AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Advertisements

Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Mgr. Jitka Polišenská.  bohém, žil s J. A. Rimbaudem, postřelil ho, vězení  symbolismus, citovost, hudebnost, náladovost, melancholie  sbírky: Saturnské.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_08.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
Prokletí básníci By Petra Marshallová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_07 Vlastnictví majetku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_06 Zákony.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_20 Slovní.
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_04 Hmotnost
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_04
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_11 Poměr II
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_14 Domov, vlast
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10 Síla a její měření-test
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_10
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_16 Výrazy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_19 poměr důsledkový
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_01
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15 Jednotky.
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_13 Rýsování čtyřúhelníků
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_11_ Zlomky
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_12 Komunikace
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_19 Finanční matematika
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03 Objem a povrch
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci TEMA: Literatura pro devátý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.

Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na literaturu tzv. prokletých básníků. Výukový materiál je zaměřen na básníky. P. Verlaina a A. Rimbauda. Specifické potřeby: báseň Samohlásky A. Rimbauda Klíčová slova: Paul Verlaine, Arthur Rimbaud Klíčové kompetence: kompetenci k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání

Paul Verlaine

Napsal báseň Básnické umění – jak by měla poezie vypadat „V básni musí být především hudba.“ - zvukomalebnost „Ne barvu, odstín uznáváme.“ – zachycení okamžiku, fantazie „Prchej před pointou vražednicí.“ kritika společnosti, umění

Ze života 1844 - 1896 zámožná rodina ovlivněn verši Ch. Baudelaira bohémský způsob života – pil absint znal A. Rimbauda- nadšen jeho verši – pozval ho do Paříže – začali spolu žít cestovali spolu po Evropě chtěl Rimbauda zavraždit →uvězněn po propuštění začal učit na střední škole na jedné straně píše krásnou poezii na druhé chce provokovat

napsal studii Prokletí básníci Saturnské básně Romance beze slov Galantní slavnosti Má vězení Má zpověď - životopis

Kontrast života a díla Za svého života byl opovrhovaný za svá díla x po smrti považován za nejlepšího básníka ve své době Něžná, působivá poezie x jeho život „chrám plný skandálů“ V poezii nepoužívá expresivní výrazy x ve svém soukromém životě byl žárlivý, plný nenávisti, nevyrovnaný

Arthur Rimbaud

„Člověk v Rimbaudovi je svobodný. “ „Rimbaud je okem katastrofy „Člověk v Rimbaudovi je svobodný.“ „Rimbaud je okem katastrofy.“ „Slunečnice, která se nudí.“ „Trychtýř, kterým se neobávám proklouznout.“ P. Verlaine

Ze života 1854 – 1891 Otec armádní důstojník – „Měl jsem domov bez úsměvu.“ na studiích se začíná věnovat poezii pozvání od Verlaina do Paříže – bohémský život cestoval s Verlainem, potom sám v 19 letech přestává psát – působí jako učitel, nechal se najmout do armády dezertoval onemocněl – syfilis chvíli žil v Africe umírá na rakovinu

nejmladší ze všech – poezii psal mezi 15 a 19 rokem tvořil spontánně – odmítl svoji poezii vydat – nepovažoval ji za kvalitní za jeho života vyšla jen jediná sbírka, kterou nakonec sám zničil Sezóna v pekle po jeho smrti vydal P. Verlain sbírku Iluminace nejznámější básně: Samohlásky Opilý koráb

? Úkol ? Přečti si ukázku Samohlásky A. Rimbauda Zkus podobně jako on napsat různé asociace (zrakové, hmatové, čichové, chuťové) k jednotlivých samohláskám A – př. A je stříška k domečku pro panenky, A je ouško, které chci přimalovat kočce do knihy… E- I – O – U-