Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 1. ??? Přes den byla teplota 5 ˚C. V noci klesla o 7 ˚C. Jaká byla teplota noci? Na účtu jsme měli částku 1200 Kč. Na nákupu jsme platili částku 1450 Kč. Jakou částku máme na účtu nyní? Autor: Mgr. Zuzana Vimrová
2. Co o tématu znám CELÁ ČÍSLA Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 2. Co o tématu znám CELÁ ČÍSLA Celé číslo je buď číslo přirozené, nebo číslo k němu opačné nebo nula. Množinu celých čísel označujeme Z. 5 10 -5 -10 Záporná čísla Kladná čísla
Sčítání čísel se stejnými znaménky Sčítání čísel s různými znaménky Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 3. Jaké si řekneme nové termíny SČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL Sčítání čísel se stejnými znaménky Součet čísel se stejnými znaménky určíme tak, že sečteme jejich absolutní hodnoty a připojíme společné znaménko. Sčítání čísel s různými znaménky Součet čísel se stejnými znaménky určíme tak, že odečteme jejich absolutní hodnoty (od většího menší) a znaménko součtu bude stejné, jako znaménko sčítance s větší absolutní hodnotou. - 2 + (- 7) = - 9 I-2I + I-7I = 2 + 7 = 9 2 + (- 7) = - 5 I-7I - I2I = 7 - 2= 5
4. Co si řekneme nového 4 – 6 = 4 + (- 6) = - 2 4 – ( -6) = 4 + 6 = 10 Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 4. Co si řekneme nového ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL Odčítání celých čísel lze nahradit sčítáním tak, že místo odečtení daného čísla přičteme číslo opačné. 4 – 6 = 4 + (- 6) = - 2 4 – ( -6) = 4 + 6 = 10 - 4 – 6 = - 4 + (- 6) = - 10 - 4 – (- 6) = - 4 + 6 = 2
Výsledky v řádcích porovnej Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 5. Procvičení a příklady Sčítej 5 + 7 = 2 + (- 6) = - 8 + 6 = - 15 + (- 20) = 24 + (- 30) = 9 + 18 = Odčítej 5 - 7 = 2 - (- 6) = - 8 - 6 = - 15 - (- 20) = 24 - (- 30) = 9 - 18 = Výsledky v řádcích porovnej
6. Něco navíc Sčítání a odčítání Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 6. Něco navíc Sčítání a odčítání Při výpočtu delších výrazů je vhodné si odčítání převést na sčítání. Sčítání i odčítání celých čísel je komutativní (můžeme měnit pořadí čísel) a asociativní (můžeme čísla různě sdružovat). Proto je vhodné počítat zvlášť čísla kladná a čísla záporná. 4 + (-3) – ( -8) - 9 = 4 + (-3) + 8 – 9 = 4 + 8 + (-3 – 9) = 12 + (- 12) = 0
7. CLIL INTEGER 5 10 -5 -10 Negative numbers Natural numbers Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 7. CLIL INTEGER 5 10 -5 -10 Negative numbers Natural numbers
8. Zpětná vazba - test Vypočítej + 8 -14 15 + 7 - 3 - 6 + (-4) -11 -10 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 8. Zpětná vazba - test Vypočítej 15 + 8 - 6 -14 - 3 + 7 -10 + (-4) - (- 3) -11 + (-5) + 17 - (-5) - 8 + (-9) + 7 - (- 10)
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 9. Použité zdroje http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe