Otázky pro souhrnné opakování 2. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Rozdělení hlásek DUM 14/1.
Psaní i,í, y, ý po měkkých a tvrdých souhláskách
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Hlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Zvuková stránka jazyka
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ7_01 Sada DUMČeský jazyk 7 Předmět Český jazyk Název materiáluRozdělení hlásek Anotace Materiál je určen.
Poměr Český jazyk – 2.roč.,1.část
SLOVNÍ DRUHY Podstatná jména pro druháky Podstatná jména Vlastní jména
Hrátky s abecedou Á, bé, cé, čé, voda teče,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
3. ČÁST EDICE Microsoft Office PowerPoint & OpenOffice.org Impress Načítání… Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo
SLOVNÍ DRUHY Podstatná jména pro druháky Podstatná jména Vlastní jména
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název školy:Základní škola, Husova 276, Podbořany, okres Louny Autor:Mgr. Dagmar Sachsová Název:VY_32_INOVACE_125_PODSTATNÁ_JMÉNA Téma: Druhy podstatných.
VYBER SPRÁVNOU VĚTU K DANÉMU OBRÁZKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Gřundělová. Dostupné z Metodického portálu.
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
PŘEDLOŽKY PŘED NÁMI S VČELKOU MIJOU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Samohlásky a souhlásky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Sochorová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Sochorová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
V ZEMI PÍSMEN Opakování písmen M, m, L, l, S, s, P, p, A, a, O, o, E, e, I, i, U, u s králem Abecedou Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_Český jazyk
Bc. Naďa Salačová ZŠ a MŠ Kamenná 404/4 Jablonec nad Nisou
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Samohlásky krátké a dlouhé, dvojhlásky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Začínáme s podstatnými jmény I
Druhy vět Věty podle funkce
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640 Autor: Mgr. Helena Roflíková Název:VY_32_INOVACE_09_I.Čj4_HLÁSKOSLOVÍ Téma: Hláskosloví Název.
VY__III/2__INOVACE__06 Český jazyk PŘÍDAVNÁ JMÉNA.
Co jsou to podstatná jména?
Metodický list: Slovní druhy – 2. část
It is ... They are ... There ... Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Sochorová. Dostupné z Metodického portálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
It is ... They are ... There ... Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Sochorová. Dostupné z Metodického portálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_ČESKÝ JAZYK
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Autor: Mgr. Jitka Šteflová
Autor: Mgr. Karolina Pátková
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Anotace: prezentace slouží k procvičování rozdělení hlásek a druhů vět
VY 32 INOVACE 361.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA NEDOMICE, okres Mělník
Sada 2 Jazyková výchova ZŠ a MŠ Dešná
Český jazyk 3 Opakování 2. třídy.
Metodický list: Slovní druhy 1. část
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Otázky pro souhrnné opakování 2. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Sochorová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Věta Věta je částí projevu Na začátku věty píšeme _______________________ 3. Za větami píšeme ____________, ___________ nebo _________. 4. Známe čtyři druhy vět: a) _________________ c) _______________ b) _________________ d) _______________ 5. Řekni větu oznamovací. Větou oznamovací někomu něco _________________ Za větou oznamovací píšeme _________________ 6. Řekni větu tázací. Větou tázací se někoho na něco ________________ Za větou tázací píšeme _______________ 7. Řekni větu rozkazovací. Větou rozkazovací něco ________________ Za větou rozkazovací píšeme _________________ velké písmeno tečku vykřičník otazník oznamovací přací rozkazovací tázací oznamujeme. tečku. ptáme. otazník. přikazujeme. vykřičník.

Věta – úkoly Doplň a opiš. _aždý dělá to, co umí_ _ítr fouká, louka voní_ _oda teče, lesy šumí_ _rozd si hvízdá na jabloni_ 2. Uspořádej slova do vět, urči znaménko za větou a řekni, o jaký druh věty se jedná. zahradě na lidé češou Co nastává říjen Pomalu měsíc nefoukal vítr Kdyby tolik jablka Pojďme sadu do sbírat K . V . V . D . Co češou lidé na zahradě? Pomalu nastává měsíc říjen. Kdyby vítr tolik nefoukal. Pojďme do sadu sbírat jablka.

Věta – úkoly 3. Přečti text a urči druhy vět. Vymysli nadpis. Po dvoře skákala žabka. Ještě před chvilkou ji Petr s Kájou viděli. „Kde jsi, žabko? Kam ses schovala? Nebo se bojíš? Neboj se nás! Ukaž se nám, žabičko!“ Ale žába ani muk. Krčí se pod kamenem. Klukům nevěří. „Kéž by se nám ukázala!“ 4. Odděl slova ve větách a napiš, z kolika slov se každá věta skládá. Listížloutneaopadává. _______________________________ Stromyzvolnausínají. _______________________________ Ptáciodlétajídocizíchkrajin. _______________________________ Alezvědaváveverkanechcespát. _______________________________ Chcevidětzasněženýles. _______________________________ Listí žloutne a opadává. 4 Stromy zvolna usínají. 3 Ptáci odlétají do cizích krajin. 5 Ale zvědavá veverka nechce spát. 5 Chce vidět zasněžený les. 4

Slovo – slabika – hláska Věty se skládají ze _____________________ Před domem sedělo malé štěně. Ta věta má _______ slov. Slova se skládají ze __________________________ Rozděl slova na slabiky, číslicí napiš počet slabik: kotě (2), maminka ( ), Martina ( ), auto ( ), pomáháme ( ). 5. Slova na konci řádku rozdělujeme podle _______________ 6. Jednoslabičná slova _____________________ 7. Řekni tři slova jednoslabičná. 8. Řekni všechny možnosti, jak můžeme rozdělit slovo koláčky: 9. Slabiky se skládají z __________________________________ 10. Řekni, z kolika hlásek se skládá každá slabika: Na-kres-li tu-li-pán. 2 11. Napsaná hláska je _______________________ slov 5 slabik 3 3 2 4 slabik nerozdělujeme, píšeme je na nový řádek kůň, plot, hlad ko-láčky, koláč-ky hlásek 4 2 2 2 3 písmeno

Dominik koloběžka pes říkají mu petrklíč. Na koho to slovo padne, Slovo – slabika – hláska – úkoly Řekni, jak můžeme rozdělit tato slova na konci řádku. Dominik koloběžka pes 2. Rozpočitadlo opiš. Rozděl slova svislými čarami podle slabik. U potoka roste kvítí, říkají mu petrklíč. Na koho to slovo padne, ten musí jít z kola pryč. Do-minik, Domi-nik ko-loběžka, kolo-běžka, koloběž-ka ------

Hlásky dělíme na _____________ a ______________ Rozdělení hlásek samohlásky souhlásky Hlásky dělíme na _____________ a ______________ Samohlásky jsou _____________ a ______________ 3. Samohlásky krátké jsou ________________________ 4. Samohlásky dlouhé jsou _______________________ Mezi samohlásky patří také _____________________ 6. Řekni jedno slovo s dvojhláskou au ____________________ a jedno slovo s dvojhláskou ou _____________________ 7. Je-li dlouhé u na začátku slova, píšeme je s __________________ Je-li dlouhé u na konci nebo uvnitř slova, napíšeme je s __________ krátké dlouhé a, e, i/y, o, u á, é, í/ý, ó, ú/ů dvojhlásky au, ou automobil louka čárkou kroužkem

Rozdělení hlásek – úkoly Doplníš u, ú, nebo ů? Proč? Přes pot_ček vede m_stek. O pár krok_ dál roste deset strom_. V _noru t_ stálo šest _l_. Dnes je t_ _l jenom jeden. Skotačí tady párek k_zlat. V dobách dešť_ se pot_ček rozvodní. Ohrožuje _rod_. 2. Co způsobila čárka? Vymysli se slovy věty. dal – dál rada – ráda vydej – výdej pára – párá 3. Doplň samohlásky. Utvoř z vět věty tázací, potom rozkazovací. V-t-k s- -č- hr-t n- k-t-r-. Z-hr-j- st-pn-c- n-h-r- a d-l-. Z V-tk- b-d- m-z-k-nt. ů ů ů ů ú u ú ů u ú ů ů ů ú u Kája mi dal tužku. Každá rada drahá. Vydej se na cestu. Pára syčí z hrnce. Pojedeme dál. Mám tě ráda. Výdej jízdenek. Babička párá svetr. Vítek se učí hrát na kytaru. Zahraje stupnici nahoru a dolů. Z Vítka bude muzikant.

Ve slově m a l i č k á vyřaď všechny samohlásky. Souhlásky Ve slově m a l i č k á vyřaď všechny samohlásky. Hlásky, které zůstaly nepřeškrtnuté, nazýváme ______________ 2. Souhlásky můžeme rozdělit na: a) ____________________ b)_____________________ c) ____________________ Tvrdé souhlásky jsou: ________________________________ a v českých slovech po nich píšeme ______________________ Měkké souhlásky jsou: ________________________________ Obojetné souhlásky jsou: ____________________________ a píšeme po nich v některých slovech ______ a v některých _____ souhlásky tvrdé měkké obojetné h, ch, k, r, d, t, n tvrdé y,ý ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň měkké i/í b, f, l, m, p, s, v, z i/í y/ý

1. Jak se rozhodneš a proč? Doplň. Souhlásky – úkoly 1. Jak se rozhodneš a proč? Doplň. chod_ t_chý sed_ d_tě Ton_k mot_l na květ_ně tad_ pot_chu nen_ d_chá i, í, y, ý Není, dítě, tady, chodí, Toník, tichý, motýl, sedí, potichu, na květině, dýchá.

Slovesa, podstatná jména Slovesa jsou slova, která nám říkají, co _____________________ ____________________________________________________ 2. Urči slovesa v následujících větách. Pejsek sedí na dvoře. Mirka luští křížovku. Voda proudí potokem. Slovesa: _______________________________________ 3. Podstatná jména jsou názvy ___________ __________ _________ Řekni podstatná jména tři názvy osob: _________________________________ tři názvy zvířat: ________________________________ tři názvy věcí: _________________________________ Urči podstatná jména: Martin našel v lese za loukou plný košík jedlých hub. osoby, zvířata, věci dělají nebo co se s nimi děje sedí, luští, proudí osob zvířat věcí Martin, paní, babička kočka, pes, morče lampa, tužka, hrnek

Slovesa, podstatná jména – úkoly Každý dělá to, co umí. A) Co dělá voda? ______________ Voda teče, lesy šumí. B) Co dělají lesy? ______________ Vítr fouká, louka voní. C) Co dělá vítr? _____________ Drozd si hvízdá na jabloni. D) Co dělá louka? ______________ E) Co dělá drozd? ______________ 2. Doplň slova do vět. ___________ kuňká. ___________ staví domy. ____________ učí děti ve škole. _________ jede po kolejích. __________ dává mléko. _________ se peče v peci. ___________ rostou na hrušni. ___________ chováme v kleci. (žába, papouška, zedník, kráva, vlak, učitel, chléb, hrušky) teče šumí fouká voní hvízdá Žába Zedník Učitel Vlak Kráva Chléb Hrušky Papouška

Slovesa, podstatná jména – úkoly 3. Rozděl podstatná jména do tří sloupců podle toho, co označují. NÁZVY OSOB NÁZVY ZVÍŘAT NÁZVY VĚCÍ Děti, kůzlata, pohádka, tatínek, mrkev, maminka, písanka, tele, kolo, pán, divadlo, les, věnec, místo, rybník, město, mléko, teta, světlo, loďka, sklenice, hruška, růže, plot, lékař, nůž. Děti kůzlata pohádka město Tatínek tele mrkev mléko Maminka písanka světlo pán kolo loďka teta divadlo sklenice lékař les hruška věnec růže místo plot rybník nůž

Svá vlastní jména mají: a) _____________ d) ____________ c) _____________ e) ____________ b) _____________ f) ____________ a další. 2. Vlastní jména píšeme s _________________________ 3. Vlastní jména osob se skládají ze ____________ _____________ 4. Řekni: dvě jména ___________________________________ dvě příjmení _________________________________ dvě vlastní jména zvířat ________________________ dvě jména měst ______________________________ dvě jména vesnic _____________________________ osoby města zvířata vesnice řeky hory velkým písmenem jména příjmení Radim, Klára Mareš, Juráňová Piňďa, Pepíček Duchcov, Praha Zabrušany, Želénky

Vlastní jména – úkol Slova napiš na lístečky a rozděl je podle vzoru: město Praha, učitel Josef Vrána, švadlena Mirka Nováková, vesnice Loukov, kocourek Mikeš, kůň Šemík, starosta Ivan Král, město Sobotka, křeček Šmudla, vesnice Podhájí, město Liberec a) vlastní jména osob: jména: příjmení: b) vlastní jména zvířat: c) vlastní jména měst a vesnic: d) podstatná jména, která nejsou vlastními jmény: Josef, Mirka, Ivan Vrána, Nováková, Král Mikeš, Šemík, Šmudla Praha, Loukov, Sobotka, Podhájí, Liberec město, učitel, švadlena, vesnice, kocourek, kůň, starosta, křeček

Slabiky dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě Slova, ve kterých vyslovujeme (ď-e, ť-e, ň-e), musíme psát ______ ______ ______ 2. Slabiky, ve kterých vyslovujeme (b-j-e, p-j-e, v-j-e), obvykle píšeme ________ _________ _________ 3. Slabiku, kterou vyslovujeme (m-ň-e), obvykle píšeme _______ dě tě ně bě pě vě mě Párové souhlásky Zpíváme „Nade mlejnem, pode mlejnem“, říkáme přede dveřmi, proto předložky nad, pod, před píšeme s d. Některá slova nemají jinou podobu. Jejich pravopis si musíme pamatovat: snad, hned, pořád, dosud, odtud.

Skupiny dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě, párové souhlásky – úkoly Doplň do vět slova. Zahradník pracuje na ____________ . V létě chodíme na __________. Hvězdář sleduje __________ na obloze. Nechoď do ___________, nebo zmokneš. __________ ryba se chytí do _________. Veverka skáče po __________. Na výlety chodíme rádi __________. Sojka ______ _______ . Napovím ti slova, která do vět patří: vystraše__, zahra__, h__zdy, deš__, ule__la, sí__, __šky, koupališ__, nej__tší, stro__. zahradě koupaliště hvězdy deště Největší sítě stromě pěšky vystrašeně uletěla

Skupiny dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě, párové souhlásky – úkoly 2. Jaký je rozdíl mezi slovy? Napíšeš správně? let – led Vzor: let ptáka – tvrdý led plot – plod vrch – vrh jet – jed les – lez prach - práh natřený plot – plod jablka vrch kopce – vrh koulí jet autem – hadí jed smrkový les – lez nahoru utři prach – překroč práh 3. Daná slova řekni v jiném tvaru a odůvodní pravopis: Jaku_ __________ b-p slou_ ___________ b-p lo_ __________ ď-ť obcho_ ___________ d-t stra_ __________ h-ch tvaro_ ___________ h-ch Rudol_ __________ v-f Václa_ ___________ v-f zápa_ __________ z-s obra_ ___________ z-s drůbe_ __________ ž-š Ale_ ___________ ž-š Jakub sloup loď obchod strach tvaroh Rudolf Václav zápas obraz drůbež Aleš

Slohový výcvik 1. Řekni, jak pozdravíš dospělého člověka: ráno ______________________ v poledne ______________________ odpoledne __________________ večer _______________________ když vejdeš do místnosti ___________________________________ když odcházíš ____________________________________________ 2. Jak požádáš pána, který stojí ve dveřích, aby tě pustil, abys mohl vystoupit: __________________________________________________________ 3. Za všechno, co ti kdo dobrého udělá, musíš _________________ Maminka ti zkontroluje domácí úkol. Co řekneš? ____________________ Dobré ráno. Dobré poledne. Dobré odpoledne Dobrý večer. Dobrý den. Na shledanou. S dovolením, prosím Vás. poděkovat Děkuji, mami.

4. Oslov lékaře: _____________________________ Oslov paní učitelku: ________________________ Píšeš dopis, jak oslovíš babičku? ___________________________ 5. Cizí pán se tě ptá, kde je papírnictví. Ty to ale nevíš. Co mu odpovíš? ________________________________________________________ 6. Napiš názvy tří osob, kterým tykáš: ___________________________ Napiš názvy tří osob, kterým vykáš: ___________________________ 7. Řekni, jak požádáš paní učitelku o nový sešit: ___________________ maminku o svačinu: ________________________ 8. Představ si, že jsi nechtěně strčil do maminky tak, že jí vypadla kniha, kterou právě držela. Jak se omluvíš: ___________________________ Co musíš ještě udělat? ______________________________________ Pane doktore Paní učitelko Milá babičko Promiňte, ale to bohužel nevím. maminka, tatínek, bratr paní učitelka, pan doktor, soused Paní učitelko, prosím vás, dáte mi nový sešit? Mami, prosím tě, dej mi svačinu. Promiň, mami, já jsem nechtěl. Zvednu knihu a podám ji mamince.

Zdroje: NOVÁKOVÁ, Z.; ŠVEJDOVÁ, V. Český jazyk 2. 1. vyd. Praha : Alter, 1994. ISBN 80-85775-03-4. KONOPKOVÁ, L. Český jazyk pro 3. ročník základní školy. 3. vyd. Praha : Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-716-2. ADAM KUMISZCZA. [cit. 2011-03-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turdus_pilaris2.jpg?uselang=cs> TREGOBL. [cit. 2011-03-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Teichfrosch.jpg?uselang=cs> ALGERDS. [cit. 2011-03-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tulpes2.jpg> STAN SHEBS. [cit. 2011-03-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Primula_florindae_inflorescence.jpg>