Výchova v rodině 2.část Mgr. Ludmila Šprachtová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODPORA TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Ivana Příhonská Praha /
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Pěstounská péče na přechodnou dobu - výchovné a emocionální problémy Praha, 20. června 2016 doc. PhDr. Albín Škoviera.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Výchova v rodině 1.část Ludmila Šprachtová. Výchova v rodině Vymezení pojmu rodina Forma dlouhodobého solidárního soužití osob spojených příbuzenstvím.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Josef Středula, předseda ČMKOS
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.hana pazlarová, ph.d
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Životní cyklus.
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
Synergie manažerského týmu
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Děti odsouzených rodičů
Psychologie test.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Centra kolegiální podpory
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Výchova v rodině 2.část Mgr. Ludmila Šprachtová

Rodina jako systém Principy rodiny jako systému: Rodina jako systém má Prvky systému nejsou jednotliví lidé sami o sobě, ale lidé ve vzájemných vztazích a interakcích Jedná se o sítě vztahů Chování každého ovlivňuje všechny ostatní Rodina jako systém má Podsystémy (jsou dány nejčastěji generační příslušností, postavením v mocenské hierarchii, pohlavím, ale také specifickými povahovými charakteristikami nebo specifickými zátěžemi, které jednotliví členové do rodiny vnášení

Rodina jako systém V tomto případě je rodina jako mikrosystém zapojena: Do širšího společenského systému mezosystému Do ještě širšího systému sociálních vztahů exosystému Spolu s exosystémem je obklopena ještě širším okruhem společenských institucí makrosystémem Změny k nimž v rodinném systému dochází, jsou Kontinuální Diskontinuální Vlastnost systému: Schopnost sebezáchovy a sebeopravy

Základní psychické potřeby (podle Zdeňka Matějčka) 1. Potřeba stimulace 2. Potřeba smysluplného světa (učení) 3. Potřeba životní jistoty (citové vztahy) 4. Potřeba pozitivní identity (naše já, společenská hodnota) 5. Potřeba otevřené budoucnosti

Mít děti či nemít děti 1. Potřeba stimulace (podle Zdeňka Matějčka) Dítě je velmi pohyblivý živel, dramatický – přináší plno vzruchu do života - nikdy není nouze o zábavu ani o starosti a úzkosti s dětmi se rozhodně nenudíme, naopak bez nich by byl život nudný a prázdný i manželství by bylo prázdné Nemít děti: Děti brání stimulaci jinými podněty člověk je jimi vázán, nemůže si života plně užít život s dětmi je monotónní a nudný zatěžují a ochuzují i manželský život

Mít děti či nemít děti 2. Potřeba smysluplného světa (učení) (podle Zdeňka Matějčka) Dítě přináší rodičům poznatky a zkušenosti jinak nezískatelné, umožňuje jejich vnitřní růst. Děti rostou k dospělosti a rodiče s nimi zrají k životní moudrosti a to je něco specificky lidského. Nemít děti Dítě brání získávání jiných poznatků a zkušeností, „uvazuje“ člověka u plotny, u plenek, u školních úkolů. „Nic z toho člověk nemá!“

Mít děti či nemít děti 3. Potřeba životní jistoty (citové vztahy) (podle Zdeňka Matějčka) Děti přijímají lásku, ale také ji vracejí. Je tu někdo, kdo je k nám vázán hlubokým, čistým citovým poutem. Nemůže nás opustit, až do stáří budeme mít na koho myslet a bude o nás citové postaráno. Vztah dětí k nám je významná záruka naší životní bezpečnosti. Nemít děti Dítě naši potřebu bezpečnosti stále ohrožuje. Budeme mít stále strach, že se mu něco stane, že bude zlobit, že v životě neuspěje, že se dostane na scestí atd. Mít děti znamená být velmi zranitelný právě v nich. Je možno na nás skrze ně vykonávat nátlak. Jsme jimi vázáni a svázáni.

Mít děti či nemít děti 4. Potřeba pozitivní identity (naše já, společenská hodnota) (podle Zdeňka Matějčka) Mít děti Mít děti zhodnocuje člověka, dává muži a ženě společenskou hodnotu a hodnost. Ve vztahu k dítěti ztrácíme anonymitu a nejsme anonymitou ohroženi, protože nás potřebuje. Jsme normálními lidmi – všichni to musí vidět a uznat. Nemít děti Mít děti brání dosažení významných společenských cílů. Dokázali bychom víc, starali bychom se o důležitější věci, měli bychom vyšší společenské postavení. „Mít děti“ nás zařazuje do davu obyčejných lidí s obyčejnými starostmi – uzemňuje nás to.

Mít děti či nemít děti 5. Potřeba otevřené budoucnosti (podle Zdeňka Matějčka) Mít děti otvírá budoucnost – s dětmi se stále na něco těšíme a něčeho se obáváme. V dětech také překonáváme svůj osobní čas – v dětech pokračuje dál do další generace náš biologický vklad a tvořivé dílo naší výchovy. Jsme součástí mohutného proudu vývoje lidského rodu. Nemít děti Mít děti nám brání, abychom vytvořili takové dílo, které by přetrvalo věky a v němž bychom překonali svůj osobní čas. Jsme upoutáni ke každodenním starostem, jsme vězni současnosti. I naše tvůrčí svoboda je tím omezena.

Principy rodinné výchovy Vzájemné uspokojování duševních potřeb dětí a jejich vychovatelů Trvalost a hloubka citových vztahů Společná budoucnost Společenství prostoru, času a prožitků Výchovná interakce Soužití a sdílení

Raný vztah dítěte s matkou Předpoklady pro harmonický socioemocionální psychický vývoj Pro malé dítě je vztah s matkou klíčovým vztahem Intuitivní rodičovství Prvotní komunikace: Neurohumorální spojení Smyslová komunikace Emocionální komunikace Protó-sociální chování dítěte Reflexivní úsměv dítěte Mateřská senzitivní perioda

Raný vztah dítěte s matkou 2. Rozvoj synchronní a asynchronní komunikace matka – dítě Význam první poporodní hodiny Do rozvoje synchronizace zasahuje případné odloučení Pozitivní atmosféra pro vzájemnou komunikaci Choreografie společných aktivit Sání novorozence má tři komponenty: motorický chuťový zažívací

Raný vztah dítěte s matkou 3. Co ovlivňuje harmonii a vyváženost rané interakce matka – dítě? Disponovanost dítěte: kvalita a funkčnost smyslů, schopnost celého jeho organismu vyrovnávat se s nároky po narození Disponovanost matky: osobnostní zralost, připravenost pro mateřství, postoj vůči dítěti, převzaté výchovné principy a praktiky. Schopnost empatie, temperament, motorická koordinace, sebedůvěra a momentální biopsychosociální situace (zdraví ženy, přiměřená zátěž, odpočinek, příznivé přijímání okolím, ekonomická situace, počet dětí, o které musí pečovat, závislost na drogách)

Raný vztah dítěte s matkou 4. Možné důsledky kvality prvotního kontaktu dítěte s matkou pro jeho další psychický vývoj Vnitřní modely (J.Bowlby došel k závěru, že na konci 1.roku má dítě základní znalosti o blízkém prostředí a další roky mu umožní tyto poznatky organizovat do „vnitřních modelů“, včetně obrazu sebe sama a matky. Během prvních let se vytvoří určitý typ vazby dítěte s matkou: Vazba jistá Vazba úzkostná – nejistá, vzdorující Vazba vyhýbavá – úzkostná, nejistá Komplementarita vztahu mezi JISTOU vazbou a samostatností dítěte (M.S. Ainsworthová aj.Bowlby -1950 Londýn)

Výchovné styly v rodině 1) Tradiční - uspokojování potřeb dítěte 2) Moderní - důraz na právo jedince realizovat vlastní očekávání 3) Hledající - vrací se k přírodě, k přirozenému, akcentují psychický vývoj dítěte Šulová, 2005

Tradiční styl výchovy tzv. „dítěcentrismus“ rodiče věnují maximální zájem a péči dítěti veškeré potřeby dítěte (materiální i vztahové) a jejich uspokojování je prvořadé tento výchovný přístup se vyskytuje u materiálně labilnějších společenství, které se snaží zajistit především svoji budoucnost maximální péčí o děti a jejich rozvoj.

Moderní styl výchovy důraz na právo jedince realizovat vlastní očekávání rodiče vnímají dítě jako součást jejich života, jako znak jejich úspěchu genetického i výchovného očekávají bezproblémový vývoj dítěte, úspěch v životě pečlivě se připravují na rodičovství, občas ve svých plánech a každodenní realitě zapomínají na spontánnost, emoce, vzájemnost někteří z nich přetěžují děti různými zájmovými aktivitami, rané dětství vnímají jako velkou časovou investici na úkor své kariéry a vlastního volného času sledují výsledky výzkumů zaměřených na raný vývoj, jednak proto, aby je maximálně integrovala do vlastního života, a též je velmi zajímá, jak lze nahradit vlastní absenci (fyzickou či psychickou): zda lze dítě umístit do předškolního zařízení bez jeho vývojové újmy, jak má vypadat čas trávený s dítětem, aby přinášel ovoce (speciální programy, PC programy), jaké kvality má mít „paní na hlídání“ a podobně.

Hledající styl výchovy rodiče akcentují pouto dítěte k matce a rodičům jako základní vztah pro vývoj psychiky dítěte raná interakce rodiče s dítětem je zajímá z hlediska její přirozené podstaty vrací se k přírodě, k přirozenému, inspirují se u přírodních národů tento styl je zastoupen výraznou skupinou české populace v rodičovském věku

Tradiční rozdělení Autokratický styl – při tomto stylu vychovatel hlavně rozkazuje a zakazuje. Mnoho sám mluví, nepustí druhé ke slovu. Klade podmínky pro dosažení něčeho žádoucího, příjemného, např. pochvaly. Hojně vyhrožuje, varuje, trestá. Málo respektuje přání a potřeby dětí. Má zásadně jiná, širší a vyšší práva než děti. Dává dětem málo příležitosti k samostatnému jednání, způsobu řešení úloh apod. Při tomto stylu výchovy se ale zejména děti nevychovávají k samostatnému, iniciativnímu a tvořivému řešení problémů, rozhodování a jednání. Je to styl výchovy, který odpovídá přípravě pro podřízenou roli v  nedemokratické společnosti, a ne k přípravě občana demokratického státu. Liberální výchova – tato výchova je pro děti méně frustrující než autokratický styl, ale má i nepříznivé účinky. Vychovatel klade nízké požadavky, popřípadě nekontroluje jejich plnění. Nízká je výsledná úroveň vědomostí a dovedností dětí, zejména se nerozvíjí jejich svědomitost a vytrvalost. Sociálně – integrační styl – v tomto stylu přiznává vychovatel dětem lidská práva a důstojnost, respektuje v nich osobnost, bere je vážně, zejména je neponižuje. Podporuje jejich samostatnost a iniciativu. Působí spíše příkladem než množstvím příkazů a zákazů. Proto hojně užívá návrhů, otázek, podnětů pro děti, aby samy přemýšlely a účastnily se rozhodování. Nemluví stále sám a nechává mluvit děti. Pokud je nutno potrestat, volí formu, která dítě neponižuje.

Členové rodiny jako vychovatelé Typy otcovských stylů: Citliví a milující otcové – dvojníci (empatie, porozumění) Otcové rovnostářského typu – kamarádi (rádi se dělí se svými problémy = zatěžují, nedávají dobrý model otcovství) Otcové – machři (prodloužení vlastního já, osobní mužnost a identita je spjata s výkony syna, uspokojují své egocentrické potřeby) Otec – psychopat (opak dvojníka, nevšímavost, necitlivost) Egocentrický otec (dříve ve vztahu k ekonomice, dnes jako překážka k dosažení úspěchu, moci)

Otcovské působení = určováno vzájemným dynamickým ovlivňováním následujících činitelů: Nadšení pro roli Postavy vlastního otce jako modelu pro roli Představy o otcovství získané z médií Osobnost (temperament, charakter..) Kulturní, náboženská …. orientace

Sourozenecké působení = tzv. sourozenecká konstelace – pořadí sourozenců perfekcionista, spolehlivý, svědomitý, dělá si seznamy, systematický, kritický, vážný, studijní typ Vyjednavač, má nejméně fotografií v rodinném albu, vyhýbá se konfliktům, nezávislý, silné vazby ke skupině vrstevníků, mnoho přátel, individualista Intrikán, okouzlující, svádí vinu na druhé, předvádí se, společenský, dobrý obchodník, vychytralý, upoutává pozornost

Literatura ČÁP, J., MAREŠ, J: Psychologie pro učitele.Praha: Portál 2001. FONTAINE, S.: Místo na slunci. Praha: Arcadia a Tereza 1994. GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V.: psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada 2008. ISBN 978-80-247-1168-3 DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F.: Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén 1996. ISBN 80-7262-088-6 DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F.:Základy stupidologie. Život s deprivanty II. Praha: Galén 2002. ISBN 80-7262-078-9 DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F.: Vzpoura deprivantů, nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén 2006. ISBN 80-7262-410-5 FROMM, E.: Umění milovat. Praha: Nakl. J. Šimona 1996. KOUKOLÍK, F.: Sociální mozek. Praha: Karolinum 2006. ISBN 80-246-1242-9 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha. Grada 1998. ISBN 80-7169-195-X LANGMEIER, J, MATĚJČEK,Z.: Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství 1968. LANGMEIER, J, MATĚJČEK,Z.: Výpravy za člověkem. Praha: Odeon 1981. ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum 2005. ISBN 80-246-0877-4. ŠULOVÁ, L.: Doplňovaná publikace: Problémové dítě a hra (studijní texty). Praha: Raabe 2002 až 2009