MATEMATIKA – ARITMETIKA 6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Advertisements

Matematika a její aplikace
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Nejmenší společný násobek
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
Největší společný dělitel
Největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozklad na součin vytýkání
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Nejmenší společný násobek – teorie a procvičování
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Součin mocnin se stejným základem
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Společný dělitel čísel (SD)
Společný násobek čísel (SN)
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
AUTOR: Šárka Doležalová
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 6
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Rozklad na prvočinitele
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Lomené algebraické výrazy
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Dělitelnost - test 6. třída.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – ARITMETIKA 6 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_M6_NÁSOBEK POMOCÍ PRVOČINITELŮ TEMA: NÁSOBEK POMOCÍ PRVOČINITELŮ DATUM VYTVOŘENÍ: 15.4.2013 MATEMATIKA – ARITMETIKA 6 NÁSOBEK POMOCÍ PRVOČINITELŮ

NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK CO UŽ ZNÁME? ZPŮSOB ZÁPISU nejmenšího společného násobku čísel například n( 5; 12 ) = 60 první způsob při hledání nejmenšího společného násobku: vypíšeme násobky obou čísel, dokud nenajdeme nejmenší společný násobek. Dnes si ukážeme DRUHÝ MOŽNÝ ZPŮSOB při hledání nejmenšího společného násobku a to POMOCÍ ROZKLADU NA PRVOČINITELE

HLEDÁME NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK DVOU ČÍSEL DRUHÝ ZPŮSOB: nejprve čísla ROZLOŽÍME NA PRVOČINITELE všechna prvočísla spolu vynásobíme, ale pokud se některé prvočíslo VYSKYTUJE SOUČASNĚ U OBOU ROZKLÁDANÝCH ČÍSEL, ZAPOČÍTÁME HO do součinu POUZE JEDNOU SOUČIN všech takto VYBRANÝCH PRVOČÍSEL je hledaný NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK U VYŠŠÍCH ČÍSEL JE TENTO ZPŮSOB ŘEŠENÍ MNOHEM RYCHLEJŠÍ, NEŽ POMOCÍ VÝČTU VŠECH NÁSOBKŮ ČÍSEL.

HLEDÁME NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK DVOU ČÍSEL DRUHÝ ZPŮSOB: NÁZORNÝ PŘÍKLAD - SLEDUJTE ANIMACI: n( 15; 12 ) = ? 15 = 3 ∙ 5 12 = 2 ∙ 2 ∙ 3 tedy n( 15; 12 ) = 2 ∙ 2 ∙ 3 ∙ 5 = 60 ODPOVĚĎ: n( 15; 12 ) = 60

HLEDÁME NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK TŘÍ A VÍCE ČÍSEL ZPŮSOB ŘEŠENÍ JE OBDOBNÝ JAKO U DVOU ČÍSEL NÁZORNÝ PŘÍKLAD - SLEDUJTE ANIMACI: n( 4; 6; 10 ) = ? 4 = 2 ∙ 2 6 = 2 ∙ 3 (zápis s mezerou je vhodný pro přehlednost) 10=2 ∙ 5 tedy n( 4; 6; 10 ) = 2 ∙ 2 ∙ 3 ∙ 5 = 60 ODPOVĚĎ: n( 4; 6; 10 ) = 60

PŘÍKLADY NA PROCVIČENÍ: Určete nejmenší společné násobky čísel: n( 6; 15 ) = ? 6 = 2 . 3 15 = 3 . 5 n( 6; 15 ) = 2 . 3 . 5 = 30 n( 3; 10; 18 ) = ? 3 = 3 (prvočíslo – pouze opíšeme) 10 = 2 . 5 18 = 2 . 3. 3 n( 3; 10; 18 ) = 2 . 3 . 3 .5 = 90

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván při hodině aritmetiky v 6. ročníku jako výklad jiného způsobu řešení nejmenšího společného násobku. Na začátku si zopakujeme způsob zápisu a již probraný první možný způsob řešení. Následuje teoretické vysvětlení druhého možného způsobu řešení. Po teorii je pomocí animace předveden názorně příklad. Nejprve pro dvě čísla, následně pro tři. Na procvičení jsou zařazeny řešené příklady. Žáci pracují spolu s interaktivní tabulí do sešitu. použitá literatura: učebnice Geometrie 6 – Aritmetika, Binterová, Fuchs, Tlustý; nakladatelství Fraus, Plzeň 2007