Autor: Stejskalová Hana

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nekovy DOPORUČENÁ STRÁNKA:
Advertisements

VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
Chemické prvky-nekovy č.1
Nekovy – Uhlík C VY_32_INOVACE_G3 - 18
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Uhlík
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Chemické prvky - nekovy
IV. S K U P I N A.  Císař Sicilský Germány Snadno Pobil  Co Si, Gertrůdo, Snědla: Plumbum?  Cudná Simona Gertrudu Snadno Pobuřovala.
Významné nekovy 1 Chemie VY_32_INOVACE_225, 12. sada, CH ANOTACE
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Uhlík Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník /
Uhlík Mgr. Helena Roubalová
Uhlík, síra, fosfor.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
UHLÍK Mgr. Jitka Vojáčková.
Písemka - uhlík Skupina A VY_32_INOVACE_G3 - 07
Nekovy Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NEKOVY. SÍRA VÝSKYT: Volný prvek ( u sopek ) Vázaná ve sloučeninách (sulfidy, sírany) VLASTNOSTI: Prvek 16. skupiny periodické soustavy prvků (6 valenčních.
Uhlík. Výskyt V přírodě ve dvou formách: 1.) diamant 2.) tuha (grafit)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_16_Kovy budoucnosti Téma:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY pevné a POLOKOVY uhlík síra křemík fosfor Si S As arsen C P Přiřaď.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
NEKOVY UHLÍK, SÍRA, FOSFOR chemie 8. ročník UHLÍK základní stavební kámen všech organických sloučenin (tzn. všech živých organismů) základem uhlí, zemního.
KOVY, NEKOVY, POLOKOVY obecně. KOVY elektrická a tepelná vodivost kovový lesk kujné, tažené kromě rtuti Hg pevné látky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_19_Sulfidy Téma: Chemie.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_13_Vzduch Téma: Chemie.
CHEMIE 8., 9. ročník ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 Významné nekovy, polokovy Mgr. Jitka Říhová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_10_Vodík Téma: Chemie 8.
Ch_025_Uhlík Ch_025_Uhlovodíky_Uhlík Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Autor: Stejskalová Hana
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Autor: Stejskalová Hana
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.14_UHLÍK Název: Uhlík.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Autor: Stejskalová Hana
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_17
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Porovnej vlastnosti těchto nerostů podle tabulky v učebnici a pokus se zjistit, v čem spočívá rozdílnost jejich fyzikálních vlastností/ soustřeď se na.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_07
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_16
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_14
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
5.3 Významné nekovy - uhlík, síra, fosfor
Nekovy Halogeny VII. A skupina vlastnosti: tvoří anionty
Transkript prezentace:

Autor: Stejskalová Hana Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_12_Uhlík Téma: Chemie 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1431

UHLÍK

Anotace Prezentace je určena k výkladu a procvičování učiva Uhlík v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Žáci budou znát umístění uhlíku v PSP. Vyjmenují základní modifikace uhlíku, jejich vlastnosti a použití. Uvedou, v čem se liší. Vyjmenují uměle připravené formy a jejich význam. Určeno pro interaktivní výuku.

UHLÍK Chemická značka: C Existuje ve třech formách (tuha, diamant, fullereny). Stálý, málo reaktivní prvek. Nekov – IV. A skupina 6C Využití: V archeologii -> stáří nálezů lze určit pomocí radioaktivního uhlíku z živých organismů. Obr. 1

Vyskytuje se ve všech druzích uhlí, těle organismu, zemním plynu, ropě … Další uměle vyrobené formy uhlíku: saze, koks, aktivní uhlí.

Tuha/ grafit -> 1. forma (modifikace) uhlíku. Obr. 2 Tuha/ grafit -> 1. forma (modifikace) uhlíku. Měkká, otírá se, vodivá, není kujná, odolná vůči žíravinám. Použití: náplně do tužek, elektrody v suchých článcích a žáruvzdorné nádoby, v jaderných elektrárnách na zpomalení vyzářených neutronů v reaktorech. Frotáž = na předmět s výrazným povrchem (mince) položíme papír a tužkou přejíždíme po papíru. Povrchový vzor předmětu se objeví na papíře. Obr. 3

Diamant -> 2. forma uhlíku. Nejtvrdší nerost. Obr. 4 Diamant -> 2. forma uhlíku. Nejtvrdší nerost. Bezbarvý nebo namodralý. Broušený diamant = briliant (57 brusných plošek). Použití: uměle vytvořený diamant součástí brusných materiálů. Obr. 5

Fullereny -> 3. forma uhlíku. Molekula připomíná fotbalový míč. Obr. 6 Fullereny -> 3. forma uhlíku. Molekula připomíná fotbalový míč. Odolné, trvanlivé. Výroba: z grafitu pomocí laseru. Použití: nanotrubičky, malé tranzistory, tkaniny, odolný materiál, konstrukce Formule1. Obr. 7

Další uměle vytvořené formy uhlíku Obr. 8 Saze -> výroba plastů a pryže na pneumatiky. Koks -> pevné palivo, výroba surového železa. Obr. 9

Aktivní uhlí -> schopnost absorpce = na povrchu schopné Aktivní uhlí -> schopnost absorpce = na povrchu schopné zachycovat barviva, plyny, páry. -> Využívá se při čištění roztoku cukru, lék při průjmových onemocněních, do filtrů ochranných masek… Obr. 10

Otázky k procvičování Porovnej vlastnosti tuhy a diamantu. Co je briliant? Vyjmenuj vyrobené formy uhlíku. Proč se dá tuhou psát?

Tuha – měkká, křehká vodivá nerozpustná ve vodě, odolná vůči žíravinám, tmavě šedá, atomy ve vrstvách. Diamant – nejtvrdší nerost, bezbarvý, atomy nejsou ve vrstvách. Briliant- diamant vybroušený podle určitých pravidel, 57 brusných plošek. Fullereny, saze, aktivní uhlí, koks. Atomy srovnány ve vrstvách, poutány velmi slabými silami, vrstvy se při psaní odlupují a zůstávají na papíru.

Zdroje a citace Obr. 1 AUTOR NEUVEDEN. PSE in Bildern - Hochauflösende Bilder chemischer Elemente [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://jumk.de/mein-pse/kohlenstoff-2.jpg Obr. 2 AUTOR NEUVEDEN. E-ChemBook.Eu [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.e-chembook.eu/wp-content/uploads/Grafit-vzhled.jpg Obr. 3 AUTOR NEUVEDEN. E-ChemBook.Eu [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.e-chembook.eu/wp-content/uploads/Grafit.gif Obr. 4 AUTOR NEUVEDEN. E-ChemBook.Eu [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.e-chembook.eu/wp-content/uploads/Struktura-diamantu.gif Obr. 5 AUTOR NEUVEDEN. E-ChemBook.Eu [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.e-chembook.eu/wp-content/uploads/Diamant.jpg

Zdroje a citace Obr. 6 AUTOR NEUVEDEN. Učebnice chemie pro 8. ročník ZŠ [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.zschemie.euweb.cz/uhlik/fulleren.gif Obr. 7 AUTOR NEUVEDEN. Hofmannovy cesty [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.hofmann.estranky.cz/img/mid/3733/612px-c60-fulleren-kristallin.jpg Obr. 8 AUTOR NEUVEDEN. HDSB School Board: Home [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.chatt.hdsb.ca/~1VASILAKASLU/S10796F87.1/88626_black_soot__85774_zoom.jpg Obr. 9 AUTOR NEUVEDEN. BRENNSTOFFE TREGLER - PALIVA s.r.o. [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://tregler-paliva.cz/images/koks20.jpg

Zdroje a citace Obr. 10 AUTOR NEUVEDEN. Growshop, Headshop, Semena - Velkoobchod [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.growshopvelkoobchod.cz/images/shop/610-carbonactivado.jpg ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN 80-7238-442-2. BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy chemie 1 pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, 1993, ISBN 80-7168-043-5.