TUKY Autor: Eva Hrušková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lipidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek . Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
TUKY (LIPIDY).
Lipidy jsou estery vznikající reakcí vyšších mastných kyselin a alkoholů alkohol glycerol =propan – 1,2,3 - triol = glycerin.
Olejniny K olejninám řadíme rostliny obsahující ve svých plodech, semenech, příp. jiných částech hodně tuku (oleje), který se vyplatí průmyslově získávat.
VY_32_INOVACE_05_PVP_249_Hol
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Tuky Mgr. Lenka Fasorová.
Příprava a vlastnosti tuků
Lipidy.
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
LIPIDY.
LIPIDY.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
.  Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_15
Lipidy Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická chemie,
Téma: Ověřování gastronomických dovedností a vědomostí
CZ.1.07/1.1.10/
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tuky = Lipidy Přírodní látky
TUKY.
Lipidy Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc
CHEMIE 9. ROČNÍK TUKY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
Bílkoviny a lipidy VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Suroviny Ročník: I. –
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s tuky, jejich získáváním, tříděním,
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Tuky Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Škroby. Charakteristika škrobů Škrob je z chemického hlediska polysacharid složený z mnoha molekul glukóz. Škroby vznikají v rostlinách jako produkt fotosyntetické.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV2 Název školy SPŠ a.
Ch_049_Lipidy Ch_049_Přírodní látky_Lipidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH18 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
Skladování, použití. Vady tuků – vliv mikroorganizmů žluknutí tuků – MO a enzymy rozkládají tuk – tento proces podporuje světlo a teplo příměs cizích.
TUKY = LIPIDY. Tuky Jsou estery vyšších (mastných) karboxylových kyselin a glycerolu.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_563_ Výroba olejů Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
KARBOXYLOVÉ KYSELINY VÁZANÉ V TUCÍCH
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
TUKY (LIPIDY).
Suroviny pro cukráře II. ročník
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tuky jsou vydatným zdrojem energie (1 g tuku = 38 kJ),
VY_32_INOVACE_ , živočišné tuky Ing. Blanka Kožíšková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
TUKY Autor: Eva Hrušková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ Tuky Název materiálu (téma): Tuky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škrobový sirup Autor: Eva Hrušková.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
JAKUB ŠULC 9.B VYŠŠÍ MASTNÉ KYSELINY. CO TO JSOU VYŠŠÍ MASTNÉ KYSELINY ? V biochemii = vyšší monokarboxylové kyseliny. Mají většinou sudý počet uhlíkových.
Tuky = Lipidy Přírodní látky
Transkript prezentace:

TUKY Autor: Eva Hrušková

Vlastnosti tuků jsou lehčí něž voda a jsou ve vodě nerozpustné žluknou a mýdelnatí snadno pohlcují různé pachy a vůně vysoká kalorická hodnota zdroj vitamínů A,D,E,K,F zásobní látka rostlin a živočichů ovlivňují chuť jídla

Dělení podle původu rostlinné – získávají se převážně lisováním ze semen rostlin (slunečnicový, řepkový, makový…) živočišné – získávají se převážně škvařením z tukových tkání (sádlo, lůj, rybí…)

Složení tuků Z chemického hlediska jsou tuky sloučeniny vyšších mastných kyselin, které jsou: nasycené – máselná, kapronová, stearová… jsou nasycené, mají jednoduché vazby, drží u sebe – tuk má pevnou konzistenci nenasycené – palmitoolejová, olejová, linoleová… nejsou nasycené, mají zdvojené, ztrojené vazby, nedrží u sebe – tuk má olejovitou, tekutou strukturu

Tuky obsahují nasycené i nenasycené kyseliny Tuky obsahují nasycené i nenasycené kyseliny. Poměr mezi nimi ovlivňuje konzistenci tuků pevná konzistence – kakaové máslo, máslo ze smetany, lůj mazlavé – kokosový tuk, sádlo tekuté – oleje – olivový, řepkový, rybí

Živočišné tuky tuky získané z tkání nebo produktů zvířat Co je tkáň? Co je produkt?

máslo Máslo – získává se ze smetany (produkt skotu)

Vepřové sádlo získává se z tukové tkáně uložené pod kůží nebo v tělních dutinách - je energeticky velmi vydatné - má mazlavou až tuhou konzistenci - kvalita je závislá na druhu a stáří vepřů a na jejich krmení

Vepřové sádlo dělí se na: řemenové – podkožní – nejkvalitnější plsní – tuk v okolí břišní dutiny střevní – tuk v břišní dutině

Vepřové sádlo získává se – škvařením – tuková tkáň se namele nebo nakrájí na kousky a zahřívá se až pustí sádlo. Vzniká sádlo a škvarky.

Vepřové sádlo Průmyslově se sádlo vytavuje ve vodní lázni použití – v domácnostech ( v cukrářské výrobě se sádlo nepoužívá) skladování – v kameninových nádobách, plasty, sklo chladno temno

Husí, kachní, králičí sádlo – malá použitelnost

Lůj – získává se vytavením tukové tkáně skotu, ovcí získávání – škvařením (podobně jako vepřové sádlo) je hůře stravitelné má tuhou konzistenci použití: výroba margarínů (odstranění pachů a rafinace) výroba mýdel

zdroje LUDVÍK BLÁHA, IVANA KOPOVÁ, FRANTIŠEK ŠREK. Suroviny pro učební obor Cukrář. Vydání čtvrté, přepracované. Informatorium, spol. s r.o. ISBN 978-80-733-000-2 Soukromé zdroje autora