Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BEZPEČNĚ A ZDRAVĚ DO ŽIVOTA - rozvoj kompetencí v základním a středním vzdělávání Realizace – Určeno: ZŠ, SŠ, SVČ/DDM.
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Techniky práce s mentálně postiženými
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Pracovnělékařské služby
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Pedagogika školního sportu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Školní poradenské pracoviště
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Strategické řízení a plánování
Život bez střeva , Praha.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika Vojtěch Dvořák, 2013

Současné pojetí školní TV Systém kurikulárních dokumentů

Základní škola současné pojetí TV určeno vzdělávací oblastí Člověk a zdraví ( v RVP ZV) cílem je prohloubit vztah ke zdraví, zdravému životnímu stylu a rozvinout pohybové dovednosti Je tvořen 2 vzdělávacími obory: - Výchova ke zdraví - Tělesná výchova

Tělesná výchova poznání vlastních pohybových možností a zájmů poznání účinků pohybových činností na tělesnou zdatnost důraz na žákův prožitek a komunikaci během pohybu realizace výuky: - Jako samostatný předmět (min. rozsah – 2 hodiny týdně, možné navýšení pomocí disponibilní časové dotace)

Výchova ke zdraví poznání člověka a ochrana jeho zdraví (sociálního, fyzického i psychického) upevnění hygienických, stravovacích, pracovních a jiných zdravotně preventivních návyků navazuje na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět a je propojen s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova realizace výuky: - jako samostatný předmět - vzdělávací obsah vyučován jako součást více předmětů - jako součást výuky TV

Střední škola současné pojetí TV určeno vzdělávací oblastí Člověk a zdraví ( v RVP G) navazuje na stejnojmennou oblast realizovanou na ZŠ vzdělání směřuje k získání schopností aktivně podporovat a chránit zdraví v rámci větší komunity (rodina, pracoviště) tvořen taktéž 2 vzdělávacími obory: - Výchova ke zdraví - Tělesná výchova

Výchova ke zdraví Tělesná výchova převážně praktický a aplikační charakter hlubší poznávání rizikového a nerizikového chování osvojování praktických postupů k všestranné podpoře zdraví Tělesná výchova usilování o trvalý vztah k pohybu a optimální rozvoj zdatnosti (tělesné, duševní i sociální) vychází z motivující atmosféry, zájmu žáků a jejich individuálních možností hlubší orientace ve vlivu pohybu na zdraví osvojování a využívání pohyb. činností v souladu se zájmy a potřebami (kondiční, vyrovnávací, apod.) bezpečnost a úrazová prevence

Zážitková pedagogika Definice: přístup ke vzdělání založený na vyšší schopnosti lidské paměti vstřebávat informace jejichž vnímání je provázeno intenzivní emocí „Mysl není nádoba k naplnění, ale oheň k zapálení.“ (Plutarchos) „Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím.” (Konfucius)

Pedagogické směry a jejich zaměření

Metody pedagogického působení

Zážitková pedagogika Historie - původně vojensky-výcvikové kurzy - otcem v pedagogické podobě Kurt Hahn Hahnovy myšlenky: Dejte dětem příležitost objevit sám sebe… Nechte je prožít triumf i porážku… Zadejte jim odpovědné úkoly, při kterých je možné selhat… Cvičte jejich fantazii…

Zážitková pedagogika cílem je samotná zkušenost základem je vlastní aktivita prožitek jako prostředek ovlivnění klienta práce zážitkového pedagoga je záměrné vytváření situací, v nichž předpokládá intenzivní prožívání a následné pedagogické práci s těmito prožitky (zpětná vazba) čím intenzivnější prožitek (kladný i záporný) tím lépe základní principy: - učení se prostřednictvím zážitku - rozšiřování komfortní zóny

Učení se prostřednictvím zážitku základem vlastní aktivita (čím více vložíme energie, tím je zážitek využitelnější pro výuku) zážitek „pedagogický“ od „rekreačního“ odlišuje následná reflexe jedná se o tzv. Kolbův cyklus

Rozšiřování komfortní zóny Komfortní zóna – oblast, kde se cítíme dobře (tvořena situacemi, kdy se cítíme v bezpečí fyzickém i psychickém) - Zvětšování komfortní zóny (vystavení mimo komfort s podporou vede ke zvládnutí těžší situace a dochází k rozšíření)

Rozšiřování komfortní zóny nutnost správně odhadnout míru náročnosti nízká (člověk komfortní zónu nezvětšuje) optimální (člověk vnímá situaci jako dobrodružství a přitom je v nebezpečí) – příklad lezení na skále (jištění) vysoká (zóna ohrožení, veliká nejistota – nezvětšuje)

Doporučení pro učitele Nikdy nikoho nepřemlouvat a nenutit. Při nebezpečí poskytovat záchranu. Předpokládat nové situace, brát v úvahu připravenost a možnosti žáků. Vytvářet kooperativní situace, stále myslet na to, že cesta k řešení situace může být často cílem. Vyhovět žádostem žáků, kteří chtějí činnost obměňovat. Každou situaci a každé nářadí lze měnit. O prožitých situacích po jejich ukončení s cvičícími mluvit a jejich postřehy akceptovat

Použitá literatura DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu: tělesná výchova v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3733-1. FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010, 149 s. ISBN 978-80-246-1854-8. PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0454-1