Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012 Plánování zdrojů
Při plánování je výstupem Projektový plán Definice plánování práce Plánování je proces analyzování úkolů, trvání návazností, zdrojů, požadavků na vytvoření projektového plánu. (PMBOK) Při plánování je výstupem Projektový plán
Jaké kroky uskutečnit pro správné plánování práce? Co se projektovým plánem rozumí? Dokument, ve kterém budou obsaženy výše zmíněné body. Může to být například Microsoft Excel
Jaké problémy nás mohou potkat? Kompletizace úkolů je nepřijatelně opožděna, pak je lepší zkrátit (zkompresovat) projektový plán. Odhady trvání projektu jsou postaveny na neúplných informacích a rozsah projektu je nejistý. Produktivita není proporcionálně rozdělena mezi lidi. Přidávání lidí do již běžícího projektu opozdí projekt, protože je budeme muset zaučovat a to způsobí navýšení potřebného času.
Zodpovědnosti projektového manažera při plánování? PM je komunikátor toho, kdy projekt bude hotový a které úkoly musejí být bezprostředně splněné na čas Definuje start i cíl jednotného úkolu Vytváří plány, které jsou flexibilní a mají časovou rezervu Rozumí očekávání a rizikům, které jsou spojeny s každým milestonem Dohlíží na externí závislosti (dodavatelé, kontraktoři) Zpracovává a nechává schvalovat rozhodnutí o změně v projektovém plánu Co je to „milestone“? Je to tzv. milník, který si sami určíme, například u dokončení důležité fáze (postavit základy domu)
Aktivity Vybereme člena projektu (interní, externí, dodavatel) Definujeme týmovou strukturu (Organizační struktura projektu) Vstupy Výstupy Rozsah práce Plán zdrojů Odhady Organizační struktura projektu Projektový plán Rozdělení zodpovědností Požadavky na tréningy Ujištění, že máme rezervní plán Plán na počty pracovníků
Faktory úspěchu R – Responsible, Zodpovědný Být realistický při vytváření plánu, kdy a kdo může na projektu pracovat, brát v potaz dovolené, treningy atp. Požadovat zdroje v předstihu Držet plán počtu pracovníků stále aktuální Přiřadit správné WBS každému zdroji Ujistit se, že zdroje mají náležité vědomosti pro dokončení své práce Z tohoto hlediska je dobré připravit si RACI tabulku: R – Responsible, Zodpovědný Člověk zodpovědný za úkol A – Accountable, Supervisor Člověk dohlížející na splnění úkolu C – Consulted, Radí Schvaluje části projektu pro pokračování a radí I – Informed, Informován Člověk, který je informován o stavu projektu
RACI R – člověk, který vlastní část projektu a je za něj zodpovědný A – vlastník procesu nebo projektu nemusí být v každém případě osoba shodná s tím, kdo je zodpovědný za provedení změny, díla nebo procesu C – u složitých projektů je často nutné využít znalostí někoho, kdo má informace nebo zkušenosti, které nemá nikdo z manažerů I – člověk, který s projektem nemusí mít nic společného, ale musí být o dané aktivitě informován PM PM asistent Dozorčí rada Service Manažer Právní poradce Aktivita 1 RA A Aktivita 2 R C Aktivita 3 I Aktivita 4 Aktivita 5 S