líčit.

U jeskyně jsme se rozdělili na tři skupiny U jeskyně jsme se rozdělili na tři skupiny.Jedna skupina šla připravovat ohniště,druhá si rozsvítila svíčky pod skalním přívěsem a snažila se připevnit na skálu pruh balicího papíru,což se nedařilo, protože skála byla vlhká a porostlá mechem.Udělali jsme tedy podkladovou frotáž a připevnili papír na vrata do jeskyně.Dovnitř jeskyně jsme se nedostali.přitom měli přemýšlet,která přírodní barviva by se dala použít a vytvořit svoji verzi jeskynní malby.snažit se vžít do představ tehdejších lidí.

Třetí skupina byla rozdělena na muže a ženy a měli vyjádřit formou pohybu tancem lov,doprovázený jakousi primitivní řečí a primitivním zpěvem. Scénář tance připravený studenty: 1.Ženy naříkají,mají hlad. 2.Zlobí se na muže. 3.Muži se odhodlávají k lovu. 4.Muži kráčí na lov. 5.Muži hledají kořist. 6.Muži ulovili kořist. 7.Muži nesou kořist ženám do tábora. 8.Ženy připravují jídlo. 9.Źeny nabízejí jídlo. 10.Hostina. 11.Poděkování u jeskynní malby „Bohům“ za úspěšný lov. 12.Otisk krvavé ruky-TEČKA.

Po předvedení tance jsme si na ohništi opekli jablka. Vzhledem k tomu, že exkurze trvala poměrně dlouhou dobu,právě na naší akci nám došly baterie na videu.Proto jsem zopakovala tanec lovců ještě jednou na nádvoří školy.Avšak podruhé už nebyl tanec tak prožívaný.Studenti jakoby spěchali.Prožitek v pravou chvíli a na pravém místě má svůj veliký význam. Finálně studenti materiál zpracovali a vytvořili velkou prezentační nástěnku na chodbě.

Vlastní akce se jmenovala Doteky minulosti,neboť jsme se nedrželi přesně ohraničeného historicky děleného období a pohybovali jsme se časově v rozmezí širším.Šlo o jakési hledání kořenů v minulosti.Hledání něčeho,co v nás utkvělo po našich předcích. Cílem bylo propojit už získané teoretické poznatky studentů z hodin výtvarné výchovy,návštěvy Moravského muzea a výstavy obrazů Z.Buriana s vlastním prožitkem.Snažila jsem se ,aby co nejvíce smyslů bylo zapojeno do vlastní akce a aby studenti získali co nejvíce vjemů. Malování obličeje a oblékání-uvědomění si těla Tanec-vyjádření pocitů pohybem Primitivní řeč a zpěv-sluch Jeskynní malba-tajemno,nadpřirozeno Pečení jablek-čich,chuť,hmat Oheň-teplo Svíčky-světlo,zrak

Každá z jednotlivých aktivit měla svoji symbolickou hodnotu Každá z jednotlivých aktivit měla svoji symbolickou hodnotu.Zjistili jsme,že přemýšlet pro nás jako dávný člověk může být obtížné.V jednu chvíli při malbě studenti prožívali takovou krizi, kdy se dohadovali, jakým způsobem naši dávní předkové mysleli a co skutečně chtěli vyjádřit.