Štípán Skalka Pavel Trnka Petr Augustin Jiří Janků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

ROPA Pavel Kratochvíl.
Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Vznik ropy vysvětlují dvě navzájem si odporující teorie
Znečišťování vodních zdrojů.
surová nafta, zemní olej
Doprava Ropy.
Opec.
Výzkumný úkol Gymnázium Zábřeh
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
Vytvořila Šárka Houdková
Nezbytná součást moderního života Jan Pokorný 2.L.
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
NEOBNOVITELNÉ ZDROJE.
ROZDĚLENÍ Žáci si učivo přečtou a zapíší do sešitu
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Těžební průmysl Martin VRZALA.
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc
Těžba podle lokality 1. Těžba v dolech- Zahrnuje těžbu a dopravu vytěženého nerostu z dolu. Těží se v porubech, chodbách. 2. Těžba v lomech- Doprava vytěženého.
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Perský záliv, nazývaný též Arabský km 2, 91m hluboký Spojený Hormuzským průlivem s Ománským zálivem a Arabským mořem. Důležitá trasa pro ropné.
ROPA.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
Krajina a životní prostředí
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
-vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů -nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů -základní.
Hydrosféra základní složka života
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ropa Vypracoval: Lukáš Rigo Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
 Úvod  Definice pojmu ropa  Významná naleziště  Produkce a spotřeba ropy ve světě  Toky ropy v Evropě  Perspektiva ropy  Perspektiva ropných produktů.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
VY_32_INOVACE_ 19_ROPA ZŠ A MŠ JILEMNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martina Chlumová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.
Palivoenergetické suroviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Černé zlato. Černé zlato Ropa (též (surová) nafta, zemní olej, černé zlato) je hnědá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zdroje energie.
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Energetické suroviny - palivo
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vypracoval: Viktor Andrianov
ROPA Vypracovala: Eliška Dosoudilová Třída: 2L Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hydrosféra – vody pevnin
Atlantský oceán VY_32_INOVACE_01_35
Ropné havárie Ema Kočvarová, Nela Vítů a Kateřina Blažková
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Štípán Skalka Pavel Trnka Petr Augustin Jiří Janků ROPA Štípán Skalka Pavel Trnka Petr Augustin Jiří Janků Štěpán Skalka Jiří Janků Pavel Trnka Petr Augustin

Co to je? Různě zbarvená kapalná směs alkanů, cykloalkanů a arenů. Zbarvení záleží na místě původu. (odkud pochází) VZNIK: přeměnou živočišného a rostlinného materiálu obsaženého v horninách, ale jsou i jiné teorie například působením přehřáté páry na karbidy těžkých kovů. VÝSKYT: svrchní vrstvy zemské kůry pod nepropustnými vrstvami, s ropou bývá přítomen i zemní plyn Řadí se mezi neobnovitelné zdroje.

Druhy ropy Ropný průmysl rozděluje ropu podle jejího původu a často také podle její hustoty (lehká, light, středně těžká, intermediate a těžká, heavy); rafinérie ji také mohou označovat jako „sladkou“ (sweet) (málo síry), nebo jako „kyselou“ (sour)(více než 0,5 % síry)

Těžba ropy V minulosti existovaly lokality, kde ropa v komerčních množstvích přirozeně vyvěrala na zemský povrch. Nyní se většina ropa získává pomocí vrtů. Způsoby těžby: -primární -sekundární -terciární

Primární metody Sekundární metody Terciární metody Zemní plyn, který se pod tlakem nachází nad ropou, ji vytlačuje z vrtu ven. Tak se vytěží maximálně 20 % ropy v nalezišti. Tlak plynu postupně klesá, takže je třeba přejít k dalšímu způsobu. Sekundární metody Klasické vahadlové pumpy. Do vrtu je vháněna voda, zemní plyn, vzduch, nebo CO2. Tak se dá vytěžit dalších 5–15 % z celkového množství ropy. Poté nastupuje závěrečná metoda. Terciární metody Pomocí injekcí horké páry je snížena viskozita ropy a lze tak získat opět 5–15 % z celkového množství ropy.

V druhé polovině 20. století je ropa stále více těžena ze dna mělkých moří (již dříve to bylo Kaspické jezero, později Mexický záliv a Severní moře). Za tím účelem jsou v mořích stavěny ropné plošiny. V ČR se ropa nachází na Hodonínsku na jižní Moravě

Význam ropy 95 procent veškerých potravin je pěstována za přispění ropy 95 procent dopravy zprostředkovávají ropné deriváty 95 procent veškerého vyráběného zboží potřebuje pro svou výrobu ropu za každou kalorii běžně vyráběných potravin se skrývá 10 kalorií z ropy na výrobu jednoho typického počítače se spotřebuje ropa o množství desetinásobku jeho hmotnosti

Ropný zlom Ropný zlom nebo též ropný vrchol je bod, v němž těžba ropy (v rámci ložiska, státu, oblasti nebo světa) dosáhne maxima a od kterého vstupuje do fáze poklesu až ke konečnému vyčerpání. Teorie, zabývající se dlouhodobými předpověďmi spotřeby a vyčerpání ropy a dalších fosilních paliv, se nazývá Hubbertova teorie ropného zlomu a má své příznivce i kritiky. Tato teorie předpokládá, že zdroje ropy nejsou obnovitelné a říká, že její těžba v okamžiku, kdy bude vytěžena přibližně polovina světových zásob, musí z geologických důvodů nevyhnutelně dosáhnout svého vrcholu, po čemž začne klesat.

Přeprava ropy Dva hlavní způsoby: Přeprava ropovody Přeprava tankery

Přeprava ropovody ČR je zásobena ropou ze dvou směrů: Z východu - ropovod družba - ropa z Ruska Ze západu – ropovod Ingolstadt (IKL) ropa z Blízkého východu Problémy s ropovody Úměrně délce potrubí se zvyšuje riziko havárií → znečistění podzemních i povrchových vod Ropovody jsou v chudších zemích také často navrtávány za účelem nelegálního odčerpávání ropy.

Tankery V dnešní době jsou k přepravě ropy využívány nákladní lodě = tankery Velkým problémem tankerů jsou havárie, kdy do moře uniká ropa – odhaduje se, že do moře unikne ročně 10 milionů tun ropy Jedna tuna ropy stačí k znečištění asi 9 km² oceánu Protože ropa je lehčí než voda, drží se na hladině, vznikají ropné skvrny

Největší nehody tankerů Rena Liberijská loď Rena narazila 5.10.2011 na útes u pobřeží Nového Zélandu, z lodi okamžitě začal unikat mazut, který už zabil asi 1400 ptáků a 13 tuleňů. Exxon Valdez Exxon Valdez ztroskotal dne 24.3.1989 u aljašského pobřeží, do oceánu uniklo přes 40 milionů litrů ropy. Godafoss Islandská kontejnerová loď najela 17.2.2011 na mělčinu na jihu Norska – do oblasti přírodní rezervace Yttre Hvaler

Otázky Co to je ropný zlom? K čemu se ropa používá? Podle čeho se ropa dělí? (na jaké druhy?) Jak se ropa těží? Jak ropa vznikla? Jakým způsobem je ropa přepravována? Jaké znáš havárie ropných tankerů? (3) Jak se jmenuje největší ropovod v ČR? Kde v ČR najdeme zásoby ropy? Ropa může mít různá zbarvení. Na čem u toho záleží?