Příklady k řešení a vysvětlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aldehydy a ketony.
Advertisements

+ HNO3 NO2 + H2O HO-NO2 HO• + •NO2 HO• + H2O + • NO2 + HO•
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
NÁZVOSLOVÍ UHLOVODÍKŮ TYPY REAKCÍ V ORGANICKÉ CHEMII
Názvosloví.
ALKENY a ALKYNY.
Vypracovala : Filipa Pašková
Organická chemie.
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
Dvojná vazba C=C (více dvojných vazeb dieny, polyeny)
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
Alkeny, alkadieny Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 23
Dusíkaté deriváty uhlovodíků
Klasifikace chemických reakcí
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL213 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Úvod do studia organické chemie
ORGANICKÁ CHEMIE Organické látky jsou hlavně sloučeniny C, O ,H ,N dále také S, P, halogeny Vznikají v živých organismech, mohou se i vyrobit 1828 Friedrich.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Alkyny.
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
Alkoholy a fenoly.
Alkeny.
Uhlovodíky (Cyklo)Alkeny.
Izomery izomery jsou organické sloučeniny, jejichž molekuly mají stejný molekulový vzorec, ale rozdílný strukturní vzorec díky rozdílnému strukturnímu.
Soubor prezentací : CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Nenasycené uhlovodíky alkeny a alkyny
VY_32_INOVACE_10 - DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ
Alkany.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Tvorba systematických názvů
Aminy Deriváty amoniaku – jeden, dva nebo tři atomy vodíku v molekule amoniaku jsou nahrazeny radikálem. Proto je dělíme na primární, sekundární a terciární.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH SLOUČENIN I
Chemické značky a vzorce II
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_167.
 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_06 - UHLOVODÍKY
AMINY - náhradou H v molekule NH3 uhlovodíkovým zbytkem (alkylem n. arylem) primární sekundární terciární.
HALOGENDERIVÁTY H halogenem (F, Cl, Br, I) alkylhalogenidy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_132.
Vlastnosti uhlíku, vzorce a vazby v organické chemii
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 16 TEMA: Chemie – Deriváty uhlovodíků,
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
H YDROXYDERIVÁTY Alkoholy Fenoly Bc. Miroslava Wilczková.
Organická chemie Vlastnosti uhlíku, vzorce a vazby v organické chemii Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Dieny.
Organická chemie Chemie 9. r..
Karboxylové kyseliny.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Nukleofilní substituce a eliminace
Alkeny a cykloalkeny.
Názvosloví alkenů Základem nejdelší řetězec s maximálním počtem násobných vazeb.
Nenasycené uhlovodíky
Základní typy organických reakcí
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_09
Reaktivita karboxylové funkce
Výskyt a příprava karboxylových kyselin
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Mechanismus a syntetické využití nejdůležitějších chemických reakcí
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
1. Formální mechanismus a přesun elektronů (“arrow pushing”)
ADICE NUKLEOFILNÍ (AN)
Karbonylové sloučeniny
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
A324 A324.
Látkové množství, molární hmotnost
Transkript prezentace:

Příklady k řešení a vysvětlení

Příklady k řešení a vysvětlení

Příklady k řešení a vysvětlení

Příklady k řešení a vysvětlení

Příklady k řešení a vysvětlení

Pyrolytické eliminace Reakce charakteristické pro acetáty (estery kys. octové) nebo xantháty (estery kys. xanthogenové) –Čugajevova reakce a t-aminoxidy – Copeho eliminace Pyrolýza acetátů Reakce jsou cis- stereospecifické a regiospecifické Reakce probíhají přes cyklický přechodový stav

Pyrolytické eliminace Co vznikne pyrolýzou (2R,3S)-2-(3-fenylbutyl)acetátu? Sestavení správného vzorce Určení konfigurace Přepis do perspektivního vzorce Cis- (syn-) eliminace Určení konfigurace alkenu Určení správného názvu produktu (E)-2-fenylbut-2-en

Pyrolytické eliminace Co vznikne pyrolýzou (1R,2R)-1,2-difenyl-2-deuterioethylacetátu? Sestavení správného vzorce Určení konfigurace Přepis do perspektivního vzorce Cis- (syn-) eliminace Určení konfigurace alkenu Určení správného názvu produktu -CH3COOD (Z)-difenylethen

Pyrolytické eliminace – Čugajevova r. Reakce jsou cis- stereospecifické a regiospecifické Příprava xanthátu: Reakce probíhají přes cyklický přechodový stav

Pyrolytické eliminace Co vznikne pyrolýzou S-methyl-(2R,3R)-O-(3-methylpent-2-yl) xanthátu? (Z)-3-methylpent-2-en - CH3SH, COS

Pyrolytické eliminace – Copeho reakce Reakce jsou cis- stereospecifické a regiospecifické Příprava t-aminoxidu oxidace t-aminů Reakce probíhají přes cyklický přechodový stav při reakci vzniká olefin a substituovaný hydroxylamin

Pyrolytické eliminace Copeho eliminace N-oxidů

Pyrolytické eliminace Hofmannovy eliminace kvarterních amoniových hydroxidů Vycházíme z terciárních aminů, které alkylujeme alkylhalogenidy v substituční reakci (amin je nukleofil, který substituuje halogen v alkylhalogenidu) V další fázi podrobíme přeměně produkt na amonium hydroxid

Pyrolytické eliminace Hofmannovy eliminace kvarterních amoniových hydroxidů

Pyrolytické eliminace Hofmannovy eliminace kvarterních amoniových hydroxidů Reakce jsou regiospecifické, ale ne stereospecifické Při eliminaci se odštěpuje nejkyselejší b-vodíkový atom (platí tzv. „antizajcevovo pravidlo“ – odštěpuje se takový b-vodík, aby vznikl nejméně rozvětvený alken) v molekule jsou 3 různé b- vodíkové atomy, které by se principiálně mohly odštěpit ---- odštěpí se ten z nich, který je nejkyselejší a přitom vznikne nejméně rozvětvený olefin

Pyrolytické eliminace Hofmannovy eliminace kvarterních amoniových hydroxidů Při eliminaci se odštěpuje nejkyselejší b-vodíkový atom Pojmenujte sloučeninu a proveďte Hofmannovu eliminaci na uvedeném skeletu. v molekule jsou 2 různé b- vodíkové atomy, které by se principiálně mohly odštěpit ---- odštěpí se ten z nich, který je nejkyselejší a přitom vznikne nejméně rozvětvený olefin

Reaktivita halogenderivátů v závislosti na hybridním stavu uhlíku, na kterém je halogen vázán