Optické vlastnosti zlatých nanočástic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Elektromagnetické záření. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zkoumání přírody. Mikroskop.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM USB mikroskop.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 16. Elektromagnetické kmitání a vlnění Název sady: Fyzika pro 3.
Odraz světla na rovinném zrcadle
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
Optický kabel (fiber optic cable)
PaedDr. Jozef Beňuška
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Ohyb světla na optické mřížce
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Počítání krevních buňek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Směsi.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Foton jako 1 nebo 0 Tomáš Husák1, Marie Hledíková2, Lukáš Beneda3
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Věcné učení Ochrana přírody
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MIKROPROCESOROVÁ TECHNIKA
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
CO2 laser v kufříku Vypracovali: Ondřej Hladík, Matouš Vondrák, Jindřich Šafran, Pavel Souček, Michal Werner.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Josef Keder Český hydrometeorologický ústav
Radiologická fyzika Rentgenové a γ záření podzim 2008, osmá přednáška.
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Disperzní systémy.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Paprsková optika hanah.
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Neživá příroda - vzduch
Transport nanočástic rostlinou
Informatika – Základní operace s buňkami
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Transkript prezentace:

Optické vlastnosti zlatých nanočástic Daniel Friedrich

Cíle Studium optických vlastností nanočástic zlata Zobrazení zlatých nanotyčinek v nádorových buňkách

Nanočástice  

Zlaté nanotyčinky Optické vlastnosti: 2 faktory: Absorbce (zlata) kolem modré a fialové Zůstává stejná jako u kulovitých částic Absorbce a rozptyl lokalizovanou povrchovou plazmonovou resonancí Záleží na velikosti a tvaru částic Záleží na orientaci částic vůči polarizaci laseru Výraznější příčné kmitání (633 nm) – červená Méně výrazné (514 nm) – zelená Vyzařují méně červené a infračervené Záření neškodí organismu

Lokalizovaná povrchová plazmonová resonance

50 nm 25 nm

Princip Excitací zeleným a červeným laserem detekujeme zpětný rozptyl zlatých nanotyčinek Signál závisí na orientaci vůči laseru Obraz můžeme porovnat s obrazem z transmisního kanálu Oproti běžným fluorescenčním značkám nejsou pro zobrazení náchylné na poškození laserem

Naše měření 1. Roztok se zlatými nanotyčinkami jsme nanesli na podložní mikroskopické sklo Pro orientaci jsme označili střed diamantovým popisovačem Částice měli kationický solvatační obal Nechali jsme částice adsorbovat (přichytit ke sklíčku) Sklo jsme od očistili destilovanou vodou a vysušili dusíkem Pozorovali pod rastrovacím elektronovým a konfokálním mikroskopem 2. Nechali jsme nanotyčinky pohltit rakovinnými buňkami a pozorovali pod konfokálním mikroskopem Zkušebně jsme snímky porovnali se situací buněk bez částic

Pozorování: Rastrovací elektronový mikroskop Jeol 7500f

SEM: Nanotyčinky na sklíčku 1800 nm 50 000 nm SEM: Nanotyčinky na sklíčku

SEM: Nanotyčinky na sklíčku

Pozorování: Laserový rastrovací konfokální mikroskop

Zpětný rozptyl: 630 nm Zpětný rozptyl: 514 nm Orientační kříž

Konfokální mikroskop: HeLa buňky bez a se zlatými částicemi Model: Leica TCS SP5

Využití: Ničení nádorových buněk Aktivně cílené

Využití Značení částí buněk Destrukce nádorových buněk Biokompatibilní a cílená léčba Cílený transport léčiv Solární panely (absorbce různých vlnových délek) Čištění vzduchu, vody Pláště neviditelnosti

Závěr Konfokálním mikroskopem je možné zobrazit zlaté nanotyčinky pomocí zpětného rozptylu světla

Zdroje http://imagebank.osa.org/getImage.xqy?img=OG0kcC5sYXJnZSxq b3NhYS0zMi04LTE1NDQtZzAwMQ https://www.youtube.com/watch?v=QorK2X7GsVU https://en.wikipedia.org/wiki/Confocal_microscopy https://www.purdue.edu/ehps/rem/rs/sem.htm Příprava plazmonických zlatých nanočástic ve vodném prostředí a studium lokalizovaného povrchového plazmonu v závislosti na změně solvatačního obalu (Filip Havel, bakalářská práce, říjen 2009 - září 2010, školitel Filip Novotný)