Počátky starověkého Říma

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘÍMSKÉ LEGIE.
Advertisements

Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Římské výboje Dějepis VY_32_INOVACE_311, 16. sada, D
Období římské republiky
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
Řím.
Charakteristika umělecké památky
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Etruskové Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VY_32_INOVACE_2D.6.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Etruskové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Starověký Řím.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
Antický Řím Dějiny impéria.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Starověký Řím.
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
KELTOVÉ velká skupina kmenů, která ve starověku obývala západní, střední a částečně i jižní a východní Evropu, vč. území dnešní ČR Potomci dnes žijí v.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Etruskové a založení Říma
Počátky starověkého Říma
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C57D6_Starověký Řím.
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_43 Autor: Zdeňka Matoušová Období: březen 2013.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: starověká Itálie, přírodní podmínky, osidlování, Etruskové Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_03.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Vikingové. Kdo byli vikingové  patřili mezi germánské kmeny  slovo Viking je pravděpodobně odvozeno od vík=záliv, říkali si tak obyvatelé dnešního Dánska,
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace
OVLÁDNUTÍ APENINSKÉHO POLOOSTROVA
Vytvořil: Jakub Řezníček
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Řím Úvod str. 99.
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Starověký řím 6. ročník NG.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_15_Keltové a Germáni na našem území
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Starověký Řím Povrch a obyvatelstvo
Etruskové a římští králové
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
STŘEDNÍ EVROPA V DOBĚ ŽELEZNÉ
Starověký Řím - počátky
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Autor: Mgr. Božena Andrašková
VY_32_INOVACE_218_Mykénská civilizace
Zemědělství, řemesla, posmrtný život, dějiny
Starověký Řím - počátky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
ženy: jedno jméno např.: Cornelia st.
Počátky starověkého Říma
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Počátky starověkého Říma Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 16/16 Název materiálu: Počátky starověkého Říma Zpracovala: Mgr. Petra Březinová

Počátky starověkého říma Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_Colosseum_With_Moon.jpg Počátky starověkého říma

Přírodní podmínky a osídlení Přírodní podmínky na území dnešní Itálie nebyly jednotné. Osídlení Na počátku velké množství kmenů Mezi nejznámější patří: Etruskové, Latinové, Sabinové, Samnité. Původ není úplně jasný, často se jednalo o kmeny indoevropské. Předkové těchto kmenů začali pronikat do Itálie kolem roku 1200 př. n. l. Vznikaly zde také kolonie řecké a kartaginské. Zbytek Itálie (Apeninský poloostrov) -Strmé pohoří Velmi teplé a suché podnebí Déšť pouze v zimě (nedostatek vláhy) Sever Itálie Úrodná rovina Tuhé zimy Horká léta Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGiro_Italia_1928-map.png

Zemědělství a obchod Pastevectví – hlavní zdroj obživy Zemědělství – pouze v nížinách Pěstovalo se: obilí, ovoce, zelenina, vinná réva, olivy. Obchod – Itálie neměla mnoho nerostného bohatství. Hodně toho museli obyvatelé dovážet. Dovoz: kovy, mramor Produkce: hrnčířská hlína, stavební kámen, sůl

ETRUSKOVÉ v Itálii od 10. – 9. stol. př. n. l. Původ obestřen tajemstvím Velmi vyspělé zemědělství: Terasovitá políčka Odvodňování Zavlažování Etruskové uměli zpracovat železo, pracovali také s bronzem. Byli velice zručnými staviteli. Jako první v Evropě budovali klenby. Některé jejich mosty slouží dodnes. Zdroj: //commons.wikimedia.org/wiki/File:Ponte_Di_Badia_Vulci.jpg

Etruská kultura Etruskové věřili na posmrtný život. Pohřbíváni do hrobek Zesnulí dostávali do hrobky předměty denní potřeby. Často předměty znázorněny na zdi hrobky. Hrobky se stavěly vedle sebe, vznikala „města mrtvých“.

Dějiny Etrusků Etruskové nikdy nevytvořili centralizovaný stát. Žili v městských státech. Svého krále si volili. 7. stol. př. n. l. Začínají nabývat na moci. 6. stol. př. n. l. Mají v Itálii stále větší vliv a zabírají již třetinu apeninského poloostrova. Jejich moc vzrůstala i v celém západním Středomoří. Zde dochází ale ke střetu zájmu s řeckými koloniemi. 5. stol. př. n. l. Po boku Kartága se staví proti Řekům. Jejich loďstvo je ale nakonec poraženo a začínají postupně ztrácet své postavení. Postupně také ztrácí svou moc i v Itálii, kde se proti nim bouří kmeny. K moci se začínají dostávat Římané.

Počátky Říma Legenda o Romulovi a Removi. Ve skutečnosti Řím nebyl založen ale postupně vznikal. Od 10. – 9. stol. př. n. l. - vznik osad Od 8. stol. př. n. l. zásluhou Etrusků dochází ke sjednocování osad a vzniku Říma. Na počátku se jednalo o opevněnou vesnici, postupně se stala centrem Latia. Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AShe-wolf_suckles_Romulus_and_Remus.jpg

Odívání a úprava vlasů MUŽI ŽENY Oděvem mužů - tunika. Přes tuniku, která sahala ke kolenům si obyvatelé oblékali tógu. Nošení tógy - výsada občanů. Do války nosili Římané pláště. Vlasy – ostříhané, pečlivě se holili. ŽENY Ženským oděvem - stola. Stola - podobná jako tunika ale sahala až ke kotníkům. I ženy nosili tuniku ale pouze pod stolou. Římské ženy - dlouhé vlasy upravované do složitých účesů

Bydlení Venkov Chýše – chudí rolníci Vily – bohatší Římané Město Činžovní domy – chudší obyvatelé Atriové domy – bohatší Římané

Stolování Podobně jako Řekové i Římané jedli vleže. Nepoužívali příbory. Hostiny se účastnily i ženy. Hostina měla i desítky chodů. Složení běžného jídla: Obilná kaše, zelenina, luštěniny, chléb Pití: Voda, mléko, víno ředěné vodou

Otroci Otroka bylo možné koupit na otročím trhu. Otroci: Váleční zajatci (Keltové, Germáni, Řekové…) Pán - nad otrokem veškerou moc (mohl ho i zabít). Otrok = věc, ne člověk. Otrok se mohl stát svobodným: Pán ho propustil (za dobré služby, záchranu života…). Vykoupil se. Po propuštění se z otroka stal propuštěnec, který měl i nadále vůči svému pánu povinnosti.

Vzdělávání Děti do 15 let učili rodiče, nebo domácí učitel. Učily se: čtení, psaní, počítání, latinskou mluvnici, řečtinu, zeměpis, dějepis, astronomii, filozofii, básně. Chlapci od 15 – 17 let studovali na řecké nebo latinské škole. Učili se: řečnictví, filozofii, právu.

VOJENSTVÍ Vojenská služba: Povinnost každého občana. Od 17 do 60 let. Bohatí Jezdci – přilba, kulatý štít, pancíř (i kůň), meč, dlouhé kopí Těžkooděnci – kovový pancíř, přilba, náholenice, obdélníkovitý štít, krátký meč, dýku Chudí Lehkooděnci – přilba, kulatý štít, krátký meč Prakovníci – prak nebo luk Pomocné síly Vojenská služba: Povinnost každého občana. Od 17 do 60 let. Zbroj si opatřoval každý sám. Největší vojenská jednotka LEGIE (6000 mužů, 120 jezdců) Nejmenší vojenská jednotka CENTURIE – v čele centurio Vojáci žili ve vojenských táborech. Římští vojáci chodili jednotně oblékaní (první uniformy)

BIBLIOGRAFICKÁ CITACE RULF, Jan a VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis: Pravěk a Starověk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-85937-59-X. s. 101-108. [cit.2012-08-15] dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_Colosseum_With_Moon.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGiro_Italia_1928-map.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ponte_Di_Badia_Vulci.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AShe-wolf_suckles_Romulus_and_Remus.jpg