NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.1.N08_Podmět 2 TEMA: Český jazyk pro 8. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Anotace Druhá část výkladu o podmětu, která se věnuje zvláštním případům. Žáci si pak procvičují své znalosti. Pracují samostatně v lavicích a střídají se při doplňování přímo na interaktivní tabuli. Na závěr následuje společná kontrola.
V případě, že ve větě jsou dvě podstatná jména v 1. pádě: Soused je lékař. zkusit nahradit sedmým pádem (Soused je lékařem) zkusit nahradit slovesným přísudkem (Soused léčí) cvičení: Podtrhni podstatné jméno, které je ve větě podmětem. Praha je velkoměsto. Pes je nejlepší přítel člověka. Babička je důchodkyně. Čáp je stěhovavý pták. Orel je dravec.
Když je podmětem přídavné jméno, došlo vlastně k vypuštění podmětového podstatného jména. Důvod: jazyková ekonomie= vynechá se, co je známé: 1. z kontextu Děti šly lesem. Starší byly napřed. vynecháno ........ 2. ze situace Prodavačka: „Vanilková došla“. vynecháno ........... Řada původních přídavných jmen se stala podstatnými jmény = zpodstatnělá přídavná jména. Př. vedoucí, pozůstalí, dršťková, ......
cv.: Podtrhni v následujících větách podmět: Zesnulý byl milující otec. Poslední zhasne světlo. Naši mladí kupují dům. Nejlepší je popovické. Jaký je podmět v následujících větách: Odpovězte do tří dnů. Pavla začalo bavit potápění. Nemůžu ti dát jasnou odpověď. Zatkli ho za krádež. Líbí se mi jeho statečnost. Dostal chřipku. (Vy) potápění (Já) (Oni) statečnost (On)
ZDROJE: STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2000, 188 s. ISBN 80-723-5126-5. GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Učte se s námi skladbě češtiny: cvičebnice pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 236 s. ISBN 80-042-4567-6.