Všeobecná cirkulace atmosféry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proudění vzduchu v atmosféře
Advertisements

POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
VŠEOBECNÁ CIRKULACE ATMOSFÉRY
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Globální cirkulace atmosféry
Oběh vody Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Vzájemná poloha dvou kružnic
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Island Barevný ostrov severu
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Ať nám svítí sluníčko Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Soutěž RISK HydrosféraAtmosféra Autorem materiálu a všech jeho částí je, není-li uvedeno jinak, Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Příprava na lomené výrazy
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Atmosféra (X. Část) Název školy
BAREVNÉ TVARY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ledovce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ledovce Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Oceány a moře HYDROSFÉRA
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Island Barevný ostrov severu
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
Příprava na lomené výrazy
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Třídíme podle dvou kritérií
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Najdi dva stejné obrázky
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název učebního materiálu
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
WHAT IS YELLOW? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MLÁĎATA ZVÍŘAT PUZZLE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zvířata na statku. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Soutěž RISK Měkkýši Pokračovat Zdroje obrázků
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Domino 1−10 Obrázkové domino se skládá z kartiček, na jejichž levé polovině je napsáno číslo a na pravé polovině je určitý počet stejných obrázků. Hru.
Na které písmenko začíná obrázek?
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Orofacionální cvičení III.
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Transkript prezentace:

Všeobecná cirkulace atmosféry Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Nejprve si položme dvě otázky: Je lehčí teplý vzduch, nebo chladný vzduch? Jak ovlivňují tlakové útvary proudění vzduchu?

Všeobecná cirkulace atmosféry je založena na následujících faktech: Představme si část zemského povrchu od 30° s. š. po 30° j. š. Na rovníku se vzduch ohřívá nejvíce, je tedy lehčí a stoupá. V horních vrstvách troposféry se vzduch začne rozestupovat k pólům. Vzduch postupně chladne, těžkne a kolem 30° zeměpisné šířky dopadá k zemskému povrchu. Nad 30° jižní i severní zeměpisné délky tedy vzniká tlaková výše a nad rovníkem tlaková níže, která nasává vzduch z okolních tlakových výší. Větry, které takto vznikají a vanou směrem k rovníku, se nazývají pasáty. Nad rovníkem pak existují bezvětrné, tzv. rovníkové tišiny, které bývaly postrachem dávných mořeplavců. Tento jev se nazývá konvekční buňka, tato, kolem rovníku, Hadleyova buňka. 30° 0°

Jak to vypadá globálně? Podobným způsobem a díky vzájemnému ovlivňování existují nad každou polokoulí ještě dvě konvekční buňky – Ferrelova buňka mezi 30° a 60° a Polární buňka mezi 60°a 90°.

Jak to vypadá doopravdy? Ve skutečnosti ale vítr neproudí přímo k jihu nebo přímo k severu. Na globální cirkulaci atmosféry má vliv především Corriolisova síla, která způsobuje, že se jakákoliv hmota pohybující se na rotující zeměkouli ve směru poledníků odklání na severní polokouli doprava, na jižní polokouli pak doleva. 1.

Opakování Jsou ještě dnes rovníkové tišiny nebezpečné pro zaoceánské lodě? Proč? Jakými stacionárními tlakovými útvary je ovlivňováno naše území? Jak se nazývá konvekční buňka, která se nachází nad Saharou?

Zdroje obrázků KVDP. Wikimedia commons [online]. 2009 [cit. 2010-12-05]. File:Earth_Global_Circulation.jpg. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Earth_Global_Circulation.jpg?uselang=cs>.