Komunikace Rozhovor ☺a P/K

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Advertisements

Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí DATUM: prosinec 2011 AUTOR: Veronika Jakubcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_Orientace v čase TÉMA.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Biologie - pokyny ke zkoušce
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Pracovní porada Pracovní list.
Název projektu: Moderní škola
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Komunikace Umění naslouchat. Komunikace Umění naslouchat.
Pracovní porada Pracovní list.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název: VY_32_INOVACE_VVP_9A_12F Škola:
Digitální učební materiál
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Typologie osobnosti.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Hledáme klíč k právům dětí
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Název: VY_32_INOVACE_ICT_7B_12B Škola:
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Komunikace Rozhovor ☺a P/K

Cíl rozhovoru Získat info o postojích, názorech a životním stylu P/K Doplnit a zpřesnit informace získané z dokumentace, pozorováním Doplnit a zpřesnit anamnestické údaje potřebné na realizaci oše. intervencí Získat a objektivizovat údaje o subjektivních symptomech nemoci nebo problémech P/K Saturovat potřebu sociálního kontaktu, bezpečí a jistoty Zmapovat osobní vlastnosti, typ a temperament P/K, sebevnímání a sebeposouzení P/K Zjistit sociální situaci a emoční vazby P/K k jiným (rodina, ZP …) Získat P/K pro spolupráci v ošetřovatelském a léčebném procesu

Rozhovor sestry s pacientem Záznam do dokumentace – rušivý moment pro P/K – předem upozornit na záznam poznámek, kt. budou použity pro posouzení a plánování ošetřovatelské péče Ověřování P/K popisu a závěrečná sumarizace – používat uzavřené otázky Používat otázky Co, Kdo, Kdy, Kde Jak „Musíte“ zaměnit za „zkuste“, „mohl by jste“ Vyhnout se ano/ne (nejde o výslech P/K) Proč – pro P/K nesnadná odpověď Specifické otevřené otázky Začít rozhovor s obecnými otázkami

Struktura rozhovoru Přípravná a plánovací fáze rozhovoru Otevření/zahájení rozhovoru Průběh/jádro rozhovoru Ukončení rozhovoru Záznam rozhovoru

1. Fáze - Přípravná a plánovací fáze rozhovoru S kterým P/K bude, chce, potřebuje K. S kým? Cíl rozhovoru Proč? Obsah rozhovoru vyplývající z cíle Co? Jak? Formulace otázek, uplatnění zásad správného vedení rozhovoru Kdy? Kde?

2. Otevření/zahájení rozhovoru Zjistit komfort P/K – bolesti, vhodná poloha, tekutiny, soukromí, stejná horizontální úroveň sestry i P/K Nadvázání kontaktu/spojení – pozdrav, představení se, krátký rozhovor (osobní tematika – jak se daří, co čte, kdo P/K navštívil…) – nesmí trvat dlouho u P/K podezření ze špatných správ Nastínění témata rozhovoru: Mám chvíli čas, přibližně 10 minut – časová info Od zítra budete sbírat moč za 24 hod., přišla jsem Vám říct, jak to bude probíhat. – vysvětlení důvodu rozhovoru

Průběh/jádro rozhovoru Nejdelší etapa Závisí od druhu rozhovoru: P/K vykládá a sestra poslouchá P/K odpovídá na dotazy sestry Sestra informuje

Dovednosti sester ☺ se naplno věnuje P/K Pasivní naslouchání Aktivní naslouchání ☺se nejvíce soustředí na sebe a své myšlenky ☺přerušuje P/K vlastními zážitky „…taky jsem to zažila.“ ☺bagatelizuje emoce P/K „Netrapte se zítra bude líp.“ ☺mentoruje „Lepší by bylo, kdyby jste příště udělal tohle.“ ☺ se naplno věnuje P/K ☺nepřerušuje P/K svými zážitky ☺ akceptuje emoce P/K, projevuje empatii „Vidím, že vás to trápí.“ Nemoralizuje, nepoučuje ☺ nehodnotí, co P/K řekne, vnímá jeho pohled na věc Dovednosti sester

Typologie sesterských odpovědí Empatické - akceptuje vyjádření P/K, dává mu najevo svoji účast a pochopení, je ochotna P/K vyslechnout a mluvit s ním o problému Věcná – deficit schopnosti reagovat na emocionální složku komunikace s P/K, i když je její péče kvalitně poskytována „Přinesu Vám lék na spaní, který Vám lékař předepsal. Pak se vyspíte.“ „Vyvětrám Vám/vyvětrejte si a bude se Vám spát lépe.“ Generalizující - ☺si všimne emoce P/K, ale reaguje neempaticky a zevšeobecňuje „Všichni mají strach a obavy z kolonoskopie.“ „Jiní si po tomto výkonu nestěžují.“

Typologie sesterských odpovědí Moralizující – ☺ ne/vědomě porovnává reakce PK s normami, kt. často vystihují ji samotnou, odpovědi typické s příkazy, zákazy, výčitky „My se za Vás usilovat nemůžeme.“ „Vidíte, že máme práci a vy pořád vyzváníte. Zkuste něco zvládnout i sám/a.“ Vyhýbavá – neodpoví na otázku P/K, ale jej odkáže na jiného informátora, nebo odvede řeč „Nejlépe bude, když se zeptáte lékaře.“, „Přinesu Vám časopisy.“ Interpretující – všeobecné, univerzální vysvětlení, nebo diagnostikuje P/K jako přecitlivělou/nevyrovnanou bytost „Víte, strach je součástí našeho vědomí od dětství, určitě je to tak i s Vámi.“ „Reagujete zbytečně přecitlivěle, nic vážného se neděje.“

Literatura Dynáková Š. Komunikační strategie s „obtížným pacientem“, Zdraví E15 > Archiv > Sestra > 10/2005 http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/komunik acni-strategie-s-obtiznym-pacientem- 288284 Kristová, J Komunikácia v ošetrovateľstve, martin: Osveta, 2004ISBN 80-8063-160-3