NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_3.2.3.3.S 13 TEMA: Dějiny sochařství 7 – Románské umění v Evropě ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Cíl prezentace: V tomto díle se žáci seznámí s novými formami evropského umění v návaznosti na umění Germánů, Keltů s přispěním forem umění Byzance.
Románské umění v Evropě Románský sloh je prvním uměleckým vyjádřením, které můžeme označit za celoevropské. Na základě prolínání pozdně antických, raně křesťanských, byzantských a germánsko-keltských forem vzniklo v rámci tohoto stylu něco zcela nového, jednotného. Sloh dostal své jméno až v 19. století. Dříve byl nazýván „germánský“, „barbarský“ a „byzantský“.
Průčelí chrámu Notre-Dame v Poitiers 12.st.
Románský sloh, označovaný také jako první univerzální sloh středověku navazuje na pozdní karolínské a otonské (německé) umění. Náměty výtvarných děl jsou téměř výhradně náboženské. Rozvíjí se kovolitectví a zlatnictví (šperkařství).
Ženy se zvířaty a prorok Izaiáš, Francie, 12.st.
V románském sochařství se objevuje výraznější pohyb, který sochy opticky oživuje. V reliéfu Ženy se zvířaty nesou ženy dvě znamení zvěrokruhu – lva a skopce. Polohy nohou žen zdůrazňují pohyb. Postavám tak dává sochař v reliéfu více prostoru. Výrazný pohyb naznačuje také postava Izaiáše z portálu kostela v Souillaku.
Císař Otto II. Předává Vojtěchovi berlu, 12.st.
Kristus se symboly evangelistů, Paříž, 12.st.
S rostoucí potřebou reprezentativních schránek na relikvie (ostatky svatých) začínají umělci vytvářet bohatě zdobené relikviáře. Příkladem je relikviář Karla velikého v Cáchách zdobený postavami císařů a reliéfními scénami pokrytými emailem. V Německu se románské sochařství vyvíjelo až do pozdního románského období.
Relikviář Karla Velikého, Cáchy, počátek 13.st.
Ukázkou pozdně románské figurální plastiky je tzv. Bamberský jezdec Ukázkou pozdně románské figurální plastiky je tzv. Bamberský jezdec. Pokud srovnáme pozdně románské sochařství s gotickým sochařstvím, je patrné jak vysoké úrovně dosáhlo sochařství v poslední fázi románského výtvarného umění. Německé umění navazuje na umělecké formy vytvořené jinými národy a rozvíjí je.
Tzv. Bamberský jezdec, Bamberg, 1230-1240
Použitá literatura: STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. 1.vydání. Praha: Rebo, 1996. ISBN 80-85815-67-2. PIJOAN, José. Dějiny umění 5. 1. vydání. Praha: Knižní klub a Balois, 1998. ISBN 80-242-0024-4. PIJOAN, José. Dějiny umění 2. 1. vydání. Praha: Knižní klub a Balois, 1998. ISBN 80-7176-839-1. BURKE, Peter. Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0589-5. WINCKELMANN, Johan Joachim. Dějiny umění starověku: Stati. 1. vydání. Praha: Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, 1986. ISBN 1717-1768.