Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_07 Hra a hračka Téma sady: Pedagogika a psychologie Obor, ročník: Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření: červen 2013 Anotace: Hra, její význam, znaky a druhy, hračka Metodický obsah: Výklad nového učiva, pojmy, upevnění vědomostí, písemná příprava výchovně-vzdělávací činnosti
Hra Hra je jedním ze svorníků, která spojují jednotlivá vývojová období lidského života v jeden celek. Zdeněk Matějček
Hra Je nejpřirozenější činností dítěte v předškolním věku. Specifický výchovný prostředek. Poskytuje citové uspokojení. Hra je radost. Učení při hře jest radostné učení. J. A. Komenský
Význam hry 1. Biologický rozvoj kostry, svalů např. pohybové hry – vliv na rozvoj vnitřních orgánů hra navozuje kladné city – aktivizace lidského organismu 2. Sociální dítě se učí vztahům k dospělému, nejdříve v individuálních hrách, další stupeň - hry ve dvojici, dále hry kolektivní – dítě si vytváří vztah k vrstevníkům = první mezilidské vztahy
Význam hry 3. Pedagogický týká se všech složek výchovy: a) rozumová u her napodobivých odpozorovává okolní svět – rozvoj pozornosti musí si zapamatovat celé obrazy – rozvoj paměti přemýšlí, co, kdo, jak dělá – rozvoj myšlení dítě při hře napodobí celé věty, složité výrazy – rozvoj řeči
Význam hry b) mravní rozvoj volných vlastností ve hře – ukázněnost, iniciativnost souhra s ostatními, ohled na kamaráda c) estetická dítě si vybírá hračky, které se mu líbí projevují se hodnotící postoje – odraz v HV, VV d) pracovní dítě se učí základním pracovním dovednostem e) tělesná viz biologický význam hry
Znaky her Bezúčelnost Střídání fáze napětí a uvolnění (střídavá aktivace), proto je hrací úkon opakován Simuluje skutečnost – model skutečnosti Rozšiřuje zkušenosti dítěte Podporuje fantazii a kreativitu Vyzkoušet si situaci bez tlaku reálné zkušenosti, zvláštní význam – podporuje kontakt s dalšími dětmi (,,hra ve skupině“, normy , pravidla, funkce)
Druhy her funkční – ,,hra“ s vlastním tělem (broukání, úchopy, kopání, s předměty z okolí) pohybové – běhání, skákaní, hra s míčem, jízda na kole, … konstrukční – zpočátku náhodně (sestavené kameny), později cíleně
Druhy her hraní role souvisí s vývojem řeči, hra na … – zkouší různé formy sociálního chování hra s pravidly skupinové hry – zájem skupiny nadřazen zájmu jedince, význam mezi 10. – 14. rokem
Hračka Umožňuje dosahovat cíle, odráží skutečnost ve zjednodušené formě. Dělí se podle druhu her: 1. hračky k hrám námětovým (hraní role): postavy, b) dopravní prostředky, c) zařízení (kuchyňka, pokojíček), d) soubory hraček k námětům (les, město), e) hračky vlastní výroby 2. hračky k dramatizujícím hrám – loutky 3. hračky ke konstruktivním hrám – stavebnice (v MŠ ne individuální, ale více dětí)
Význam hry V předškolním věku je hlavní a typickou činností hra. Ve školním věku dítě žije v oblasti práce (učení) a v oblasti hry – ta je postupně zatlačována do pozadí. Hra má význam pro celkový vývoj (viz z hlediska jednotlivých výchovných složek), hrou se dítě všestranně rozvíjí. Ve hře dítě napodobuje práci dospělých dobře vedená hra je přípravou dítěte k pracovní činnosti.
Význam hračky Průvodcem (prostředkem) dětských her – hračky. Vhodně volená hračka, přiměřená věku a vyspělosti dítěte podporuje jeho tělesný i duševní rozvoj. Cvičí – jeho smysly, rozvíjí – paměť a fantazii. Podporuje – rozvoj řeči, učí ho myslet. Hračka – pomáhá formovat vztah dítěte ke světu, vyvolává city (hra s panenkami). Ovlivňuje vztah dítěte k jiným dětem (půjčování hraček).
Otázky a úkoly 1. Vyjmenujte znaky her. 2. Co vhodně volená hračka podporuje, cvičí, učí, ovlivňuje, formuje? 3. Vypracujte písemnou přípravu výchovně – vzdělávací činnosti pro děti předškolního věku s využitím výše uvedených druhů her.
Použitá literatura PAULÍNOVÁ L.; NEUMANNOVÁ L. Psychologie pro Tebe. 3. vyd. Praha: Informatorium, 2008, 180 s. ISBN 978-7333-068-2. KOPECKÁ I.; Psychologie 1. díl. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 187 s. ISBN 978-80-247-3875-8. KERN, H. a kol. Přehled psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 1999, 289 s. ISBN 80-7178-240-8.
Použité zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.