AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_17

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Parní stroj Info.
Advertisements

8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Parní stroj.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Tepelné motory.
Tepelné stroje -motory
Kryštof Klika, Lukáš Svoboda
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
James Watt * Greenock Handswort.
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
Tepelné motory.
III/2 XV A
Spalovací Turbína.
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
(Cena děkana Fakulty dopravní, ČVUT Praha)
Opakování – člověk a technika
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Parní stroj Parní stroj je nejstarší tepelný motor.
Ondřej Kašík 8.B oo9. Parní stroj - je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_02 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_14 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_05 TÉMA: VYNÁLEZY.
Spalovací Motory Benzínové
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
P ARNÍ STROJ Daniel Glosík 8.B. Parní stroj je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou. Schéma práce stroje.
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Jana Máčková, 8.B. - - Pístový tepelný stroj - - Přeměna tepelné energie na energii mechanickou - - První mechanický stroj – Hérón Alexandrijský (1.století)
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_03 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
Michaela Sieglova 8.B. → nejstarší tepelný motor → Přeměňuje část vnitřní energie paliva uvolněné hořením na energii mechanickou → vynálezce James Watt.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_13 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_19 TÉMA: VYNÁLEZY.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_09 TÉMA: VYNÁLEZY.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Pístové spalovací motory
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_16
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_20
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_07
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_10
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_16
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_11
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_08
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_11
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_04
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_01
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_13
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_15
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_09
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_10
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_07
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_09
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_17
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_18
Železniční doprava 19. stol.
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3A_15
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_17 TÉMA: VYNÁLEZY ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07/ 1. 4. 00/ 21. 1843

Anotace Prezentace seznamuje žáky druhého stupně základní školy s vynálezem lokomotivy. Seznamuje s jejím přispěním k vylepšení života, pro dopravu a pro vědu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Křížková, MBA.

Parní lokomotiva Parní lokomotiva, je nezávislé trakční kolejové vozidlo, poháněné parním strojem, které představovalo od poloviny 19. století do poloviny 20. století nejdůležitější druh hnacího vozidla (lokomotivy) na železnici.

Historie Vývoj parní lokomotivy byl umožněn vynálezem parního stroje a jeho zdokonalením Jamesem Wattem. První parní lokomotivu, pohybující se po kolejnicích, sestrojil Richard Trevithick v roce 1804. Nejvýznamnějším konstruktérem se ale stal George Stephenson.Později sestrojil například stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno a především slavnou Rocket jež dosahovala rychlosti 32,5 km/h, s níž 8. září 1829 zvítězil v soutěži na trati Liverpool-Manchester. lokomotiva Rocket z roku 1829

Nedostatky parní lokomotivy Přes mnohá vylepšení nebyla parní lokomotiva schopna obstát ve druhé polovině 20. století v konkurenci ostatních druhů lokomotiv a to především pro: Nízkou energetickou účinnost parního stroje. Pracnost obsluhy. Prašnost a exhalace. Složitá příprava na provoz. Nutnost manipulovat s velkými objemy pohonných hmot, vody a odpadu spojené s nutností vybudování speciálních zařízení drážní infrastruktury určené pouze pro tyto účely. Omezením maximální rychlosti (to je dáno maximální rychlostí pohybu pístů).

Konstrukce 1 - Tendr se zásobou vody a uhlí 25 - Šoupátko 2 - Budka strojvedoucího 3 - Parní píšťala 4 - Táhlo rozvodu 5 - Pojistný ventil 6 - Turbogenerátor 7 - Písečník s potrubním rozvodem písku ke kolům 8 - Táhlo regulátoru 9 - Parní dóm 10 - Kompresor 11 - Dýmnice 12 - Přívod páry do parního stroje 13 - Dýmniční vrata 14 - Zábradlí 15 - Zadní běhoun 16 - Ochoz 17 - Rám lokomotivy 18 - Zdrž 19 - Pískovací trubka 20 - Spojnice 21 - Kulisa 22 - Ojnice 23 - Pístní tyč 24 – Válec a píst parního stroje 25 - Šoupátko 26 - Šoupátková komora 27 - Skříňový kotel, topeniště 28 - Žárové a kouřové trubky 29 - Válcový kotel 30 - Přehřívačové trubky 31 - Parní regulátor 32 - Přehřívač 33 - Komín 34 - Reflektor 35 - Brzdová hadice 36 - Vodojem 37 - Uhlák 38 - Rošt 39 - Popelník 40 - Nápravové ložisko spřaženého dvojkolí 41 - Vahadlo 42 - Listová pružnice 43 - Hnací dvojkolí 44 - Vzpěra nápravového ložiska 45 - Dyšna 46 - Přední běhoun 47 - Samočinné spřáhlo

Rozdělení lokomotiv podle druhu pohonu: podle účelu: Dieselové Parní Rychlík Vysoká maximální rychlost. Nákladní Vysoký tah a adhezní hmotnost. Osobní Doprava osob. Univerzální Osobní i nákladní. Posunovací Menší maximální rychlost a menší počet hnacích náprav. Důlní Pro dopravu v dolech s nízkým nebezpečím výbuchu. Ostatní Speciální a experimentální Dieselové Poháněné naftovým motorem. Elektrické Poháněné elektromotorem nebo elektromotory. Parní Poháněné pístovým parním strojem a tlakovou parou. Experimentální Poháněné turbínou, vrtulí, lineárním motorem apod.

Použité zdroje Obrázky z otevřené galerie Microsoft Office. Encyklopedie vědy a techniky. Albatros, 1986. VORÁČEK, Karel. Encyklopedie vynálezů. 1. vyd. Praha: Slovart, 2010. ISBN 9788073912116. GOLDSMITH, Mike. Vynálezci a jejich vynalezené vynálezy. 1,. Praha: Egmont, 2010. ISBN 978-80-252-1518-0. CLARKE, Penny. Velké objevy: Vyprávění o objevech, vynálezech a myšlenkách, které obohatily náš život - David Stewart. 1,. Praha: Junior, 2007.