ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

Anna Kostenko se narodila v roce 1975 v Kyjevě na Ukrajině, od roku 1991 žila
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Zakladatel moderního malířství?
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Claude Monet
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
SUPREMATISMUS Jiří Salajka.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Umělecké směry 20. století
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ORFISMUS Jiří Salajka.
OP-ART Jana Bobčíková.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Kazimir Malevič
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_11.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_04_Umění starověkého Egypta IV.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_15_Neoplasticismus TEMA:Historie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Teplé a studené barvy Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
1 ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05C_12_Suprematismus TEMA: Historie umění 20. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 17.02.2013

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí jsou motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem se zaměřuje na názorný výklad dalšího z abstraktních uměleckých směrů počátku 20. století – suprematismu. Přibližuje žákům názorným způsobem tento avantgardní styl v kontextu se soudobou historickou situací v Rusku i vývojem uměleckých trendů této doby z počátku 20. století. Jako motivační prvek je do prezentace zahrnuta interaktivní část s úkoly pro žáky. V úvodu výkladu o suprematismu si studenti prohlédnou několik ukázek děl a pokusí se odvodit na základě vlastní empirické zkušenosti i předcházejících znalostí charakteristické znaky tohoto abstraktního směru (viz snímky č. 11 až 13). Posuzují tvary, barvy, kompozici a srovnávají s jinými díly geometrické abstrakce, se kterými se již měli možnost seznámit. Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 4. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáka. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními formálními znaky suprematismu a dílem hlavního představitele tohoto směru – Kazimíra Maleviče motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi o kubismu, futurismu a orfismu doplnit slovní zásobu studentů o nové pojmy z oboru teorie výtvarného umění

z lat. „suprematia“ = převaha, nadvláda *Rusko SUPREMATISMUS z lat. „suprematia“ = převaha, nadvláda  *Rusko 38

Situace v Rusku 1917 – Velká říjnová revoluce nový režim podporoval moderní avantgardní umění, zakládal umělecké školy v Moskvě či v Petrohradě podpora pro architekty i malíře 1924 zemřel Lenin → 1926 nastoupil Stalin → konec podpory; podle něj má být umění srozumitelné prostému člověku … → socialistický realismus 4. Záběr z filmu Deset dní, které otřásly světem od Sergeje Ejzenštejna (1927) A. Lunačarskij – ministr osvěty

Ruský kubofuturismus futurismus se prolíná s kubismem = kubofuturismus Michail Larionov Natalia Gončarovová světlo vyvolávající dojem 4. prostoru → „paprskismus“ - rayonismus – lučismus → obrazy převedeny do svazků paprsků, reálný motiv je znečitelněn

Michail Larionov (1881 - 1964) 5 6. Autoportrét, 1910

Červený rayonismus, 1913 7

Natalia Gončarovová (1881 - 1962) 9. N. Gončarovová –Autoportrét, 1907 8. Portrét Gončarovové od Larionova, 1915

Cyklista, 1913 10

Elektrická lampa, 1913 11

CO JE SUPREMATISMUS? Prohlédněte si následující ukázky suprematistických děl a pokuste se odvodit jeho hlavní znaky. Všímejte si námětu, kompozice, barev… 1 2 3

Odpovězte na otázky: Do jakého stylu byste zařadili tyto ukázky? S jakými tvary obrazců malíř nejčastěji pracuje? Jaké jsou podle vašeho názoru typické barvy suprematismu? jeden ze směrů geometrické abstrakce čtyřúhelník, kruh, kříž a trojúhelník černá, bílá a červená

Kazimír Malevič (1878 – 1935) začínal jako kubista → futurista 12. Fotografie z 30. let začínal jako kubista → futurista snaží se osvobodit umění od břemene předmětů a zaměřit se na duchovno … vítězství ducha nad hmotou 1913 - Černý čtverec na bílém poli kromě čtverce se staly základními prvky rozmístěnými v ploše úhel, kruh a kříž a čtyřúhelník barvy – černá, bílá a červená

narodil se na Ukrajině polským rodičům roku 1905 začal studovat na Škole malby, sochařství a architektury v Moskvě aby si vydělal na pobyt v Moskvě → pracoval jako technický kreslič na dráze první obrazy maloval v Kursku v plenéru v impresionistickém stylu postupně je ovlivněn impresionismem, symbolismem, neoprimitivismem 13. Dům, v které Malevič žil v Kursku Jeho otec byl zaměstnaný v cukrovaru. V roce 1896 se rodina přestěhovala do Kurska. V té době začal Malevič malovat.

Autoportrét, kolem r. 1910 15 14

Dívka s květinami, 1903 16

Jarní zahrada v květu, 1904 17

Březový háj, 1905 18

Portrét příbuzné, 1906 19

Dřevorubec, 1912 - 1913 r. 1910 → Kárový kluk 20 r. 1910 → Kárový kluk účast na prvním výstavním projektu skupiny ruských primitivistů a následovníků Paula Cézanna r. 1911 začíná jeho neoprimitivistické období 1912 → sdružení Oslí ocas založené Gončarovovou a Larionovem

Hlava selky, 1912-1913 21

Brusič nožů, 1912–1913 22

Angličan v Moskvě, 1914 23

Kráva a housle, 1913 24 25 Letec, 1914

Žena na zastávce tramvaje, 1913 26

Černý čtverec na bílém poli, 1915 na poslední futuristické výstavě v Petrohradu 1915 0,10 „Nahá nezarámovaná ikona své doby“ toto dílo vysvětlil jako ztělesnění duchovního momentu - vyloučil z malby vše, čím mohl zaujmout diváka: námět, rukopis, perspektivu i barvu černý čtverec je čisté nic = otevření bodu nula, otevření absolutnu

Poslední futuristická výstava 0,10 -Petrohrad 1915 27 pověšen do rohu jako ikona 39 abstraktních obrazů s geometrickou kompozicí

Skica k 5. obrazu opery Vítězství nad sluncem, 1913 v roce 1913 napsal spolu s Michailem Matuškinem a Alexejem Kručonychem Futuristický manifest ve Finsku společně složili experimentální operu Vítězství nad sluncem ta měla ještě téhož roku premiéru v Petrohradě na skice se objevuje kombinace čtverců a trojúhelníků – inspirace pro Černý čtverec 28

K. Malevič - Ne–předmětový svět (1927 Bauhaus, Dessau) "Cílem suprematismu bylo očistit umění od předmětného vnímání reality, docílit čistých uměleckých pocitů forem a barev a najít cestu k ‚bezpředmětnému světu." "Když jsem se v roce 1913 ve svém zoufalém pokusu osvobodit umění od balastu objektivity uchýlil k čtvercové formě a vystavil obraz, který se neskládal z ničeho jiného než černého čtverce na bílém poli, kritici i publikum si povzdychli: ‚Vše, co jsme milovali, je nyní ztraceno. Jsme v poušti… Před námi není nic než černý čtverec na bílém pozadí! …" → základní teoretické dílo

Černý čtverec, 1915 Vše, co tradiční svět miloval a obdivoval, bylo potlačeno do krajních mezí nulového bodu abstrakce – černý čtverec představoval pocit, bílá plocha nic. 29

Program suprematismu 30

Suprematismus, 1915 malířství má být nepředmětové jeho smyslem není zobrazovat jen přírodní formy (hory, řeky, lidi… 31

Suprematismus, 18. provedení, 1915 32

Suprematismus, 1916 33

Supremus 58, 1916 34

Suprematismus, 1927 35

Žně, 1929 36 Malevič založil suprematismus za první světové války. V roce 1917 se moci v Rusku zmocnili bolševici. Revoluce v umění v prvních letech probíhala paralelně s revolucí politickou. Zhruba od roku 1921, kdy Lenin vyhlásil tzv. Novou ekonomickou politiku (NEP), ale přestal režim ruskou avantgardu a tím i suprematismus podporovat. Malevič musel postupně opustit dvě umělecké školy, kde působil jako pedagog, tisk jeho práce Teorie doplňkových elementů v malířství byl zakázán. V roce 1932 ustanovil Stalin socialistický realismus jako jedinou přípustnou uměleckou formu a suprematismus byl definitivně pohřben. Teprve za perestrojky, v roce 1988, byla Malevičovi v Petrohradě uspořádána retrospektivní V roce 1930 byl malíř dokonce na 14 dní uvězněn a vyslýchán kvůli údajnému šíření podvratných názorů.

Sportovci, 1930-1931 37

Rudá jízda, 1932 38

Dívka s hřebenem ve vlasech, 1933 39

Autoportrét, 1933 40

KONEC

Citace: K. Malevič - Osm obdélníků, 1915: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Malevich-Suprematism..jpg K. Malevič – Suprematismus: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mystic_Suprematism_(black_cross_on_red_oval).jpg K. Malevič – Suprematismus s černým trojúhelníkem a černým obdélníkem, 1915: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Suprematism_with_Blue_Triangle_and_Black_Square.jpg Záběr z filmu : AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stormningen_av_vinterpalatset.jpg M. Larionov – Foto: AUTOR NEUVEDEN. http://uk.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Larionov1910e.jpg M. Larionov – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mikhail_Larionov_(selfportrait_1910).jpg M. Larionov – Červený rayonismus: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Larionov_red_rayonism.jpg M. Larionov – Portrét N. Gončarovové: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Natalia_Goncharova_by_M._Larionov_(1915).jpg N. Gončarovová – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/natalia-goncharova/self-portrait-with-yellow-lilies N. Gončarovová – Cyklista: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/natalia-goncharova/cyclist N. Gončarovová – Elektrická lampa: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/natalia-goncharova/electric-lamp Fotografie K. Malevič: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Casimir_Malevich_photo.jpg Dům v Kursku: RADIOAKTIVE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Malevich_Kursk_house.JPG?uselang=ru

Citace: K. Malevič – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Self-Portrait_(1908_or_1910-1911).jpg K. Malevič – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Malevich_-_Self-Portrait.jpg K. Malevič – Dívka s květinami: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flowergirl.jpg K. Malevič – Jarní zahrada v květu: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spring_-_Garden_in_Blossom.jpg K. Malevič – Březový háj: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/birkenhain-1905 K. Malevič - Portrét příbuzné: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/portrait-of-a-member-of-the-artist-s-family K. Malevič – Dřevorubec: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Woodcutter.jpg K. Malevič – Hlava selky: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Head_of_a_Peasant_Girl.jpg K. Malevič – Brusič nožů: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Knife_Grinder_Principle_of_Glittering_by_Kazimir_Malevich.jpeg K. Malevič - Angličan v Moskvě, 1914: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Englishman_in_Moscow.jpg K. Malevič – Kráva a housle: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/cow-and-fiddle-1913 K. Malevič – Letec: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/aviator

Citace: K. Malevič - Žena na zastávce tramvaje: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/lady-on-a-tram-station-1913 Fotografie z výstavy 0,10: AUTOR NEUVEDEN. http://liatanat.tumblr.com [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://liatanat.tumblr.com/post/34027676228/seensense-kazimir-malevich-last-futurist K. Malevič - Skica k 5. obrazu opery Vítězství nad sluncem, 1913: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Malewitsch,_Vorhang.jpg K. Malevič – Černý čtverec: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SchwarzesQuadrat.jpeg AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/formula-of-suprematismb. K. Malevič – Suprematismus, 1915: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/suprematism-1915 K. Malevič – Suprematismus, 18. provedení: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Suprematism_18th_Construction.jpg K. Malevič – Suprematismus, 1916: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Malevici06.jpg K. Malevič – Suprematismus 58: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kazimir_Malevich_-_Supremus_58.jpg K. Malevič – Suprematismus, 1927: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/suprematism-1927 K. Malevič – Žně: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/reapers-1929 K. Malevič – Sportovci: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D0%A1%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D1%81%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1% 8B._1930-1931._%D0%93%D0%A0%D0%9C.png?uselang=ru

Citace: K. Malevič – Rudá jízda: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/red-cavalry-1932 K. Malevič – Dívka s hřebenem ve vlasech: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/kazimir-malevich/girl-with-a-comb-in-her-hair-1933 K. Malevič – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kazimir_Malevich_-_Self-Portrait.jpg Titulní ilustrační obrázek: AUTOR NEUVEDEN. http://mikrowellentoast.de [online]. [cit. 16.2.2013]. Dostupný na WWW: http://mikrowellentoast.deviantart.com/art/Suprematismus-271521787

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.