NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přídavná jména TVOŘENÍ TVARŮ
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
VYPRAVOVÁNÍ.
Přídavná jména pravopis koncovek
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_72.
Přídavná jména DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ zájmeno jenž Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62 AUTOR: Mgr. Iva Zatřepálková, OBDOBÍ: březen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_CJ4_Shoda přísudku s podmětem.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_18_Slovní.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesný rod.
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Odchylky od pravidelného skloňování podstatných jmen
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zájmena Bc. K. Matějková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Věta se skládá ze slov Název školy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_24_Přídavná jména tvrdá
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.1.N08_Podmět 2 TEMA: Český jazyk pro 8. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

Anotace Druhá část výkladu o podmětu, která se věnuje zvláštním případům. Žáci si pak procvičují své znalosti. Pracují samostatně v lavicích a střídají se při doplňování přímo na interaktivní tabuli. Na závěr následuje společná kontrola.

V případě, že ve větě jsou dvě podstatná jména v 1. pádě: Soused je lékař. zkusit nahradit sedmým pádem (Soused je lékařem) zkusit nahradit slovesným přísudkem (Soused léčí) cvičení: Podtrhni podstatné jméno, které je ve větě podmětem. Praha je velkoměsto. Pes je nejlepší přítel člověka. Babička je důchodkyně. Čáp je stěhovavý pták. Orel je dravec.

Když je podmětem přídavné jméno, došlo vlastně k vypuštění podmětového podstatného jména. Důvod: jazyková ekonomie= vynechá se, co je známé: 1. z kontextu Děti šly lesem. Starší byly napřed. vynecháno ........ 2. ze situace Prodavačka: „Vanilková došla“. vynecháno ........... Řada původních přídavných jmen se stala podstatnými jmény = zpodstatnělá přídavná jména. Př. vedoucí, pozůstalí, dršťková, ......

cv.: Podtrhni v následujících větách podmět: Zesnulý byl milující otec. Poslední zhasne světlo. Naši mladí kupují dům. Nejlepší je popovické. Jaký je podmět v následujících větách: Odpovězte do tří dnů. Pavla začalo bavit potápění. Nemůžu ti dát jasnou odpověď. Zatkli ho za krádež. Líbí se mi jeho statečnost. Dostal chřipku. (Vy) potápění (Já) (Oni) statečnost (On)

ZDROJE: STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2000, 188 s. ISBN 80-723-5126-5. GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Učte se s námi skladbě češtiny: cvičebnice pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 236 s. ISBN 80-042-4567-6.