Způsoby výživy rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsoby výživy rostlin
Advertisements

VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
LOGICKÉ DVOJICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Gošová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Počítáme obvod geometrických útvarů
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Energetická hodnota potravin (EH)
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Výživa a hygiena potravin
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E – Př4 – potravní vazby
Na každém snímku je jeden obrázek, který tam nepatří. Poznáš který?
ORGANOGENNÍ USAZENÉ HORNINY
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ruský obrázkový slovník XXXII Květiny − Цветы
Počítáme obvod geometrických útvarů
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Ruský obrázkový slovník XXIV. Povolání - профессия
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Poznávačka - sudokopytníci a lichokopytníci
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Ruský obrázkový slovník XII Domácí spotřebiče – Техника для кухни
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Ruský obrázkový slovník XXVI Přídavná jména B
Najdi rozdíl II. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Ruský obrázkový slovník IV Rodina − семья
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
ZELENINA A JEJÍ DRUHY LISTOVÁ KOŠŤÁLOVÁ CIBULOVÁ PLODOVÁ KOŘENOVÁ
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva
Ruský obrázkový slovník XL Kontinenty a oceány – Континенты и океаны
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
Vzájemná poloha dvou kružnic
Cizopasné houby Klára Dominová 3.A.
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Ruský obrázkový slovník XXVI Přídavná jména B
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
SČÍTÁME A ODČÍTÁME DO 5 S KAMARÁDEM
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Vy_32_Inovace_14_Rozklad výrazů na součin
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
Získávání energie pro život
výživa rostlin autotrofie heterotrofie saprofytismus parazitismus
Hra Znáš některé dopravní značky?
Transkript prezentace:

Způsoby výživy rostlin Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Výživa Jak se živí rostliny, jak živočichové? obě skupiny přijímají vodu, minerální látky rostliny fotosyntetizují – z látek anorganických se tvoří organické látky živočichové přijímají organické látky

Minerální výživa získávání anorganických látek makrobiogenní (rostlina potřebuje velké množství) C, O, H, N, P, S, K, Mg, Ca mikrobiogenní (dostačuje malé množství prvku) Fe, Mn, Zn, Cu, Mo, B, Cl, Ni

Způsob výživy získání organických látek = způsob získávání uhlíku (C) 4 způsoby: autotrofie heterotrofie mixotrofie symbióza

Autotrofie z řeckého „samostatný ve výživě“ získává organické látky bez konzumace jiných organismů organické látky vytváří z anorganických podle zdroje E: chemoautotrofie – prototrofní bakterie, získává energii z oxidace anorganických látek (redukce Fe, S, NH3) fotoautotrofie – využívá energii ze Slunce 1. Autor © Jana Míková 2 .

Heterotrofie získává potřebné organické látky konzumací jiných organismů nebo jejich produktů houby, nezelené rostliny a části zelených rostlin, které nemají chlorofyl kořeny, květy, embrya, klíční R… 2 typy: saprofytismus parazitismus

3. hnilák 1. Saprofytismus živiny a E získávají z odumřelých těl jiných organismů půdní houby, řasy některé vyšší rostliny 5. korálice 4. hlístník hnízdák

2. Parazitismus Kdo je parazit? cizopasník, organismus žijící na úkor jiného živiny získávají z těl živých organismů (hostitelů) nezpůsobí zánik hostitele Proč? protože by sami nepřežili rozlišujeme 2 typy: holoparazitismus hemiparazitismus

2a) Holoparazitismus obligátní, úplný parazitismus Autor © Jana Míková 2a) Holoparazitismus obligátní, úplný parazitismus odebírá vodu, minerály i asimiláty do CS hostitele haustoria (pohružováky) často úzce specializované rostliny bez chlorofylu 6. podbílek 8. Rafflesia 7. kokotice

2b) Hemiparazitismus poloparazitismus semenné rostliny s chlorofylem (fotosyntetizují) hostiteli berou: asimiláty (haustoria do lýkové části cévních svazků) – světlík, černýš, všivec vodu a minerální látky (haustoria do dřeva) – jmelí, ochmet 9. světlík 10. všivec

12. jmelí bílé 11. řez větvičkou borovice se jmelím

Mixotrofie 13. aldrovandka přechod mezi auto- a heterotrofií rostliny s chlorofylem, ale čerpají další složky výživy: např. metabolizují organické látky z prostředí – samočištění vody (řasy, zelení bičíkovci) masožravé rostliny Kde rostou, čím se živí? většinou nitrofilní, rostou na substrátu chudém na N – N musí doplnit – hmyz apod. (bílkoviny z hmyzích těl, rozklad proteolytickými enzymy) různé typy pastí pasivní – lepkavý nebo kluzký povrch aktivní – sklapne některé se pěstují jako pokojové rostliny Znáte nějakou masožravou rostlinu? 13. aldrovandka

15. tučnice obecná 14. rosnatka

16. mucholapka podivná (Dionaea)                                                                                                                          16. mucholapka podivná (Dionaea)

jak masožravky lapají potravu uvidíte zde nebo zde 17. láčkovka (Nepenthes) 18. špirlice (Sarracenia)

Symbióza vzájemné soužití dvou různých organismů (autotrofa a heterotrofa) mykorrhiza Co je to mykorrhiza? symbióza podhoubí hub s kořeny vyšších rostlin houba dodá vodu, minerály, vitamíny, rostlina asimiláty u více než 90 % rostlin (kromě brukvovitých, sítinovitých a šáchorovitých) ektotrofní – houbová vlákna do mezibuněčných prostor endotrofní – houbová vlákna do nitra buněk (vřesovcovité, vstavačovité) 19.

20. křemenáč březový 21. klouzek sličný

Symbióza s hlízkovými bakteriemi symbióza bakterií s kořeny vyšších rostlin rostlina dává asimiláty bakterie vážou vzdušný dusík rod Rhizobium (bobovité rostliny – hrách, fazol…) rod Frankia (olše, rakytník) 22. Rhizobium 23. Frankia

Úkol – hlízkové bakterie Pomůcky: lupa, kořeny bobovitých rostlin s hlízkami (hrách, fazol...) Pozorujte pod lupou hlízky vytvořené bakteriemi, nakreslete je.

Opakování Jak se liší autotrofie a heterotrofie? autotrof je samostatný ve výživě (organické látky je schopen vytvářet sám) heterotrof získává uhlík z organických látek Uveď příklady parazitů všivec, světlík, kokotice, podbílek, černýš… Co jsou to pohružováky/haustoria? kořínky pronikající do vodivých pletiv hostitele – do dřeva (získávají vodu a minerální látky), do lýka (získávají asimiláty)

Zdroje Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-09-20]. Dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org. 1. Matthias Kabel. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mammoth_Hot_springs_04.jpg 3. Aorg1961. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fichtenspargel_-_korzeni%C3%B3wka_pospolita_-_Monotropa_hypopitys.jpg 4. BerndH . http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neottia_nidus-avis_plants.jpg 5. Mg-k. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Corallorrhiza_trifida_02_mg-k.jpg 7. Hans Hillewaert. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cuscuta_europaea_(on_Urtica_dioica).jpg 8. Ma_suska. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rafflesia_sumatra.jpg 9. Bernd Haynold. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Euphrasia_rostkoviana_120907.jpg 10. Hans Hillewaert. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pedicularis_palustris_(plant).jpg 11. Gerhard Elsner. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kiefern-Mistel.jpg 13. Jan Wieneke. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AldrovandaVesiculosaHabit.jpg 14. Denis Barthel. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DroseraFelix.jpg 15. Bernd Haynold. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pinguicula_vulgaris_190507.jpg 16. GFDL. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flytrap.jpg 17. François MEY. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nepenthes_bokorensis_upper.jpg 18. Xscd. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sarracenia-leucophylla_wikimedia-org02.png 20. Kosiarz-PL. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leccinum_versipelle_3.jpg . 21. Richard Schröder. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Goldroehrling1.jpg . Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-09-20]. Dostupné pod licencí Public domain na http://www.wikimedia.org. 12. Saxo. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Misteln.jpg 19. Nicu Buculei. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mushroom.svg 22. JoJan. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Soybean-root-nodules.jpg 23. Rosser1954. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:An_alder_root_nodule_gall.JPG Obr 2. 6.: Autor © Jana Míková