NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
VAZBA VLOH Bakalářské a magisterské studijní obory ZF, PF, ZSF
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Markery asistovaná selekce
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Vazba vloh.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_6C_4_Autozomalne.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Volná kombinovatelnost – geny se nachází v různých nehomologických chromozomech počet genů > počtu páru homologických chromozomů např. Drosophila melanogaster.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1082 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_6C_10_Geneticke mapovani TÉMA SADY: Genetika II. ROČNÍK: 4.ročník, oktáva DATUM VZNIKU: září 2013 AUTOR: Markéta Fialová

Anotace prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve 3. a 4.ročníku gymnázia (a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) v prezentaci se studenti seznámí se způsobem, jakým se počítají vzdálenosti mezi dvěma geny na chromozomu; předpokládají se základní znalosti z oblasti genové vazby a volné kombinovatelnosti vloh prezentace je doplněna konkrétními příklady a závěrečným krátkým opakováním klíčová slova: genová vazba, lokusy, crossing- over, rekombinace, mapová vzdálenost, síla vazby, Morganovo číslo

GENETICKÉ MAPOVÁNÍ

Genetické mapování nejstarší metoda studia genomu některé geny byly lokalizovány již v 1. pol. 20. stol. vychází z genové vazby

počet genů jednotlivých organismů je vždy několikanásobně vyšší, než je počet chromozomů, proto nemohou být všechny geny volně kombinovatelné a část z nich vytváří vazebné skupiny

Genová vazba geny v jednom chromozomu, také páry alel přítomné na párech homologních chromozomů, tvoří vazebnou skupinu leží-li lokusy genů na stejném chromozomu, v potomstvu převládají rodičovské sestavy alel nové sestavy alel vzniklé crossing-overem při meióze budou zastoupeny mnohem méně, jejich frekvence odpovídá vzdálenosti příslušných genů na stejném chromozomu platí: čím je zastoupení nových rekombinantních sestav vyšší, tím jsou geny vzdálenější

Genová vazba vzdálenost mezi geny na jednom chromozomu je úměrná počtu rekombinací (crossing-overů) mezi těmito geny čím větší vzdálenost mezi těmito geny, tím větší pravděpodobnost vzniku zlomu a crossing-overu než při jejich menší vzdálenosti

Mapová vzdálenost dvou genů křížení dvou jedinců s rozdílným genotypem AaBb X aabb mapovou vzdálenost vyjádříme na základě početního poměru potomků vzniklých křížením p= (R/N+R)*100 R….. počet rekombinantních potomků N….. počet potomků s původní rodičovs. sestavou alel p….. Morganovo číslo

Morganovo číslo nepřímo vyjadřuje sílu vazby vyjadřuje mapovou vzdálenost dvou genů nepřímo vyjadřuje sílu vazby udává se v mapových jednotkách, nebo-li centimorganech (cM) udává procento potomků s rekombinovanou sestavou alel může nabývat hodnot od 0 do 50 0 … těsná vazba mezi geny, crossing-over nemožný 50 … buď volná kombinovatelnost (geny na dvou různých chromozomech) nebo značná vzdálenost mezi geny

Příklad na výpočet mapové vzdálenosti P: AaBb X aabb g: AB, Ab, aB, ab; ab F1: pokud by geny nebyly ve vazbě a byly volně kombinovatelné, byl by poměr potomků 1:1:1:1, nebo 50:50:50:50 výrazná převaha jedinců AaBb a aabb ukazuje, že geny leží na stejném chromozomu gamety AB Ab aB ab AaBb Aabb aaBb aabb četnost jedinců 80 20

Výpočet AaBb, aabb je původní rodičovská sestava alel Aabb, aaBb jsou rekombinantní jedinci dosadíme do vzorce: p= (20+20/20+80+80+20)*100= 20 cM odpověď: Vzdálenost genů A a B je 20 cM nebo 20 mapových jednotek.

Síla vazby genů 0- úplná vazba 0,01- 0,20 cM ... těsná vazba 0,21- 0,35 cM … středně těsná vazba 0,36- 0,49 cM … volná vazba 0,50 … volná kombinovatelnost

Kolik párů bází (bp) je jeden cM? nejednoznačný vztah mezi genetickou a přesnou fyzikální vzdáleností přesný převod není možný, protože na některých lokusech je pravděpodobnost crossing- overu vyšší než v jiných oblastech genomu v lidském genomu odpovídá 1 cM zhruba 1-2 milionům bp srovnáme-li genetickou a fyzikální vzdálenost konkrétních genů, zjistíme značné odchylky

Zajímavosti nejdelší lidský chromozom č.1 je velký 200 cM nejmenší lidský chromozom č.21 je velký 50 cM nejdelší lidský chromozom č.1 je velký 200 cM haploidní genom člověka je velký asi 3000 cM na 1 cM zhruba 1- 2 miliony bp, informační kapacita stovek až tisíců genů

Konstrukce genetických map Genetická mapa vyjadřuje: vazbovou skupinu symboly mutantních genů Vzdálenost genů v cM z jednoho konce chromozomu, který je považovaný za nulový bod označení centromery

Genetická mapa

OPAKOVÁNÍ ODPOVÍDEJTE ANO/NE Genetické mapování umožňuje stanovení přesné fyzikální vzdálenosti genů. Morganovo číslo udává frekvenci rekombinantních jedinců v potomstvu. Morganovo číslo dosahuje hodnoty od 0 do 50; nejsilnější vazba má hodnotu 0 cM. Morganovo číslo hodnotí sílu vazby mezi dvěma geny, které jsou lokalizovány na různých chromozomech. Genetické mapování vychází z genové vazby.

Správné odpovědi NE ANO

Příklad k procvičení: Křížením dvojnásobného heterozygota (AaBb) s dvojnásobným recesivním homozygotem (aabb) bylo získáno potomstvo o následujícím fenotypovém složení: 30 jedinců s oběma dominantními znaky (AB), 10 jedinců se znaky (Ab), 10 jedinců se znaky (aB) a 30 jedinců s oběma recesivními znaky (ab). Jaké závěry lze z tohoto výsledku vyvodit?

Řešení: mapová vzdálenost genů A a B je 25 cM potomci s oběma dominantními (AB) i recesivními (ab) znaky mají původní rodičovské sestavy alel

ZDROJE KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4. URBAN, T.; VYHNÁNEK, T.. Genová vazba [online]. [cit. 12.9.2013]. Dostupný na WWW: http://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/pdf/16_genova _vazba.pdf

OBRAZOVÝ MATERIÁL Str.7, 8, 17- URBAN, T.; VYHNÁNEK, T.. mendelu.cz [online]. [cit. 12.9.2013]. Dostupný na WWW: http://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/pdf/16_genova _vazba.pdf