DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Trestní právo Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Vlastnictví Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Filosofie úvod do problému....
Epikurejská a stoická etika
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:14. Název: Skepticismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickými vlastnostmi látek. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit a popsat.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
VY_32_INOVACE_SVF33560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Listina základních lidských práv a svobod
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychické procesy - vnímání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
HELENISMUS prezentace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Helenistické období I. Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 15. 9. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos helenistické filosofie. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů helenistické filosofie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Helenistické období I. Pracovní list

Společenské podmínky helénismu Myšlení tohoto období (4.stol.př.n.l.-1.stol.n.l.) je ovlivněno zánikem samostatného Řecka, jeho vzdělanost a kultura se šíří dál do světa. V podmínkách politické nejistoty řeší filosofie otázky soukromého života a osobní morálky. Hlavní disciplínou se stává etika. Mezi nejvýznamnější filosofické směry pak patří skepticismus, epikúreismus a stoicismus. Tehdejší poměry způsobují zvláštní zaměření a povahu filosofie.

Správně doplňte: Helenistická filosofie v podmínkách politické nejistoty řeší otázky ……………. a ……………….. . Hlavní disciplínou se pak stává …………… . Mezi nejvýznamnější filosofické směry tehdejší doby patří ……………, ……………………. a ………………………. .

Správné doplnění: Helenistická filosofie v podmínkách filosofické nejistoty řeší otázky soukromého života a osobní morálky. Hlavní disciplínou se pak stává etika. Mezi nejvýznamnější filosofické směry tehdejší doby patří skepticismus, epikureismus a stoicismus.

Skeptici (skeptomai=být na rozpacích) Skeptici, pochybující o možnosti poznání, mají své předchůdce už v sofistech. Používali tzv. trópy, argumenty proti možnosti poznání. Např. první tropos poukazuje na rozdílnost živých tvorů, ta způsobuje, že tytéž věci se různým tvorům jeví rozdílně. Druhý tropos se odvolává na rozdílnost lidí mezi sebou. Třetí pak poukazuje na odlišnou stavbu smyslových orgánů.

Úkol: Vysvětlete, jak jsou skeptiky míněny ony tři uvedené trópy (argumenty).

Řešení: První trópos: Poukazuje na to, že jsme jen lidé a neznáme způsob chápání a hodnocení, který je vlastní jiným bytostem. Druhý: Jako lidé jsme individuálně odlišní, jsme různě zaměřeni, máme rozdílné představy. Třetí: Věci mění své stavy a pak se nám jeví různě (moře klidné a rozbouřené). I tutéž věc vnímáme různými smysly rozdílně (med chutný je hmatem nepříjemný).

Epikúrejci Epikúrejci nepožadovali jednostranné požitkářství, ale dosažení stavu bez bolesti těla a neklidu duše. K tomu má vést střízlivý úsudek. Důraz kladli na přátelství a život v soukromí, kterému dávali přednost před veřejnou politickou činností.

Epikúros v listu Hérodotovi: Pokud však jde o složená tělesa, bude se jedno pohybovat rychleji než druhé, ačkoli mají všechny atomy stejnou rychlost, a to proto, že se ve složeninách pohybují atomy v nejmenším souvislém čase jedním směrem, kdežto v okamžicích postižitelných jen rozumem nejsou unášeny jedním směrem, nýbrž stále na sebe narážejí, dokud nevznikne souvislý pohyb smysly vnímatelný.

Epikúros v listu Hérodotovi (pokračování): Neboť to, co přidáváme ze svého myšlení, soudíce o tom, co nevidíme, že se totiž uskutečňuje souvislý pohyb i v okamžicích jen rozumem postižitelných, není v takových případech pravdivé. Neboť pravdivé je zajisté jen to, co vnímáme smysly nebo co postihujeme myslí přiměřeně k činnosti smyslové.

Úkol k výše uvedenému textu: Na koho evidentně Epikúros v oblasti ontologie navazuje? Považuje za správné poznání smyslové či rozumové? Všimněte si, je porušen démokritovský přísný determinismus v pohybu atomů, co tím epikúrejci vnášejí do pojetí světa?

Správné odpovědi: V oblasti ontologie Epikúros navazuje na atomisty. Upřednostňuje poznání smyslové. Tím, že porušili démokritovský přísný determinismus v pohybu atomů tzv. úchylkou, vnesli do pojetí světa prvek svobody.

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.