Anotace Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozbor uměleckého textu
Advertisements

Realistický román.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
VY_32_INOVACE_CJK4_2560_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_L Ročník : IV. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
FANTASTICKÁ LITERATURA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Michail Šolochov (1905 – 1984).
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Téma: Audience – V. Havel
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Výchova k občanství RODINA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
KAREL ČAPEK KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ C3B. OBSAH Život Tvorba Dílo Ukázka Povídky z druhé kapsy Otázky.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jan Neruda - dílo.
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Světová literatura 1. poloviny 20. století Lion Feuchtwanger
Suchý a šlitr AUTOR: Mgr. Aleš Skála
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Domov, obec, stát, světadíl
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
DOMÁCÍ SLOHOVÁ PRÁCE ZADÁNÍ PROJEKTU.
Spisovatelé dětské literatury
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Anotace Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní tabuli či plátno a pracovat společně nebo individuálně. Žáci se nejprve přečtou úvodní text a poté plní jednotlivé úkoly. Každá prezentace obsahuje správná řešení. O jednotlivých otázkách lze diskutovat, nabízené možnosti lze komentovat, připojovat své vlastní názory a myšlenky. Poslední zadání nabízí možnost zpracovat slohově téma, které souvisí s rozebíranou knihou či autorem.

"Stačilo z mé strany velmi málo – Richard mě pozval do Grandu – abych se stala Richardovou třetí ženou. Měla bych pozorného, vzdělaného a dnes snad i věrného manžela. Dobře jsme se znali a věděla jsem, že bych u něho našla oporu i porozumění. Pro jedno by však porozumění neměl. Kdyby pochopil – a pochopil by brzo -, že v jeho náručí vzlykám po Jozovi.„ *** Ráno se odehrávala každodenní surovost. Budila jsem se velmi brzo. I když se Joza snažil vstát co nejtišeji,nebylo to nic platné, odcházelo s ním i jeho teplo. Někdy jsem byla vzhůru už před ním a na kukačkách jsem odečítala čas, který mi ještě patří, než bude mé hnízdo rozmetáno. Braly to tryskem.

Co vyplývá z textu? Joza se k Hanule choval surově. Hanule by u Richarda našla porozumění opravdu ve všem. Hanule se nemůže stát Richardovou ženou, protože už navždy bude patřit Jozovi.

1) Autorka knihy Lenka Procházková Květa Homolová Květa Legátová Krista Bendová

2) Literární žánr romaneto fejeton román novela

3) Jazyk Čistě nespisovná čeština, mnoho vulgarismů, erotika. Prolínání spisovného a hovorového jazyka, objevuje se popis, ale také přímá řeč. Nářečí. Spisovný až knižní jazyk. Hojně se zde objevují i cizí slova – německá, francouzská.

4) Místo a doba děje Příběh se odehrává v malém městečku Žalmy v Podkarpatské Rusi během 2.sv.v. Příběh se odehrává ve vesnici Želary, děj je zasazen do období protektorátu. Příběh se odehrává v Itálii, především na venkově v horách v letech 1943-44. Příběh se odehrává v maloměstě Polana za 1. sv.v.

5) Kompozice chronologická, psána Ich-formou retrospektivní, psána Ich- formou chronologická, psána er i Ich- formou retrospektivní, psána er-formou

6) Charakteristika postav(přiřaď) Joza Eliška(Hanule) Lucka Žeňa Usměvavá, milá, hodná, málomluvná, učila Hanuli vařit, háčkovat, domácím pracím. Vesnická bylinářka, drsná, mluvila bez servítků, sprostá, ale moudrá a spravedlivá. Hodný, pracovitý, velmi silný. Není jako ostatní muži ve vesnici (není to opilec,tyran). Lékařka, prchající z města před gestapem, hrdá, ale po čase se i přes počáteční odpor hluboce zamilovala do Jozy.

7) Hlavní myšlenka díla Hl. myšlenkou autorky bylo přiblížit čtenářům sociální postavení hl. hrdinky , ale také přiblížit viktoriánské období. Svůj zájem věnovala především ženám, které trpí osamělostí, společenskou bezvýznamností a bídou. Jednoznačné odsouzení války, která ničí životy a deformuje základní lidské hodnoty. Jde o střet dvou rozdílných světů, dvou různých lidských povah. Jsou příběhem o zvláštním vztahu, ze strachu, obav a nedůvěry, dokonce i z odporu vyrostlé silné osudové lásky. Oslava lidské solidarity, pocit nutnosti návratu k přírodě. Degradace lidství.

8) Na jaké téma autorka nejraději psala život ve velkoměstě láska ke zvířatům a přírodě život ve valašské horské vsi židovská tematika

9) Další knihy autorky Nic není tak prosté, Návrat do Želar Nuda, Římanka,Lhostejní Dáma s psíčkem, Racek, Tlustý a tenký Želary, Útěk, Na větrné hůrce

10) Kdo ztvárnil hl. ženskou roli ve filmu, který je natočen podle knihy Jozova Hanule? Taťána Vilhelmová Aňa Geislerová Eva Holubová

11) Jak se jmenuje film, který je natočen podle knihy Jozova Hanule Jozova Hanule míří do Želar Návrat do Želar Želary

12) Jazykové prostředky „Připadala jsem si jako spráskaný pes.“ „Hano,Hanulko!“ „Guten Tag,“ pozdravil. Podléhám bludu, nebo má skutečně netečný výraz? Šalina snaživě kodrcá, ale připadá mi, že se sotva vlečeme. Do týdne bylo zřejmé, že Josef Janda sjíždí z lopaty, a Richard mi ho dal osobně na starost.

Slohová práce Zkuste napsat líčení na téma: „Nedotčená nebeská krajina“

Správné odpovědi Z textu vyplývá - C 1 – c 7 – c 2 – d 8 – c 3 – b 9 – a 4 – b 10 – b 5 – a 11 – d 6 – 1 c 12 – a) přirovnání 2 d b) zdrobnělina(oslovení) 3 b c) germanismus 4 a d) nářečí e) metafora

Zdroje PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století: pro výuku na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 1998, 82 s. ISBN 80-238-2348-5. LEGÁTOVÁ, Květa. Jozova Hanule. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2002, 110 p. ISBN 80-718-5512-X. AUTOR NEUVEDEN. littera.uhk.cz [online]. [cit. 27.1.2014]. Dostupný na WWW: http://littera.uhk.cz/loga/littera-kcjl-temata3-690.png

AUTOR NEUVEDEN. dtv. de [online]. [cit. 27. 1. 2014] AUTOR NEUVEDEN. dtv.de [online]. [cit. 27.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.dtv.de/_autoren/165/2098.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit. 20.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Anna_Geislerova.jpg?uselang=cs AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit. 20.2.2014]. Dostupný na WWW: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Eva_Holubov%C3%A1_2013.JPG?uselang=cs AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit. 20.2.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/DD_Vilhelmova.JPG