Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_17 TÉMA: VYNÁLEZY ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07/ 1. 4. 00/ 21. 1843
Anotace Prezentace seznamuje žáky druhého stupně základní školy s vynálezem lokomotivy. Seznamuje s jejím přispěním k vylepšení života, pro dopravu a pro vědu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Křížková, MBA.
Parní lokomotiva Parní lokomotiva, je nezávislé trakční kolejové vozidlo, poháněné parním strojem, které představovalo od poloviny 19. století do poloviny 20. století nejdůležitější druh hnacího vozidla (lokomotivy) na železnici.
Historie Vývoj parní lokomotivy byl umožněn vynálezem parního stroje a jeho zdokonalením Jamesem Wattem. První parní lokomotivu, pohybující se po kolejnicích, sestrojil Richard Trevithick v roce 1804. Nejvýznamnějším konstruktérem se ale stal George Stephenson.Později sestrojil například stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno a především slavnou Rocket jež dosahovala rychlosti 32,5 km/h, s níž 8. září 1829 zvítězil v soutěži na trati Liverpool-Manchester. lokomotiva Rocket z roku 1829
Nedostatky parní lokomotivy Přes mnohá vylepšení nebyla parní lokomotiva schopna obstát ve druhé polovině 20. století v konkurenci ostatních druhů lokomotiv a to především pro: Nízkou energetickou účinnost parního stroje. Pracnost obsluhy. Prašnost a exhalace. Složitá příprava na provoz. Nutnost manipulovat s velkými objemy pohonných hmot, vody a odpadu spojené s nutností vybudování speciálních zařízení drážní infrastruktury určené pouze pro tyto účely. Omezením maximální rychlosti (to je dáno maximální rychlostí pohybu pístů).
Konstrukce 1 - Tendr se zásobou vody a uhlí 25 - Šoupátko 2 - Budka strojvedoucího 3 - Parní píšťala 4 - Táhlo rozvodu 5 - Pojistný ventil 6 - Turbogenerátor 7 - Písečník s potrubním rozvodem písku ke kolům 8 - Táhlo regulátoru 9 - Parní dóm 10 - Kompresor 11 - Dýmnice 12 - Přívod páry do parního stroje 13 - Dýmniční vrata 14 - Zábradlí 15 - Zadní běhoun 16 - Ochoz 17 - Rám lokomotivy 18 - Zdrž 19 - Pískovací trubka 20 - Spojnice 21 - Kulisa 22 - Ojnice 23 - Pístní tyč 24 – Válec a píst parního stroje 25 - Šoupátko 26 - Šoupátková komora 27 - Skříňový kotel, topeniště 28 - Žárové a kouřové trubky 29 - Válcový kotel 30 - Přehřívačové trubky 31 - Parní regulátor 32 - Přehřívač 33 - Komín 34 - Reflektor 35 - Brzdová hadice 36 - Vodojem 37 - Uhlák 38 - Rošt 39 - Popelník 40 - Nápravové ložisko spřaženého dvojkolí 41 - Vahadlo 42 - Listová pružnice 43 - Hnací dvojkolí 44 - Vzpěra nápravového ložiska 45 - Dyšna 46 - Přední běhoun 47 - Samočinné spřáhlo
Rozdělení lokomotiv podle druhu pohonu: podle účelu: Dieselové Parní Rychlík Vysoká maximální rychlost. Nákladní Vysoký tah a adhezní hmotnost. Osobní Doprava osob. Univerzální Osobní i nákladní. Posunovací Menší maximální rychlost a menší počet hnacích náprav. Důlní Pro dopravu v dolech s nízkým nebezpečím výbuchu. Ostatní Speciální a experimentální Dieselové Poháněné naftovým motorem. Elektrické Poháněné elektromotorem nebo elektromotory. Parní Poháněné pístovým parním strojem a tlakovou parou. Experimentální Poháněné turbínou, vrtulí, lineárním motorem apod.
Použité zdroje Obrázky z otevřené galerie Microsoft Office. Encyklopedie vědy a techniky. Albatros, 1986. VORÁČEK, Karel. Encyklopedie vynálezů. 1. vyd. Praha: Slovart, 2010. ISBN 9788073912116. GOLDSMITH, Mike. Vynálezci a jejich vynalezené vynálezy. 1,. Praha: Egmont, 2010. ISBN 978-80-252-1518-0. CLARKE, Penny. Velké objevy: Vyprávění o objevech, vynálezech a myšlenkách, které obohatily náš život - David Stewart. 1,. Praha: Junior, 2007.