Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Receptory: Olga Bürgerová.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Rozdíl vnímání a představy
VY_32_INOVACE_PSYPS12260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
1. Nervová soustava: úvod.
Co je kognitivní psychologie?
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
čichový, chuťový a hmatový
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Prezentace – výklad učiva
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Kognitivní (poznávací) procesy, VY_32_INOVACE_04.03.07 Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace popisuje kognitivní (poznávací) procesy. Je zaměřena zejména na vnímání. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut

Anotace: Tato prezentace popisuje kognitivní (poznávací) procesy Anotace: Tato prezentace popisuje kognitivní (poznávací) procesy. Je zaměřena zejména na vnímání.

Kognitivní z lat.cognoscere (poznávat) Kognitivní procesy = děje, jejichž prostřednictvím člověk poznává svět i sám sebe. Organismus získává nové poznatky (vnímání), uchovává poznatky (paměť, představa), zpracovává poznatky (myšlení).

Poznávací procesy = kognitivní systém zahrnuje: vnímání, paměť, učení, imaginární procesy, myšlení spjaté s řečí a řešením problémů, pozornost.

Vnímání (percepce) = poznávací proces, který zachycuje to, co v přítomném okamžiku působí na naše smyslové orgány. Vnímání se děje v tzv. analyzátoru. Analyzátor obsahuje receptory (čivé nervové buňky lokalizované ve smyslových orgánech), dostředivé (aferentní) nervové dráhy a příslušné mozkové centrum pro danou smyslovou modalitu.

Vnímání II Receptorem smyslového orgánu je přijímán podnět, který je mechanismem zvaným transdukce přeměněn ve vzruch. Vzruch pokračuje dostředivými drahami do specifických mozkových center, kde jsou smyslové informace dále zpracovávány.

Registrace vnějšího prostředí zaznamenávají Exoreceptory: čichový, chuťový, zrakový, sluchový, kožní – hmat, teplo, tlak, bolest.

Registrace vnitřního prostředí organismu = Endoreceptory - proprioreceptory a)ve svalech, b) šlachách, pro vnímání pohybů, polohy, napětí a rovnováhy různých částí lidského těla, receptory ve stěnách vnitřních orgánů.

Vnímání – rozlišujeme 2 druhy zážitků: Počitky. Vjemy. Počitky = obraz znaku vnímaného předmětu (kyselá chuť). Vjem = představa celého obrazu, nebo procesu jako celku.

Gestalt –zákony dokazují, že vjemy jsou obrazy nějakého celku, přestože se některé části celku nedají vnímat. Zákon figury a pozadí = tendence členit vjemové pole na figuru, dominantní obrazec, a pozadí, to ostatní, což napomáhá orientaci. Zákon časové nebo prostorové blízkosti (proximity) se týká částí lokalizovaných blízko sebe, které mají tendenci se ve vjemu spojovat a vytvářet celek.

c) Zákon generalizace je o vnímání stejných tvarů, které vytvářejí dojem celku. d) Podle zákona uzavřenosti vzniká vjem celku z toho, co je nějak ohraničeno, například konturami. e) Zákon dobrého tvaru – tendence přehlížet menší disproporce a vnímat tvary jako úplné, přestože takové ve skutečnosti nejsou. f) Princip konstantnosti popisuje sklon vnímat relativně podobné prvky. Odráží vývojovou úroveň poznání. Dítě určité objekty (stejného tvaru), i když je jiný.

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007