NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_315_VELIKOST ÚHLU
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_11_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_12_F7_Hanak TÉMA: Otáčivé účinky síly
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
Parametrické vyjádření roviny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18_M8_Hanak TÉMA: Druhá mocnina a odmocnina
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Dvojosý stav napjatosti
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458

Fázory – základní operace Střídavý proud Fázory – základní operace

Pojem fázoru Okamžité hodnoty střídavých sinusových veličin jsou vlastně průmětem úsečky do osy y, přičemž počáteční úhel je mezi osou x a počáteční polohou úsečky. Délku úsečky - maximální hodnotu, označujeme jako amplitudu a úhel, který svírá na počátku otáčení s osou x nazýváme počáteční fází. Kladný směr otáčení je proti směru hodinových ručiček. Poloha rotující úsečky v rovině je tedy jednoznačně určena amplitudou a fází. Tuto veličinu pak nazýváme fázorem nebo také ve starší literatuře časovým vektorem. Všechny vztahy jsou naznačeny na obrázku. 

Této skutečnosti využíváme v praxi při sčítání, odčítání sinusových veličin, které ale musí mít stejnou frekvenci. Sčítání nebo odčítání fázorů lze provádět buď matematicky nebo geometricky. Při těchto operacích pracujeme většinou s efektivními hodnotami. Dále je možné využít toho, že jednotlivé fázory lze rozložit do osy x a y. Z uvedeného obrázku je vidět, že při sčítání jednotlivých fázorů, které spolu svírají úhel 90 stupňů, můžeme výsledný fázor vypočítat použitím Pythagorovy věty. Jestliže svírají jiný úhel, použijeme větu kosinovou. Uvedené vztahy platí pro všechny sinusové veličiny - napětí, proud, magnetický tok.

Příklad Fázory napětí U1 a U2 mají velikost 100 V a 150 V. Určete výpočtem i graficky výsledné napětí, jestliže obě napětí mají stejnou frekvenci a svírají spolu úhel: 90 60 V prvním případě použijeme Pythagorovu větu: 𝑈 12 = 𝑈 1 2 + 𝑈 2 2 = 100 2 + 150 2 =𝟏𝟖𝟎,𝟑 𝑽 Ve druhém případě kosinovou větu: 𝑈 12 = 𝑈 1 2 + 𝑈 2 2 −2 𝑈 1 𝑈 2 𝑐𝑜𝑠𝛾 = = 100 2 + 150 2 −2.100.150.𝑐𝑜𝑠120° =𝟐𝟏𝟖 𝑽

Další příklady: Proud s efektivní hodnotou 5 mA je znázorněn fázorem. Složka do osy y je 3 mA, stanovte složku do osy x a fázový posun. Napětí s efektivní hodnotou 70,7 V je znázorněno fázorem s posunem 36 stupňů od osy x. Vypočítejte složky Ux a Uy. Vypočítejte součet dvou proudu, jejichž amplitudy jsou I1max = 10 mA a I2max = 6 mA, jejich fázové posuny od osy x jsou 70 a 20 stupňů. Zjistěte průběhy okamžitých hodnoty napětí, jestliže je U1max = 12 V, fázový posun 1 = 0 a U1max = 6 V, fázový posun 2 = 30. Zobrazte dvě periody těchto napětí a proveďte jejich součet.

ANOTACE Materiál lze použít při výuce elektrotechniky pro její část, která se zabývá základními poznatky střídavých proudů. V první části jsou teoretické základy probírané látky a na konci jsou příklady, které žáci vypracují samostatně nebo je možné je využít při zkoušení jednotlivců za použití interaktivní tabule. Pro zjištění průběhů okamžitých hodnot použijí žáci tabulkový procesor Excel. Předpokládaný čas 45 min. CITACE ANTONÍN BLAHOVEC. Elektrotechnika 2: Pro SOŠ a SOU Podnázev. Praha: Informatorium., 2010. ISBN 978-80-7333-043-9.