Novověk – nástup Habsburků na český trůn

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nástup Habsburků na český trůn
Advertisements

HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Všeználek vypravuje o císaři Rudolfu II.
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Rudolf II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
DOBA JAGELLONSKÁ.
Nástup Habsburků Dějepis 2. stupeň
České stavovské povstání
Nástup Habsburků v Čechách 7. ročník.
České země v předbělohorském období
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ.
Habsburkové 1526 – 1918 I. část.
Habsburkové na českém trůně
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Habsburkové.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCísař Rudolf II. – Praha centrum Evropy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje.
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
OPAKOVÁNÍ – POČÁTKY NOVOVĚKU
HABSBURKOVÉ Po roce 1526.
Nová dynastie na českém trůně: HABSBURKOVÉ
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
Nástup Habsburků na český trůn
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ.
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
Počátek vlády Habsburků
Neživá příroda – nerosty Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_05_NEŽIVÁ PŘÍRODA-NEROSTY.
Habsburkové 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. České země součástí habsburské říše  po smrti Ludvíka Jagellonského roku 1526 byl zvolen na český trůn.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa RUDOLF II. - CÍSAŘ A KRÁL Rudolf II. Rudolf II. byl veliký milovník umění. Známá.
Tance Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_14_TANCE Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu:
Základní společenstva – člověkem vytvořená místa Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_19_ZÁKLADNÍ.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Zuzana Medveďová Název:VY_32_INOVACE_D Téma:Jiří z Poděbrad a Jagellonci Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Druh učebního materiálu
JAGELLONCI NA ČESKÉM TRŮNĚ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Vzájemné vztahy mezi organismy
České země po nástupu Habsburků
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
PODNEBÍ A POČASÍ ČESKÉ REPUBLIKY
Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Habsburkové Do 17.Století
Novověk – průmyslová revoluce
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název materiálu: VY_32_vlastivěda , sada č. 1, 17
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský
Světoví hudební skladatelé
Rovnováha v přírodě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Druh učebního materiálu
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Český stát v habsburské monarchii – Nástup Habsburků na český trůn
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Středověk – Jagellonci
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
České stavovské povstání
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ferdinand I., Maxmilián II., Rudolf II. CLIL - ověřování
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Středověk – počátky českého státu
Středověk – husitství a Jiří z Poděbrad
Rudolf II. Habsburský.
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Transkript prezentace:

Novověk – nástup Habsburků na český trůn Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_A_10_NOVOVĚK-NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN Téma: LIDÉ A ČAS Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 10. března 2012 Odpilotováno dne 29. března 2012 ve třídě V.A Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Vzdělávací obor Vlastivěda Tematický okruh Lidé a čas Téma Novověk – nástup Habsburků na český trůn Klíčová slova státní dluh, Ferdinand II., soustátí, katolík, povstání, Maxmilián II., Česká konfese, Rudolf II., Majestát, umění, alchymie, astrologie, Matyáš II.

Novověk – nástup Habsburků Jagellonci zanechali zemi ohromně zadluženou nový panovník musel být schopen uhradit státní dluh – Ferdinand Habsburský nabídl uhrazení poloviny dluhu (s tím byla česká šlechta spokojena) Ferdinand Habsburský (1526 – 1564) - zvolen českým králem v roce 1526 vládl i v rakouských a později i uherských zemích (vzniklé soustátí pak existovalo až do roku 1918) potřeboval zvýšit daně a vybudovat úřednický systém k řízení tak velké země – to se nelíbilo šlechtě povstání (král ho potlačil a za trest omezil šlechtě práva a svobody) - pevný katolík (neuznával protestanty a většinu pronásledoval)

Novověk – nástup Habsburků Syn Ferdinanda I. – Maxmilián II. (1564 – 1576) tvrdil o sobě, že není ani katolík ani protestant, ale křesťan nechtěl si znepřátelit katolické španělské Habsburky, ale musel vycházet i s českou protestantskou šlechtou odsouhlasil svobodu vyznání jen ústně (dokument Česká konfese - malé vítězství, svobodu vyznání pak podepsal jeho syn) Znak Maxmiliána II.

Novověk – nástup Habsburků Syn Maxmiliána II. – Rudolf II. (1576 – 1611) - přestěhoval svůj dvůr do Prahy - opět evropským velkoměstem - podepsal listinu o svobodě vyznání (Majestát) - složitá osobnost (měl duševní nemoc) postupně se přestal zajímat o politiku a věnoval se svým zálibám v té době problémem nejednotnost náboženství a útoky Turků vládu však král přenechal úředníkům a oblíbencům slabosti krále využil jeho bratr Matyáš ten ho připravil postupně o korunu v Uhrách i v Čechách Rudolfovy záliby – vášnivý sběratel umění (vytvořil velkou sbírku) – podporoval umělce (pobývali v Praze) – podporoval též tehdejší vědu (alchymie, astrologie - tehdy spojena s astronomií)

Novověk – nástup Habsburků Rudolf II. na dobovém portrétu Rudolf II. zpodobněný jako (autorem je Hans von Haachen) Vertumnus, římský bůh ročních období

Novověk – nástup Habsburků Matyáš II. (1611 – 1619) přestěhoval dvůr do Vídně Praha přestala být hlavním městem (byl proto nenáviděným králem) podporoval katolíky (zrušil Rudolfův Majestát) v roce 1618 – povstání české šlechty proti králi Matyáš II. jako král český

Novověk – nástup Habsburků Odpovězte na otázky: Jaký rod nastoupil po Jagelloncích na český trůn? Proč byl za krále vybrán právě Ferdinand I. Habsburský? Proč byl Ferdinand neoblíbený? Jak vládl Ferdinandův syn Maxmilián II.? Proč Maxmilián II. odsouhlasil svobodu vyznání protestantům jen ústně? Jak vládl Maxmiliánův syn Rudolf II.? Jaký byl Rudolfův přínos v oblasti kultury, umění a vědy? S čím byla šlechta za vlády Rudolfa II. a Matyáše nespokojena? Proč se nedokázali čeští protestantští šlechtici prosadit ve vládě?

Mgr. Renáta Jehličková 10. března 2012 Určeno pro 4.- 5.ročník ANOTACE Výklad Popis příchodu Habsburků na český trůn (Ferdinand I.) a seznámení s vládou jeho nástupců (Maxmilián II, Rudolf II.) Seznámení s problematikou nejednotnosti náboženství v českých zemích (katolíci proti protestantům) Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si nových informací z učiva

Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Mikulenková, Linda, Mgr. Lidé a čas: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, 722 00 Olomouc, 2010. Modrá řada učebnic. ISBN 978-80-7230-225-3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Maximilian_II_HRR_MATEO.jpg/250px-Maximilian_II_HRR_MATEO.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/Wappen_r%C3%B6m.kaiser.JPG/250px-Wappen_r%C3%B6m.kaiser.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Hans_von_Aachen_003.jpg/200px-Hans_von_Aachen_003.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Arcimboldovertemnus.jpeg/170px-Arcimboldovertemnus.jpeg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Mathias.jpg/170px-Mathias.jpg