Univerzita Jana Amose Komenského Praha PhDr. Albína Měchurová Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Nové trendy výuky na vysokých školách
vysokoškolskÁ DidaktiKa Na vysokých školách se studijní obory odvíjejí od oborů vědních. Je tomu tak i v případě věd humanitních, které jsou součástí vysokoškolského studia učitelství, např. pedagogika psychologie politologie etika komunikace sociologie filozofie
vysokoškolskÁ DidaktiKa v uvedených oborech dosud vychází především z pamětného osvojování tezí a definic jejich examinační reprodukci ulpívání examinátorů na jedné, předem dané pravdě
I zde platí, že rozvoj vědních oborů nemá účel sám v sobě slouží prvořadě výukovým aplikacím učitel je zde prvořadě pedagogem
U vysokoškolské didaktiky je nutno si přiznat, že větší akcent se klade na složku odbornou didaktikum věcí se podceňuje ve výuce převládá tradicionalismus
vysokoškolskÁ DidaktiKa K čemu to vede? zanedbává se modernizace osvojování se ponechává na studentovi podvazuje se pedagogická účinnost
Didaktické perspektivy teorie – odvrácení se od deskriptivních popisů pedagogických dějů pochopení interakcí mezi učitelem a žákem směřování ke komunikativní dimenzi vyučování
CO DĚLAT ? Rekonstruovat vysokoškolskou didaktiku a jejím prostřednictvím oborové didaktiky i předmětové metodiky
V přípravě učitelů (lektorů, prezentátorů) přetrvává akademismus transmisivní postupy pedagog je připravován jako malý vědec
vysokoškolskÁ DidaktiKa Příčinou je absence rozpracování teorie terciárního vzdělávání metodického vedení vyučujících novodobých prostředků a postupů
A jak? Konstruováním nových poznatků na základě vlastních poznatků (sebeobjevování v roli učitele); uplatňováním projektových metod kooperativních a konstruktivistických přístupů; utvářením sociálně emočního klimatu ve skupině.
Rozvíjení sociálních interaktivních dovedností KOOPERACE ODPOVĚDNOSTI ZA VLASTNÍ VÝKON SEBEKÁZNĚ SEBENALEZENÍ SEBEUPLATNĚNÍ ORIGINALITY KREATIVITY
Rozvoj myšlenkových procesů ANALÝZY SYNTÉZY SROVNÁVÁNÍ KRITICKÉHO MYŠLENÍ SAMOSTATNÉHO ÚSUDKU