Počátky starověkého Říma Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 16/16 Název materiálu: Počátky starověkého Říma Zpracovala: Mgr. Petra Březinová
Počátky starověkého říma Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_Colosseum_With_Moon.jpg Počátky starověkého říma
Přírodní podmínky a osídlení Přírodní podmínky na území dnešní Itálie nebyly jednotné. Osídlení Na počátku velké množství kmenů Mezi nejznámější patří: Etruskové, Latinové, Sabinové, Samnité. Původ není úplně jasný, často se jednalo o kmeny indoevropské. Předkové těchto kmenů začali pronikat do Itálie kolem roku 1200 př. n. l. Vznikaly zde také kolonie řecké a kartaginské. Zbytek Itálie (Apeninský poloostrov) -Strmé pohoří Velmi teplé a suché podnebí Déšť pouze v zimě (nedostatek vláhy) Sever Itálie Úrodná rovina Tuhé zimy Horká léta Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGiro_Italia_1928-map.png
Zemědělství a obchod Pastevectví – hlavní zdroj obživy Zemědělství – pouze v nížinách Pěstovalo se: obilí, ovoce, zelenina, vinná réva, olivy. Obchod – Itálie neměla mnoho nerostného bohatství. Hodně toho museli obyvatelé dovážet. Dovoz: kovy, mramor Produkce: hrnčířská hlína, stavební kámen, sůl
ETRUSKOVÉ v Itálii od 10. – 9. stol. př. n. l. Původ obestřen tajemstvím Velmi vyspělé zemědělství: Terasovitá políčka Odvodňování Zavlažování Etruskové uměli zpracovat železo, pracovali také s bronzem. Byli velice zručnými staviteli. Jako první v Evropě budovali klenby. Některé jejich mosty slouží dodnes. Zdroj: //commons.wikimedia.org/wiki/File:Ponte_Di_Badia_Vulci.jpg
Etruská kultura Etruskové věřili na posmrtný život. Pohřbíváni do hrobek Zesnulí dostávali do hrobky předměty denní potřeby. Často předměty znázorněny na zdi hrobky. Hrobky se stavěly vedle sebe, vznikala „města mrtvých“.
Dějiny Etrusků Etruskové nikdy nevytvořili centralizovaný stát. Žili v městských státech. Svého krále si volili. 7. stol. př. n. l. Začínají nabývat na moci. 6. stol. př. n. l. Mají v Itálii stále větší vliv a zabírají již třetinu apeninského poloostrova. Jejich moc vzrůstala i v celém západním Středomoří. Zde dochází ale ke střetu zájmu s řeckými koloniemi. 5. stol. př. n. l. Po boku Kartága se staví proti Řekům. Jejich loďstvo je ale nakonec poraženo a začínají postupně ztrácet své postavení. Postupně také ztrácí svou moc i v Itálii, kde se proti nim bouří kmeny. K moci se začínají dostávat Římané.
Počátky Říma Legenda o Romulovi a Removi. Ve skutečnosti Řím nebyl založen ale postupně vznikal. Od 10. – 9. stol. př. n. l. - vznik osad Od 8. stol. př. n. l. zásluhou Etrusků dochází ke sjednocování osad a vzniku Říma. Na počátku se jednalo o opevněnou vesnici, postupně se stala centrem Latia. Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AShe-wolf_suckles_Romulus_and_Remus.jpg
Odívání a úprava vlasů MUŽI ŽENY Oděvem mužů - tunika. Přes tuniku, která sahala ke kolenům si obyvatelé oblékali tógu. Nošení tógy - výsada občanů. Do války nosili Římané pláště. Vlasy – ostříhané, pečlivě se holili. ŽENY Ženským oděvem - stola. Stola - podobná jako tunika ale sahala až ke kotníkům. I ženy nosili tuniku ale pouze pod stolou. Římské ženy - dlouhé vlasy upravované do složitých účesů
Bydlení Venkov Chýše – chudí rolníci Vily – bohatší Římané Město Činžovní domy – chudší obyvatelé Atriové domy – bohatší Římané
Stolování Podobně jako Řekové i Římané jedli vleže. Nepoužívali příbory. Hostiny se účastnily i ženy. Hostina měla i desítky chodů. Složení běžného jídla: Obilná kaše, zelenina, luštěniny, chléb Pití: Voda, mléko, víno ředěné vodou
Otroci Otroka bylo možné koupit na otročím trhu. Otroci: Váleční zajatci (Keltové, Germáni, Řekové…) Pán - nad otrokem veškerou moc (mohl ho i zabít). Otrok = věc, ne člověk. Otrok se mohl stát svobodným: Pán ho propustil (za dobré služby, záchranu života…). Vykoupil se. Po propuštění se z otroka stal propuštěnec, který měl i nadále vůči svému pánu povinnosti.
Vzdělávání Děti do 15 let učili rodiče, nebo domácí učitel. Učily se: čtení, psaní, počítání, latinskou mluvnici, řečtinu, zeměpis, dějepis, astronomii, filozofii, básně. Chlapci od 15 – 17 let studovali na řecké nebo latinské škole. Učili se: řečnictví, filozofii, právu.
VOJENSTVÍ Vojenská služba: Povinnost každého občana. Od 17 do 60 let. Bohatí Jezdci – přilba, kulatý štít, pancíř (i kůň), meč, dlouhé kopí Těžkooděnci – kovový pancíř, přilba, náholenice, obdélníkovitý štít, krátký meč, dýku Chudí Lehkooděnci – přilba, kulatý štít, krátký meč Prakovníci – prak nebo luk Pomocné síly Vojenská služba: Povinnost každého občana. Od 17 do 60 let. Zbroj si opatřoval každý sám. Největší vojenská jednotka LEGIE (6000 mužů, 120 jezdců) Nejmenší vojenská jednotka CENTURIE – v čele centurio Vojáci žili ve vojenských táborech. Římští vojáci chodili jednotně oblékaní (první uniformy)
BIBLIOGRAFICKÁ CITACE RULF, Jan a VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis: Pravěk a Starověk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-85937-59-X. s. 101-108. [cit.2012-08-15] dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_Colosseum_With_Moon.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGiro_Italia_1928-map.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ponte_Di_Badia_Vulci.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AShe-wolf_suckles_Romulus_and_Remus.jpg