Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak souvisí hmotnost s nábojem
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
CHEMICKÉ REAKCE.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
CHEMICKÉ REAKCE.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Chemická reakce, chem. rovnice
Chemická reakce a její rovnice
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
jméno autora Mg. Eva Truxová název projektu
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ELEKTROLÝZA.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ELEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH I.
1) Podmínka zachování druhu atomů - Na levé i pravé straně chemické rovnice nesmí chybět žádný druh atomů reagujících látek, může však být obsažen v látce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_10_Vodík Téma: Chemie 8.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
EU peníze středním školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník: CZ.1.07/1.5.00/34.0865 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_06_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: I. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Základy přírodních věd Tematický okruh: Základy chemie Téma: Nejjednodušší chemické reakce Název autora: Mgr. Lucie Červenková Vytvořeno dne: Září 2012 Anotace DUM určený žákům Praktické školy k seznámení se s pojmy v oblasti nejjednodušší chemické reakce Klíčová slova: Chemie, chemická reakce, chemický děj

Anotace: Tato prezentace slouží k osvojení základních znalostí o tom, co je chemický děj a chemická reakce. Prezentace je určena pro žáky Praktické školy.

NEJJEDNODUŠŠÍ CHEMICKÉ REAKCE PRODUKTY CHEMICKÝCH REAKCÍ VÝCHOZÍ LÁTKY

CHEMICKÝ DĚJ nové chemické vazby *chemická reakce je děj, při kterém dochází ke změnám látek *při chemických reakcích dochází ke změně chemických vazeb *zpravidla zanikají původní vazby a vznikají nové chemické vazby mezi atomy *jádra atomů se nemění

(Fe + 2 HCl ===> H2 + FeCl2) Chemické reakce popisujeme pomocí rovnic: reaktanty = látky, které do reakce vstupují *produkty = látky, které z reakce vznikají (Fe + 2 HCl ===> H2 + FeCl2)

*Chemické rovnice zavádí poprvé A.L. Lavoisier *jako první vysvětlil chemický děj – hoření *1774 dokázal zákon zachování hmotností (M. V. Lomonosov) *hmotnost chemických látek před reakcí se rovná hmotnosti chemických látek po reakci

Čím a jak ovlivnit chemickou reakci? na průběh chemické reakce má vliv: vzájemná reaktivita látek koncentrace reagujících látek velikost styčné plochy reagujících látek teplota katalyzátory = látky, které ovlivňují chemickou reakci (zrychlují, zpomalují) a samy se nemění nejznámější katalyzátor burel – oxid manganičitý

Typy reakcí: 1) Protolytické reakce 2) Oxidačněredukční 3) Vylučovací 4) Komplexotvorné t

1) PROTOLYTICKÉ REAKCE: - Reakce mezi kyselinou a zásadou KYSELINA: je molekula nebo iont, která je schopna odštěpit proton. ZÁSADA: je látka, která je schopna vázat proton.

2) VÝZNAČNÉ OXIDAČNĚREDUKČNÍ REAKCE 1) Fotosyntéza 2) Hoření 3) Redukce při výrobě kovu 4) Elektrolýza

ELEKTROLÝZA: Jsou chemické reakce probíhající ve vodném roztoku při průchodu el. proudu. Na+ = ke katodě ( záporná elektroda) Cl- - k anodě ( kladná elektroda)

3) VYLUČOVACÍ REAKCE Reakce, kde jeden z produktů odchází do jiné fáze ( plynné, pevné, kapalné) 4) KOMPLEXOTVORNÉ REAKCE - Vznikají komplexové sloučeniny

- Tvoří ho 2 atomové molekuly - Nejlehčí plyn Výchozí látky: *PRVKY A SLOUČENINY VODÍK: - Nejjednodušší prvek - Tvoří ho 2 atomové molekuly - Nejlehčí plyn - Ve vesmíru tvoří 90% hmoty - Na Zemi je ve formě vody - Je bezbarvý a reaktivní

CHEMICKÉ VLASTNOSTI: - S kyslíkem intenzivně reaguje ( výbuchem) POUŽITÍ: - V chemickém průmyslu na ztužování tuků - Výroba benzínu - Alternativní palivo motorových vozidel - Při řezání kovů plamenem VÝROBA: - ve velkém – průmyslová výroba

SLOUČENINY VODÍKU: 1) VODA H2O: Bezbarvá kapalina, polární rozpouštědlo, dobře rozpouští iontové sloučeniny Klasifikace vody ( z hlediska užití) a) Povrchová voda: potoky, řeky, jezera, nádrže, přehrady b) Mořská voda: moře, oceán c) Podpovrchová voda: vsákla se z povrchu d) Spodní voda: studny, vrty, historické úložiště vod

Procvičování – práce s textem: chemická reakce je děj, při kterém …................................... …..................................................látek *při chemických reakcích dochází …...................... chemických vazeb *zpravidla zanikají ….................................. a vznikají nové chemické vazby mezi atomy *jádra atomů se …............................

použití vodíku : *........................................................ *........................................................ *........................................................ *........................................................

Typy reakcí: 1) 2) 3) 4)

POUŽITÉ ZDROJE Zdroje a citace: *BENEŠ, CSC., Prof. RNDr. Pavel, PhDr. Václav PUMPR,CSC a Doc. RNDr. Jiří BANÝR CSC. . Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. 2., aktualizované vydání. Praha: Fortuna, 1999,2003. ISBN 80-7168-879-7. Obrázky: www.office.microsoft.com Vlastní tvorba, obrázky vytvořené za pomocí programu Microsoft Power Point – kreslení, klipart, obrázky z vlastních zdrojů http://www.zschemie.euweb.cz/zelezo/vysoka_pec.jpg http://sps-cl.cz/public/MatFyz/Soubory/Fyzika/13_proud_v_kapalinach/proud_v_kapalinach_soubory/image003.gif http://skaut.sk/wp-content/uploads/ohen3.png http://www.vscht.cz/fch/pokusy/avi/50elektrolyzavody.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Elektrol%C3%BDza.jpeg