Oftalmopedie Tom Vlašic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: EU Název: Typografická pravidla Autor: Mgr.
Advertisements

Olomouc, únor 2012.
Microsoft Word 2010 I. Spuštění aplikace Wordu Popis prostředí Základní editace textu VY_32_INOVACE_52_MS_Word_ I.
Základní pravidla pro psaní textů
Olga Václavová, knihovna ETF
Autor: Mgr. Josef Kvapil Název: Klávesnice VY_32_inovace_VT5_05
Základy práce s klávesnicí
Písemná a elektronická komunikace
Základní přehled o použití jednotlivých částí klávesnice
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Digitální učební materiál
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Základní typografická pravidla
Klávesnice pc Mgr. Jan Fojtík Hardware F_21.
KLÁVESNICE VY_32_INOVACE_E3-05 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Braillovo bodové písmo
Word Textový editor.
Téma: ​ Práce s informačními a komunikačními technologiemi, ​ Práce s kompenzačními pomůckami pro zrakově handicapované Projekt: Integrace žáků se zrakovým.
Základy ovládání operačního systému III
Základní vstupní zařízení
INFORMATIKA 8 Zásady pro úpravy textů III2 – I8- 14.
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Textový editor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miloš Nygrýn.
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OFTALMOPEDIE Historie
Word – Struktura dokumentu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Informační a komunikační.
Je to program (aplikace), který slouží k úpravám prostého textu.  Na rozdíl od textových procesorů, se kterými se často pletou, postrádají textové editory.
Referát č.13 Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)
VY_32_INOVACE_F3-16 WORD AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: ŘÍJEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: POPIS PROGRAMU MICROSOFT WORD Časová náročnost: cca 30 minut.
Alternativa ve výuce psaní
Anotace Žák se seznámí se základy psaní textu ve Wordu a pohyb po dokumentu. Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže napsat, opravit a smazat.
Jak psát a editovat text
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Editace textu O. Kánský Editace textu Psaní textu – vložení posloupnosti znaků Znaky –Tisknutelné znaky písmena, číslice, interpunkční znaménka,
Alternativní a augmentativní komunikace
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Textový editor.  Sada formátování, pomocí které lze rychle změnit vzhled textu, tabulek, …  Základ pro tvorbu rozsáhlých dokumentů  Důležité pro tvorbu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK235.
Textový editor.
K čemu slouží Jak ho spustíme Hlavní pás karet Pracovní prostředí – nabídka tlačítka Office Jak správně psát Píšeme velká písmena Pohyb po dokumentu Typy.
 produkt od firmy Microsoft  je součástí kancelářského balíku Microsoft Office.  slouží k psaní textových dokumentů  funkce: -pořízení textu -pokročilá.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Pomůcky pro zrakově postižené
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
19 Word - úvod VY_32_INOVACE_19 autor:Mgr. Tomáš Polák identifikace:C třída:6. předmět:Inf anotace:Úvodní hodina kapitoly Word, žáci se seznámí se.
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_5B_06 Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:5. Tematický okruh,
Co je Braillovo písmo je speciální druh písma, resp. systému psaní, určeného pro nevidomé, slabozraké a se zbytky zraku. Funguje na principu plastických.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_15.
Vypracoval / Roman Málek
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Jak opravit chyby při psaní.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
Vypracoval-Matěj Šmíd
KLÁVESNICE A MYŠ NA PC VY_32_INOVACE_06
Název: Základní pojmy DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_01
Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:
Odstavec a jeho formát Autor: Mgr. Jiří Maršík
Klávesnice skupiny kláves, klávesy
VY_32_INOVACE_03_Klávesnice
Základní editace textu
Word - základní typografická pravidla
Čtení a psaní genetickou metodou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
POČÍTAČ A LIDÉ S HANDICAPEM Adéla Beránková, 3. A.
Využití asistivních technologií v procesu vzdělávání
Transkript prezentace:

Oftalmopedie Tom Vlašic Braillovo písmo Oftalmopedie Tom Vlašic

Historie a vývoj slepeckého písma Valentin Haüy Francesco Lana Terzi Charles Barbier de la Serre

Louis Braille (1809-1852)

Metodika výuky Braillova písma Systematická hmatová výchova v předškolním období, příprava na čtení a psaní Braillova písma : poznávání předmětů, třídění, navlékání, manipulace s vkládáním, tvarování, práce s papírem, modelování

Metodika výuky Braillova písma ve školním věku: práce se šestibodem, figurkovou číselnou řadou, číselnou osou do 6, práce na ploše, práce s kolíčkovou kreslenkou, jednořádkovou (později třířádkovou) písankou, práce s „živou abecedou“, Pichtovým strojem. Čtení běžné velikosti textu v Braillově písmu.

Braillův kód 1 ● 4 2 5 3 6

Zápis RBP Klasifikace strojů: Pichtův PS: levoruční, pravoruční, obouruční šířka válce – široký (B4) a úzký válec (A4) (Tatrapoint, Blista, Minipicht, elektrický PPS) Perkinsův - statický válec, pohyblivá psací hlava (USA) PS s klávesnicí stejnou jako u kancelářského stroje – tiskne v BP (Jatraň, elektrický s pamětí) Ruční zápis: Pražská tabulka

Seznámení s konstrukcí Pichotva psacího stroje litinový rám stroje hlava stroje – pod ní dochází k vypichování bodů Klávesnice pohyblivý vozík – jeho součásti jsou: - válec s příklopnou lištou a prohlubněmi - obslužné kolečko na otáčení válce - přítlačný váleček - kovová lišta a zarážky pro nastavení okrajů - uvolňovač vozíku - páčka na zpětný posun

Didaktika psaní na Pichtově stroji postoj těla - optimální výška stolu, židle – rovná záda postoj rukou - zápěstí uvolněné, předloktí neopírat o stůl postoj prstů – prsty na klávesách mírně pokrčené, při stisku nezvedat ostatní. mezerník oběma palci prstoklad: obouruční: 3;2;1;M;4;5;6 vést k energickému současnému stisku kláves rytmické psaní

Metodika zakládání papíru do stroje Najít příklopnou lištu pomocí otáčení dřevěného válce a odklopit ji 1 ruka najde hlavu stroje, ve druhé papír Zasune užší stranou pod hlavu 1. ruka přesune na obslužné kolečko a otočí směrem k sobě 2. ruka kontroluje správné přichycení a kolmost papíru 1. ruka navíjí papír na válec (k sobě) 2. uchopí papír za horní okraj a kontroluje konec navíjení

Metodika nastavení okrajů Vyhledat kovovou lištu pro nastavení okrajů papíru a zarážky Nejprve L ruka – stiskne L zarážku směrem k sobě + volně posune a pustí P ruka totéž vpravo Zarážka má být cca 1,5 cm od okraje papíru = 3 – 4 úhozy

Seznámení s prstokladem Hmatem si prohlédne klávesnici Oba palce volně položíme na mezerník (prostřední nejdelší klávesa) Prsty L ruky (kromě malíku) – na klávesy Prsty P ruky (kromě malíku) – na klávesy Vysvětlit prstoklad: obouruční L ruka: 3;2;1; palce obou rukou M; P ruka:4;5;6 Vyzkoušet stisk – sílu a energičnost stisku

Pravidla pro zápis v šestibodovém písmu body: prefix pro velké písmeno (6,234,1,1345 – Jan) 5,6 prefix pro řetězec velkých písmen (platnost ukončí mezera, interpunkční znaménko nebo jiný prefix) (56,136,234,1 – USA) prefix pro malé písmeno v řetězci velkých písmen (56,245,136,145,5,1235,3 - JUDr.) 3456 číselný znak – označuje číslo nebo řetězec čísel (tvořen písmeny a – j a obsahující čárky a tečky). Ukončen mezerou nebo kterýmkoli nejmenovaným znakem (3456,1,15 – 15). Více na http://www.teiresias.muni.cz/czbraille/

Proces čtení RBP vnímání bodů (hmatové čití, diferenciace) vnímání znaku (analyticko – syntetická činnost - odlišení od jiných znaků) ztotožnění s písmenem spojování znaků do slabik a slov pochopení významu slov, slovních spojení a vět = abstrakce a konkretizace, analýza a syntéza zrychlování, snižování počtu chyb

Slabikáře Slabikář Krchňáka (50.léta) - každá kap. 5 písmen dle abecedy, na začátku vynechává písmena s háčky (pro začátečníka hmat. náročné) Slabikář Součkův (70.l.); nevhodná vazba (zavíral se) sloupkový systém - vychází z levého sloupce + kombinace nedodržuje systém důsledně Respektuje didaktiku: písmeno, slabiky, slova ze 3, 4, 5.ti písmen, věty Slabikář Ličkových(Slovensko, 80.l.) kvalitní tisk, podobná písmena v 1 lekci – snadná zaměnitelnost, chyběly orientační prvky Slabikář Šarbachův a Součkův – dotáhl Součkův systém do dokonalosti (v 1. lekci: L,V,P,R,Ý,Q; slova: pýr, výr, prvý, vrýpl..) - hmatově náročné ve slovech - vysoká podobnost písmen v 1 lekci - při psaní nerespektuje princip od jednoduchého ke složitějšímu (ý, q) - používá nesmyslná slova – neulehčí čtení domýšlením Slabikář pro ZŠ pro nevidomé –Ž. Borisová a kol. (řádky od začátku husté)

Pomůcky využitelné pro čtení a psaní Braillova písma Pichtův psací stroj Pražská tabulka Slepecký papír Dymo kleště

B Kostka Figurkový šestibod Písanka kolíčková jednořádková/třířádková

Braillský řádek Braillská tiskárna Eureka Aria(mluvící zápisník s Braillskou klávesnicí) Počítače Softwarové a hardwarové Programy (firma ACE design) – OKO ( odečítač winmonitor) Pomůcky a firmy na: http://www.sons.cz/

Použité zdroje SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Dostupné na WWW: http://smykal.ecn.cz/publikace/kniha08.htm FINKOVÁ D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2011. ISBN978-80-244-2742-3. http://www.teiresias.muni.cz/czbraille/ http://www.sons.cz/ http://www.tyfloservis.cz/ Zápisky z přednášek hodin tyflopedie

13, 135, 1345, 15, 14