ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Typy chemických reakcí
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Názvosloví - opakování II.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
K Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í K. K Y S L Í K O 16 O 17 O 18 O 16 O (99,76%), 17 O (0,04%), 18 O (0,2%) 2s 2 2p 4 Fyzikální vlastnosti:
Kyslík Vladislava Zubrová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Názvosloví - opakování III.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Ch_046_Soli karboxylových kyselin Ch_046_Deriváty uhlovodíků_Soli karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZŠ Benešov, Jiráskova CHEMIE Vlivy na rychlost chemických reakcí – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Prvky 16. skupiny CHALKOGENY
Úvod do názvosloví.
Neutralizace Vznik solí
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Soli a jejich chemické vlastnosti
Oxidy a jejich chemické vlastnosti
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
ZŠ Benešov, Jiráskova CHEMIE
Soli.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Výpočty z chemických rovnic
VY_32_INOVACE_Slo_II_07 Oxidy 3, Sulfidy ppt.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA V NITRE FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
Kyselinotvorné a hydroxidotvorné oxidy
Alkalické kovy.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Agrochemie – 3. cvičení.
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
Přehled chemických vzorců
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Názvosloví a chemická reakce Název : Kyseliny a hydroxidy Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Klasifikace oxidů – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová

Připomeňme si periodickou tabulku

Klasifikace - třídění oxidů 3 Klasifikace - třídění oxidů Kyselinotvorné oxidy SO2,SO3,CO2,NO2,.. Zásadotvorné oxidy     Li2O, BaO,   MgO, FeO  Amfoterní oxidy ZnO,SnO,PbO,Al2O3,Cr2O3

Kyselinotvorné oxidy Reagují s vodou za vzniku kyseliny 4 Kyselinotvorné oxidy Reagují s vodou za vzniku kyseliny CO2 + H2O = H2CO3 Elektronegativita prvku tvořící oxid je větší než 2 (prvky v pravé části period. tabulky) - N,C,S,P Ochotně reagují s hydroxidy, vzniká voda a sůl SO2 + 2NaOH = H2O + Na2SO3

Zásadotvorné oxidy Reagují s vodou za vzniku hydroxidu 5 Zásadotvorné oxidy Reagují s vodou za vzniku hydroxidu K2O + H2O = 2KOH Elektronegativita prvku tvořící oxid je menší než 1 (většina prvků 1. a 2. skupiny v per. tabulce- K,Ca,..) Ochotně reagují s kyselinami, vzniká voda a sůl CrO + H2SO4 = CrSO4 + H2O 

Amfoterní oxidy S vodou nereagují 6 Amfoterní oxidy S vodou nereagují Elektronegativita prvku tvořící oxid je mezi 1 - 2 Reagují s hydroxidy- vzniká sůl kyseliny, která odpovídá amfoternímu oxidu + voda:  ZnO + 2NaOH = Na2ZnO2 + H2O - zinečnatan sodný + voda Reagují s kyselinami  vzniká sůl a voda:  2Al2O3 + 3H2SO4 = Al2(SO4)3 + 3H2O - síran hlinitý + voda   

7 Dokonči a uprav reakce 1. SO3 + H2O = 2. CaO + H2O = 3. ZnO + H2O = 4. Na2O + H2O = 5. CO2 + KOH = 6.Li2O + HCl = 7. SO2 + Sn(OH)2 = 8. K2O + H2SO4 =

Správná řešení 1. SO3 + H2O = H2SO4 2. CaO + H2O = Ca(OH)2 8 Správná řešení 1. SO3 + H2O = H2SO4 2. CaO + H2O = Ca(OH)2 3. ZnO + H2O = nereaguje 4. Na2O + H2O =2 NaOH 5. CO2 +2KOH = H2O + K2CO3 6.Li2O + 2HCl = H2O + 2LiCl 7.   SO2 + Sn(OH)2 = H2O + SnSO3 8.  K2O + H2SO4 =  H2O + K2SO4

Použitá literatura Učebnice základy chemie 1( Beneš, Pumpr, Banýr) 9 Použitá literatura Učebnice základy chemie 1( Beneš, Pumpr, Banýr) http://xantina.hyperlink.cz/odpovedi/odpov_koxidy. html http://www.labo.cz/mft/pt.htm http://xantina.hyperlink.cz/cvic_zoxidy.html http://xantina.hyperlink.cz/aoxidy.html