DidactIG Liberec 21. dubna 2018 Jiří Vaníček
Informatické otázky a témata v kurikulu ICT očima žáků a učitelů DidactIG Liberec 21. dubna 2018 Jiří Vaníček Jiří Vaníček Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích DidactIG 2012
Obsah vystoupení pozice informatických témat v učivu ICT, stav a trend role soutěže Bobřík informatiky dotazník mezi školními koordinátory dotazník mezi soutěžícími obtížnost otázek interaktivita otázek vztah otázek k informatice
Stav a trend - svět tendence: základy informatiky do výuky ICT Tucker (ACM, 2003) Cíl: zavedení základních informatických pojmů pro všechny, od 1. st. ZŠ OECD (2005) – od 1990 pokles studentů technických oborů Computing at Schools (2012) – informatika jako 4. přírodní věda nový pohled na porozumění světu a přírodě nejen výpočet. možnostmi, ale způsobem uvažování
Stav a trend - ČR RVP ZŠ - ICT bez základů informatiky žádný temat. celek, učivo, výstupy zmínka: žák využívá algoritmické myšlení GB – vláda podporuje školy zařazující základy CS do výuky již od 1. st. ZŠ SR – zakotvení CS témat do výuky 1. st. ZŠ postupy, řešení problémů, algoritmické myšlení práce s informacemi
Cíle soutěže Bobřík informatiky dát možnost online soutěžení s určitým komfortem popularizovat informatiku na škole představit učitelům oblasti, které jsou v současné výuce na školách upozaděny ve prospěch uživatelského ovládání kancelářských aplikací
Otázky a odpovědi Tematické okruhy testových otázek Typy odpovědí Algoritmizace Porozumění informacím, reprezentacím Řešení problémů, matem. základy inf. Digitální gramotnost Typy odpovědí Výběr z možností a b c d Interaktivní úlohy (výběr, umísťování, řazení objektů)
Jak učitelé vnímají inform. otázky prosinec 2011 – dotazník pro školní koordinátory online dotazník s výběr. odpověďmi odpovědělo 50 % všech koordinátorů využití přidaných nástrojů soutěže ve výuce komentáře, archiv testů postoj k soutěžním otázkám
Dotazník u soutěžících listopad 2012 online dotazník s výběr. odpověďmi odpovědělo 13 % soutěžících (3500) označení jedné otázky nejlehčí nejtěžší nejzajímavější nejnudnější nechat vzkaz, otázku
Pocitová a skutečná obtížnost Benjamin
Souvisí zajímavost s obtížností? Junior
Interaktivita a atraktivita otázek nejlehčí nejzajímavější Benjamin
Interaktivita a atraktivita Mini
Konkrétní výpovědi žáků Obecné hodnocení soutěže Komentování osobních výsledků Odborné dotazy Postoj k celé soutěži
Konkrétní výpovědi – výběr „Bilo to bezva jste doopravdy husty“ „mega hrozne“ „Proč sem to nedal???“ „Bobřík informatiky je dobrý akorát tak na ulití se z vyučování :P ne , dělám si srandu , fakt zajímavý , bavilo mě to :D“ „Rád bych se zeptal proč máte na svém webu kvízu knihovnu jQuery pouze verze 1.4.2 kdiž nejnovjejší verze je 1.4.3. Děkuji. Petr Ch.“
Je soutěž informatická? „Více otázek z informatiky“ „Toto nebyla Informatika!!!“ „Zaměřil bych otázky více na obor IT. Otázky se mi zdají více matematické“ „Jen mě zajímá jak tohle souvisí s informatikou, krom toho, že se to vypracovává online a 2 otázky souvisejí s počítačema“ „Co mají otázky v testu společného s informatikou? že by nic?“ „Zpracování na počítači nedělá z testu informatickou soutěž“ ...)
Velmi stručný závěr soutěž, která přináší ryze informatické otázky, je částí českých učitelů a žáků označována za neinformatickou to koresponduje s orientací vzdělávací oblasti ICT Bobřík informatiky má potenciál přednést informatická témata do škol nabízíme prostor při přípravě budoucích učitelů
Děkuji za pozornost DidactIG Liberec 21. dubna 2018 Jiří Vaníček